Mobilyacılar rotayı yurtdışına çevirdi

Mobilyacılar rotayı yurtdışına çevirdi

Dünyanın 12’nci mobilya ihracatçısı olan Türkiye, daralan iç pazar nedeniyle ihracata yükleniyor. 2019’un ilk yarısında ihracat yüzde 5,3 artarak 1,6 milyar dolara ulaştı. Sektör, Afrika, Çin, Güney Amerika, Uzakdoğu gibi bakir pazarlarda büyümeyi hedefliyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Mobilya sektörü dış pazarlarda büyüyerek etkinliğini artırmaya çalışıyor. Mobilya ve yatak markaları, bir taraftan yurtdışında franchise şubeler açarak satış noktalarını artırırken diğer taraftan da yeni pazarlarda ihracat çalışmalarına hız verdi. Rakamlar da bunları doğrular nitelikte.

2018 yılında Türkiye’den dünyaya yapılan mobilya ihracatı 3 milyar 134 milyon dolara ulaştı.

2019 yılının ilk yarısında ise mobilya ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,3 artarak 1 milyar 634 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Dünyanın 12’nci mobilya ihracatçısı olan Türkiye, 179 ülkeye ‘Made in Turkey’ logolu ürünler gönderiyor. Henüz beş yıl önce 30-40 milyon dolar ihracat yaptığımız ABD’ye bugün 120 milyon dolarlık mobilya ihracatı gerçekleştiriliyor.

2018 yılı itibariyle 36 bin üreticinin 15 bini ihracatçı ve 1 milyon dolar ve üzeri ihracat yapan firma sayısı 632’yi bulmuş durumda. Türkiye mobilya sektörünün 2030 yılı hedefi ise dünyanın ilk beş mobilya ihracatçısından biri olmak.

Sektör bu amaçla özellikle Afrika, Çin, Güney Amerika, Uzakdoğu gibi bakir pazarlarda büyümeye odaklanmış durumda. Biz de Türkiye’nin önde gelen sekiz mobilya ve yatak şirketinin yurtdışı büyüme planlarını araştırdık.

AFRİKA’DA ATAKTA
2 bine yakın çalışanı, 300’e yakın mağazası ve 600 milyon TL’lik cirosu ile faaliyet gösteren Doğtaş, 50’den fazla ülkeye ihracat yapıyor. Şirket özellikle Afrika kıtasında büyümeyi planlıyor.

2019 yılında Euro bazında yüzde 26 büyüme hedeflediklerini söyleyen Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, ilerleyen dönemlerde öncelikle franchising ile açacakları yeni mağazalarla ağlarını genişleteceklerini belirtiyor.

Doğan, “Sadece Türkiye’nin değil dünyanın yerel markası olmak üzere stratejilerimizi geliştiriyoruz ve buna uygun olarak planlarımızı yapıyoruz” diye konuşuyor.

AVRUPA AĞIRLIKTA
Yataş Grup, Yataş Bedding ve Enza Home markalarıyla yurtiçinde ve yurtdışında 355’i franchise olmak üzere toplam 429 adet mağazayla hizmet veriyor.

Geçen yılı 75,6 milyon TL net kârla kapattıklarını söyleyen Yataş Grup Yurtiçi Bayi Satış Direktörü Ertan Boğa, 943,1 milyon TL net satış rakamına ulaşarak bir önceki yıla göre net satış gelirlerini de yüzde 18,5 yükselttiklerini ifade ediyor. Şirket 2019 yılı için 1,2 milyar TL ciro hedefliyor.

Avrupa, Ortadoğu, Balkanlar ve Çin başta olmak 49 ülkeye ihracat yapıyor. Boğa, “Avrupa, Afrika, Uzakdoğu, Yakındoğu ve Ortadoğu pazarlarında etkiniz. Şu anda yurtdışında 55 mağazamız bulunuyor.

Ana hedef pazarlarımız arasında Almanya, Rusya, Romanya ve İngiltere yer alıyor” diyor. Bu yılın sonuna kadar yurtdışında 38 mağaza daha açılması hedefleniyor.

