Markaların tanıtımında dizileri kullanamıyoruz - Ekonomist
Ekonomist
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Ekonomist
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Anasayfa Medya

Markaların tanıtımında dizileri kullanamıyoruz

14 Aralık 2017 | 10:00:50
Medya
A A
0
Markaların tanıtımında dizileri kullanamıyoruz
Facebook ile paylaşTwitter ile paylaşWhatsApp ile Paylaş

Türkiye, yılda 300 milyon dolarlık dizi ihracatı yapıyor. Bu yıl ciro içinde ihracat payını yüzde 40’lara çıkardıklarını söyleyen Ay Yapım CEO’su Kerem Çatay, 130’a yakın ülkeye dizi ihraç ettiklerini anlatıyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

Öncelikle Türkiye için dizi ürettiklerini belirten Çatay, dünyada 600 milyon kişinin izlediği Türk dizilerinin Türk markalarının tanıtımında yeterince kullanılamadığını ifade ediyor.

Sadece Türk izleyicisinin değil yurtdışında 130’un üzerinde ülkede seyircinin kalbine taht kurmuş durumda olan Ay Yapım dizilerinden biri, Kara Sevda geçen ay Uluslararası Emmy Ödülü alan ilk Türk dizisi oldu. Ay Yapım CEO’su Kerem Çatay, iyi hikaye ve senaryonun dizilerin başarısının en önemli unsuru olduğunu söylüyor.

Bugün Türkiye’nin 300 milyon dolarlık dizi ihracatı yaptığını anlatan Çatay, Ay Yapım olarak toplam ciroları içindeki ihracat gelirlerinin payının yüzde 30’lardan bu yıl yüzde 40’lara çıktığının altını çiziyor. Çatay ile iyi bir dizinin sırlarını, Türkiye’deki dizi ekonomisini ve Ay Yapım’ın gelecek projelerini konuştuk.

Ay Yapım dizilerinden biri olan Kara Sevda Uluslararası EmmyÖdülü alan ilk Türk dizisi oldu. Bu sonucu bekliyor muydunuz?
Emmy’ye ilk olarak 2014 yılında kadın oyuncu kategorisinde “20 Dakika” dizisindeki performansıyla Tuba Büyüküstün ile başvurduk. Bir Türk içeriğinin Emmy ile tanışması ilk böyle oldu. O zaman Türkiye’den hiç başvuru yoktu. Sonraki yıl erkek oyuncu kategorisinde Engin Akyürek ile katıldık. Bu yıl ise farklı içeriklerle başvurduk ve finale kalan dizimiz Kara Sevda oldu. Biz, ne zaman aday olsa kazanan bir Brezilyalı içerik üreticisiyle aynı kategoride adaydık. Kimse de bir Türk yapım şirketinin ödül almasını beklemiyordu. Ama ödül bize geldi. Emmy’nin hem başvuru hem değerlendirme aşamasında epey kural var. Dünyanın her yerinden 600’e yakınsektör çalışanının yer aldığı bir jüri sistemi var. Bu, her final aşamasında farklı kişilerin oyladığı güvenilir bir sistem. Ödül töreninin sunucusu ‘Bu yarışma dizilerin Dünya Kupası’ dedi. Orada bunu almak tabii ki keyifliydi.

Son yıllarda üretilen dizi sayısı artıyor mu?
Aslında 1998-2001 arasında TV kanallarındaki dizi sayısı 100’ü aşmıştı. Dizi süreleri kısaydı ve aynı gece iki dizi yayınlanıyordu. Bugün baktığınızda 35-45 diziden söz ediyoruz. Ama şu anda diziler içeride ve dışarıda daha çok ses getiriyor.

Türkiye’de dizi ekonomisi nasıl bir büyüklüğe sahip?
Bir dizinin bölüm başı maliyeti 700 bin TL’den başlıyor ve 1 milyon TL’nin üzerine çıkabiliyor. Prime time’a dizi üreten 30’a yakın yapım şirketi var. Sektörde çalışan kişi sayısı ise kamera önü ve arkasında 10 bin dolayında. Son yıllarda yapımcılar için en önemli gelir kalemlerinden biri hiç şüphesiz dizi ihracatı. 300 milyon dolarlık dizi ihracatı yapılıyor.

Bir sezonda kaç dizi yapıyorsunuz?
Geçen sezon altı iş ürettik ve 10 bölümde kalkan hiçbir işimiz olmadı. Şu anda üç dizimiz var; Fi, Çukur ve Ufak Tefek Cinayetler. 40 kişilik bir idari kadromuz var. 4-5 dizi yaptığımızda ekibimiz 600 kişiye ulaşabiliyor.

“Kendi izlemediğimiz dizileri yapmıyoruz”
Ay Yapım 12 yıldır prime time için diziler yapıyor. Yaptığınız işler genellikle çok izleniyor. Bir sırrınız var mı? İşin sırrı, kendi izlemediğimiz dizileri yapmıyoruz ve iyi koku alıyoruz. Farklı bir şeyler yapmayı denemezsek, zorlamazsak da zevk almamaya başlarız. Yaprak Dökümü zamanı edebiyat uyarlaması yapmak bir fikirdi, yaptık. Ardından Aşk-ı Memnu geldi. Flashbackli dizilerin tutması zordur, Türkiye’de biz risk aldık ve Ezel’i yaptık. Bu sezon mesela Ufak Tefek Cinayetler isimli bir dizimiz var. Meriç Acemi’nin kendi senaryosu, Ali Bilgin de çok güzel uyarladı. Dizinin farklı bir dili ve üslubu var. Fi örneğimiz var. İlk ücretsiz dijital dizi. Tabii kaliteli işler yapmaya çalışıyoruz. Önemli olan kalıcı olması. Bu başarıda çalıştığımız insanların da payı var elbet. Eskiden 5-6 sezon süren diziler vardı. Şu anda ortalama yayın sezon süreleri kısaldı. Bunları iyi takip etmek gerekiyor. Tabii bir dizinin başarısındaki en önemli unsurun da hikaye ve senaryo olduğu unutulmamalı.

Cironuz içinde ihracatın payı nedir?
Geçen yıl yaklaşık 300 milyon TL’lik ciro elde ettik. Ciro içinde ihracatın payı yüzde 30’lardaydı. Yurtdışından elde ettiğimiz gelirle kârlı hale geliyoruz. Örneğin geçen yıl yaptığımız diziler arasında bölümünden kâr ettiğimiz tek dizi Içerde’ydi. Ratingi yüksek bir işti. Bu yıl ise ihracatımız arttı. Hem yeni işler hem de eski işlerin satışından elde ettiğimiz gelirle birlikte ciro içinde ihracatın payı yüzde 40’lara çıktı.

Yapılan dizilerin yurtdışında satılabilmesi için hangi kriterlere sahip olması lazım?
Öncelikle Türkiye’de dizinin tutması şart. Çünkü biz diziyi Türk izleyicisi için yapıyoruz. Burada başarılı olacak ki yurt-dışına satılsın. Pusulamız Türk izleyicisi. Öyle bir beğeni algısı var ki, Türk izleyicisinin beğendiği dizi dünyanın pek çok yerinde tutuyor. Bizim izleyicimizin beğenisi de iki yılda bir değişiyor. Bunu iyi koklamak önemli. Yurtdışında bizim 120 dakika süren dizilerimizi bölerek günlük yayınlıyorlar. Mesela 60 dakika olan diziler yurtdışı örneklerle rekabet avantajı getiriyor. Fi, bu anlamda rekabet edebileceğimiz bir dizi. Şu anda 20-25 ülkeye sattık. Batı Avrupa ülkelerinde kolaylıkla yayınlanabilir nitelikte. Eskiden Türk yapımcılar olarak Cannes’a içerik almak için giderdik. Şimdi pazarın yüzde 40’ı Türk içeriklerden oluşuyor. Bugün Ay Yapım dizileri toplam 130’a yakın ülkede gösteriliyor.

Türk markalarının tanıtımı açısından size göre dizileri yeterince kullanabiliyor muyuz?
Türk dizileri 600 milyon insana ulaşıyor. Başka ülkede olsa çok güzel kullanılırdı. Ama bizde RTÜK kuralları nedeniyle bazı kısıtlamalar söz konusu. Her şeyi mozaiklemek zorunda kalıyoruz. istiklal Caddesi’nde tabelalar görünecek diye sahne çekemiyoruz. Halbuki bizim neslimiz Amerikan filmlerini izleyerek New York’u öğrendi. Biz böyle yaşayabiliriz ama Türk şirketlerinin yurtdışında tanıtımı anlamında diziler daha iyi kullanılabilir. Bunun önünü açmak lazım. Ülke tanıtımı konusuna gelirsek, mekanların çekim için istediği ücretler giderek artıyor. Oysa Paris Belediyesi Amerikan içeriklerine ücret iadesi bile yapıyor. Oralarda biraz yavaşız. Bu işin çarpanı yüksek ama tadını çıkaramıyoruz.

Markaların ilgisini yeterli buluyor musunuz?
Bugün Türkiye’de ürün yerleştirme alışkanlığı olan 25 firmadan bahsedebiliriz. Perakende, hızlı tüketim, otomobil, meşrubat, GSM, elektronik ve beyaz eşya sektöründeki şirketler ağırlıkta.

2018’e ilişkin hedef ve projeleriniz neler?
Yeni yılla beraber başlayacak dizilerimiz olacak. 8’inci Gün isimli bir dizimiz ATV’de başlayacak. Puhu TV’ye yeni bir dizi hazırlıyoruz Mart ayında yayınlanmaya başlayacak. Bizim içeriklerimizi alan yapım şirketlerinin bir kısmı bunu kendi oyuncularıyla yeniden çekiyordu. Şimdi Amerikalı bir ortakla birlikte daha önce çektiğimiz bir işi Amerikalı oyuncularla çekmeye yönelik bir projemiz var. Gündemimizde yeni sinema filmleri de var. Örneğin Kürk Mantolu Madonna’yı çekeceğiz.

Etiketler: Ay YapımdiziDizi ihracatıFatoş BozkuşKerem Çataymedyatelevizyon
PaylaşımTweetGönder
Önceki Haber

Parke üretiminde dünyaya açılacak

Sonraki Haber

Yaratıcı kampanya yarışı

Benzer Haberler

Yeni medya aradığı kanı Charmy ile bulacak
Medya

Yeni medya aradığı kanı Charmy ile bulacak

20 Ekim 2019
Yetenek havuzumuzla bir orkestra gibiyiz
Medya

Yetenek havuzumuzla bir orkestra gibiyiz

5 Aralık 2018
Ünlü anlaşmalarında koşullar tartışılıyor
Medya

Ünlü anlaşmalarında koşullar tartışılıyor

15 Kasım 2018
Fiyat kırma amaçlı konkurlar artacak
Medya

Fiyat kırma amaçlı konkurlar artacak

11 Ekim 2018
Hizmet ihracatını yüzde 30’a çıkaracağız
Medya

Hizmet ihracatını yüzde 30’a çıkaracağız

19 Temmuz 2018
Sosyal medyanın en popüler 50 iş insanı
Medya

Sosyal medyanın en popüler 50 iş insanı

24 Mayıs 2018

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Haftanın Öne Çıkanları

TMSF, Akfel Gaz ihalesinde gelen teklifi onaylamadı
Haberler

TMSF, Akfel Gaz ihalesinde gelen teklifi onaylamadı

19 Ağustos 2022

Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) Kurulu, Akfel Gaz ihalesinde gelen teklifi onaylamadı. TMSF'den yapılan açıklamaya göre, TMSF tarafından satışa çıkarılan...

Daha fazla oku

4 ayda Euro bazında yüzde 33 büyüdü

Bakan Soylu, yerli e-pasaport için tarih verdi

Yapı ruhsatı verilen bina sayısı azaldı

Çin’de doğrudan yabancı yatırımlar ilk 7 ayda yüzde 21,5 arttı

Satın almak için tıklayın

Abone olmak için tıklayın

 


Son Haberler

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Suriye ile ileri seviyede adımları temin etmemiz gerek

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Suriye ile ileri seviyede adımları temin etmemiz gerek

19 Ağustos 2022
Yabancı yatırımcı 98,8 milyon dolarlık hisse senedi aldı

Borsa 3.000 barajını aştı, yatırımcı nasıl pozisyon almalı? Uzmanlar değerlendirdi 

19 Ağustos 2022
e-Devlet’ten vatandaşlara uyarı var: Bu mail gelirse dikkat…

Dün devreye alınmıştı: e-Devlet’teki yeni hizmeti ilk gün kaç kişi kullandı?

19 Ağustos 2022
‘Şu anda Türkiye’de sekiz markamız var. Yakın zamanda Urfa’da da açılacak’

‘Şu anda Türkiye’de sekiz markamız var. Yakın zamanda Urfa’da da açılacak’

19 Ağustos 2022

Dünya Haberleri

Çin’de doğrudan yabancı yatırımlar ilk 7 ayda yüzde 21,5 arttı
Dünya

Çin’de doğrudan yabancı yatırımlar ilk 7 ayda yüzde 21,5 arttı

Çin'de doğrudan yabancı yatırımlar (FDI) yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 21,5 artış gösterdi. Çin Ticaret Bakanlığından...

19 Ağustos 2022
97.1 milyon dolar: LeBron James NBA rekorunu kırıyor… Hayali gerçek olacak mı?
Dünya

97.1 milyon dolar: LeBron James NBA rekorunu kırıyor… Hayali gerçek olacak mı?

Los Angeles Lakers'ın yıldızı 37 yaşındaki LeBron James, takımıyla olan sözleşmesini uzatıyor. Lakers ile 2 yıllık yeni sözleşme için anlaşmaya...

18 Ağustos 2022
ABD ve Tayvan’dan yeni ticaret girişimi adımı
Dünya

ABD ve Tayvan’dan yeni ticaret girişimi adımı

ABD yönetimi, Çin ile gerilimin yüksek olduğu bir dönemde Pekin yönetimiyle egemenlik ihtilafı içindeki Tayvan ile yeni ticaret girişimi kapsamında...

18 Ağustos 2022
Elon Musk ‘şaka yapmıştı’ ama Manchester United’ı gerçekten almak isteyen bir isim var
Dünya

Elon Musk ‘şaka yapmıştı’ ama Manchester United’ı gerçekten almak isteyen bir isim var

Dünyanın en zengin adamı Elon Musk Çarşamba günü Manchester United'ı satın alacağı yönünde tweet atmış, ancak daha sonra bunun bir...

18 Ağustos 2022

  • ALTIN FİYATLARI
  • EKONOMİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  • KREDİ HESAPLAMA
  • ARŞİV
  • KÜNYE
  • YAYIN İLKELERİ
  • AYDINLATMA METNİ
  • İŞ DÜNYASI ABONELİK PAKETİ
  • ÇEREZ POLİTİKASI
  • ABONE OL
  • SATIN AL

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.

Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.