İşbir Yatak, 150’yi aşan konsept mağaza sayısına ulaştı. Türkiye’de üretilen ürünler ‘İşbir Bedding’ markasıyla 18 ülkeye ihraç ediliyor. İşbir Yatak Türkiye Satış Müdürü Tufan Boy-nuyoğun, geçtiğimiz yıllarda Avrupa’da çok iyi pazar hacmi yakalamayı başardıklarını belirtiyor.

İhracat rotasında, Almanya, Belçika, Fransa ve Hollanda gibi Türklerin ağırlık kazandığı Avrupa ülkeleri başrol alıyor. Boynuyoğun, “Bölgeye gerçekleştireceğimiz ihracatla Avrupa’daki pazar payımızı büyütmeye odaklanacağız” diyor. Geçen yıla göre yüzde 30 oranında büyüme hedefi bulunuyor.

ABD’YE İHRACAT ARTACAK
Kilim Mobilya’nın Kayseri OSB içinde dört farklı üretim merkezi bulunuyor. 750’den fazla çalışanı bulunan şirketin yurtiçi ve yurtdışında 225 satış noktası mevcut. Kilim Mobilya Genel Müdürü Cihat Şahin, 2018 yılında ekonomik dalgalanmalara rağmen ihracat ağırlıklı olarak yüzde 10 büyümeyle 280 milyon TL ciro yaptıklarını ifade ediyor.

Şahin, “Yurtdışında halihazırda 31 ülkede mağazamız bulunuyor. Kazakistan, Fransa, Suudi Arabistan ve Almanya’da birer tane daha mağaza açacağız. Hedefimiz 2019 yılı sonu itibariyle yurtdışı mağaza sayımızı 35’e çıkarmak” diye konuşuyor.

Bunun yanı sıra 44 ülkeye ihracat yapılıyor. Satış hacminin en fazla olduğu ülke ise ABD. Cironun yüzde 40’ını ihracat oluşturuyor. Şirket, önümüzdeki dönemde Afrika, Güney Amerika ve Uzakdoğu’ya odaklanmayı planlıyor.

YENİ PAZARLAR ARANIYOR
Tepe Home, Türkiye genelinde 17 satış noktasına ulaştı. Ülke genelinde tüm satış noktalarında 47 bin metrekare alanda hizmet veriliyor. Tepe Home Genel Müdürü Levent Çapan, iç pazarda yeni satış noktası arayışları devam ederken yeniden yapılanma sürecinde ihracatın büyük önem taşıdığını vurguluyor.

Çapan, “Yakınımızdaki ülkelere ihracatımız sürerken yurtdışı bayilikler ve satış noktaları oluşturacağız. Ortadoğu, Avrupa ve Amerika pazarlarına ihracat hacmimizi arttırmak önümüzdeki beş yıllık hedeflerimizin başında geliyor” diyor.

Üretimde verimliliği artırarak, operasyonel süreçleri daha etkin yönetecekleri projelere de öncelik vermeye devam edeceklerini belirten Çapan, yurtdışında bayilikler açmaya odaklanacaklarını söylüyor.

2018 yılını 200 milyon TL’lik ciroyla tamamlayan Bambi Yatak, 2019 yılında ihracatını yüzde 40 oranında arttırmayı hedefliyor. Yılda 170 bin adet yatak üreten şirket bunun 17 bin adetini ihraç ediyor.

Hollanda, Belçika, Almanya, Polonya, Romanya, Avusturya, Azerbaycan, Irak, Lübnan, Kıbrıs, Libya, Ürdün, Kuveyt, Umman, Suudi Arabistan ve Pakistan’a ihracat gerçekleştiriyor.

Bambi Yatak Yönetim Kurulu Üyesi Emre Gökmen, “İhracatımızı her yıl minimum yüzde 40 arttırmayı hedefliyoruz” diyor. Ayrıca 2019 yıl sonuna doğru üretim tesisi 25 milyon TL’lik yatırımla 30 bin m2 daha büyüyecek. Bu büyümeyle günlük bin ile bin 200 adet arasında yatak daha üretilecek.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap