Ekonomist
  • BIST 100
    1375,91
    %0,00
    En Düşük
    1375,91
    En Yüksek
    1375,91
  • DOLAR
    8,16
    %-0,0
    Alış
    8,1520
    Satış
    8,1620
    EN YÜKSEK
    8,1726
  • EURO
    9,71
    %-0,2
    Alış
    9,6829
    Satış
    9,7199
    EN YÜKSEK
    9,7316
  • EURO/USD
    1,18
    %-0,1
    Alış
    1,1887
    Satış
    1,1888
    EN YÜKSEK
    1,1919
  • ALTIN
    453,993
    %-0,1
    Alış
    453,4375
    Satış
    453,9937
    EN YÜKSEK
    455,5497
İNTEGRAL YATIRIM
  • BIST 100
    1375,91
    %0,00
    En Düşük
    1375,91
    En Yüksek
    1375,91
  • DOLAR
    8,16
    %-0,0
    Alış
    8,1520
    Satış
    8,1620
    EN YÜKSEK
    8,1726
  • EURO
    9,71
    %-0,2
    Alış
    9,6829
    Satış
    9,7199
    EN YÜKSEK
    9,7316
  • ALTIN
    453,993
    %-0,1
    Alış
    453,4375
    Satış
    453,9937
    EN YÜKSEK
    455,5497
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
Ekonomist
Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • BIST 100
    1375,91
    %0,00
    En Düşük
    1375,91
    En Yüksek
    1375,91
  • DOLAR
    8,16
    %-0,0
    Alış
    8,1520
    Satış
    8,1620
    EN YÜKSEK
    8,1726
  • EURO
    9,71
    %-0,2
    Alış
    9,6829
    Satış
    9,7199
    EN YÜKSEK
    9,7316
  • EURO/USD
    1,18
    %-0,1
    Alış
    1,1887
    Satış
    1,1888
    EN YÜKSEK
    1,1919
  • ALTIN
    453,993
    %-0,1
    Alış
    453,4375
    Satış
    453,9937
    EN YÜKSEK
    455,5497
İNTEGRAL YATIRIM
  • BIST 100
    1375,91
    %0,00
    En Düşük
    1375,91
    En Yüksek
    1375,91
  • DOLAR
    8,16
    %-0,0
    Alış
    8,1520
    Satış
    8,1620
    EN YÜKSEK
    8,1726
  • EURO
    9,71
    %-0,2
    Alış
    9,6829
    Satış
    9,7199
    EN YÜKSEK
    9,7316
  • ALTIN
    453,993
    %-0,1
    Alış
    453,4375
    Satış
    453,9937
    EN YÜKSEK
    455,5497
Anasayfa Otomotiv

Yüksek teknolojili üretime geçmeliyiz

27 Aralık 2015 | 15:48:01
Otomotiv
A A
0
Son Güncellenme: 03 Haziran 2016 | 9:12:22
Facebook ile paylaşTwitter ile paylaşWhatsApp ile Paylaş

Türkiye geçen 25 yıl içinde otomotiv sanayiinde dünyanın sayılı ülkelerinden biri haline geldi. Bu performansın mimarlarından biri de Kibar Holding.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Hyundai ile önemli bir işbirliği olan Kibar Holding’in yönetim kurulu başkanı Ali Kibar, sektörü Ekonomist için değerlendirdi. Kibar, “Şimdi sanayinin rekabet gücünü artırmalıyız. Bunun için de yüksek teknolojiye ağırlık vermeliyiz” diyor.

Otomotiv sektörünün önde gelen üretici ve ihracatçı gruplarından biri olan Kibar Holding’in yönetim kurulu başkanı Ali Kibar, sektörüne ve Türkiye ekonomisine yönelik beklentilerini Ekonomist’e değerlendirdi.

Geçen 25 yıllık süreçte kat edilen mesafenin ardından Türkiye’nin sanayileşme sürecini bitirdiğini kaydeden Ali Kibar, artık rekabet gücünün artırılması ve yüksek teknolojiye ağırlık verilmesi gerektiğini belirtiyor. Rekabetçi olmanın ve dünya ihracatından daha fazla pay almanın temel koşulunun yüksek teknolojiye ve marka odaklı üretime dayandığını kaydeden Ali Kibar, sorularımızı aşağıdaki gibi yanıtladı:

Sanayici bir aile olarak sizin gözünüzde 25 yıllık süreçte Türkiye ekonomisinin kat ettiği mesafeyi değerlendirir misiniz?
Uzun bir dönem kapalı ve ithal ikameci sanayileşme modelini benimseyen Türkiye ekonomisi, 1990’larda serbest piyasa anlayışıyla yeniden şekillendirildi. Uluslararası sermayeyle entegrasyonun hızlandığı bu dönemde uygulanan para, faiz ve döviz politikaları maalesef sürdürülebilir olmayan bir büyüme stratejisi ortaya koydu ve krizlerle karşılaştık.

2001 krizi sonrası uygulanan istikrar politikaları iç ve dış etkenlere karşı dirençli, uzun süreli büyümeye imkan veren bir ekonomiye kavuşmamızı sağladı. 2008’de küresel kriziyle küçülen Türkiye ekonomisi sonraki yıllarda belirli bir toparlanma sürecine girse de, bugün yepyeni bir ekonomi ve teşvik stratejisine ihtiyaç duyuluyor.
Nasıl bir büyüme modeline geçmek gerekiyor?

Basit bir örnek vermek gerekirse, bugün kişi başı milli gelir 10 bin dolar seviyesinde. Bu önemli bir gelişme. Fakat 1980’lerden bu yana Türkiye’de kişi başına gelirin ABD’dekine oranı yüzde 22-25 bandında seyrediyor. Kore’de bu oran aynı dönemde yüzde 21’den yüzde 60’a çıktı.

Öyle anlaşılıyor ki mevcut sıcak paraya dayalı büyüme modeli aşamalı olarak terk edilirse, Türkiye ekonomisinin çok daha üst düzey bir ekonomik performans gerçekleştirmesi sürpriz olmayacak. Hızlı şekilde katma değeri yüksek ürünler doğrultusunda uzmanlaşmak, çok yönlü sektörel analizlere dayalı sanayileşme stratejileriyle Türkiye’nin dünya ekonomisindeki payının artmasına imkân sağlamak gerekiyor.

Böyle bir ekonomik büyüme modeli içinde sizin de yer aldığınız otomotiv sanayiine ne düşüyor?
Son 25 yılda sanayinin GSYİH içerisindeki payı sabit fiyatlarla 1990’lardaki yüzde 26’dan yüzde 33’lere çıktı. Detaya indiğimizde 1990’lardan bu yana emek ve doğal kaynak yoğun ürünlerin ve tarım ürünlerinin toplam ihracat içerisindeki payı azalırken, özellikle orta teknoloji ürünlerinin toplam ihracat içerisindeki payının sürekli bir artış eğilimi gösterdiğini görüyoruz.

Burada düşündürücü nokta, ileri teknoloji ürünlerinin payının 1989’dan 2015’e yüzde 3-5 dolaylarında yatay bir seyir izlemeye devam ediyor olmasıdır. Günümüzde dünya pazarlarında rekabet gücü elde etmenin ve dünya ihracatından daha fazla pay almanın temel koşulu, yüksek teknolojiye dayalı ve marka odaklı üretimden geçiyor.

Peki sizce yüksek teknolojiye dayalı üretime ne kadar yakınız?
Şunu söylersek mübalağa etmiş olmayız. Türkiye sanayileşme sürecini bitirdi. Şimdi sanayinin rekabet gücünü artırmalıyız. Bunun için de sanayimiz yüksek teknolojiye ağırlık vermeli. İhraç ettiğimiz malların teknolojik yapısına baktığımızda yaklaşık yüzde 20’si kaynağa dayalı, yüzde 75’ı ise düşük ve orta teknolojili ürünlerden oluşuyor.

Kore’de ise yüzde 13 civarı kaynağa dayalı, yüzde 11 düşük, geri kalan yüzde 76 ise orta ve yüksek teknolojili ürünlerden oluşuyor. Geldiğimiz noktada kamu-özel sektör ve üniversite işbirliğinde katma değeri yüksek, inovasyona, tasarıma ve markalaşmaya öncelik veren politikalara öncelik vermeliyiz.

Sadece Avrupa ve yakın çevre değil, tüm pazarlarda aktif olmayı hedeflemeli ve orta ileri ve yüksek teknolojili ürünleri üreten ve ihraç eden bir Türkiye’ye geçişi elbirliğiyle sağlamalıyız.

Otomotiv sektöründe yüksek teknolojili üretimde hangi noktadayız?
Otomotiv sektörü görece olarak daha iyi bir durumda. Dünyanın önde gelen otomotiv firmalarının Türkiye’de çoğunlukla yerli ortaklarla kurdukları tesisler bugün üretim kaliteleri, verimlilikteki yetkinlikleri, küresel ve gelişmiş pazarlara yaptıkları ihracat ile kendilerini kanıtlamış durumda. Türkiye otomotiv sektöründe uygulanan üretim yöntem ve teknolojileri, uluslararası firmaların kullandıkları yöntem ve teknolojilerle eşdeğer seviyede.

Geçtiğimiz dönemde Türkiye’ye otomotiv sektöründe pek çok farklı markadan ciddi bir yatırım dalgası geldi. Yeni bir yatırım dalgası bekliyor musunuz?

Uygun koşullar sağlandığı takdirde imkân dâhilinde görüyorum. Türkiye’de satılan otomobillerin yüzde 78’i ithal. Yerli üretimde model sayısının az olması ve iç pazarı doyuramaması tüketiciyi ithal modellere yöneltirken, yüksek vergiler de sektörü tam tersine teşvik ediyor ve yeni yatırımların önünde bir engel oluşturuyor.

Sektörde önümüzdeki yıllarda büyümenin anahtarı ne olacak?
Sadece ihracata odaklanıp iç pazarı dar tutarak Türkiye otomotiv sektörünün sürdürülebilir büyümesi, dolayısıyla yeni yatırımların gelmesi zor. Kişi başına düşen milli gelir artışının hızı da bir diğer önemli konu.

İç pazarın büyümesi için satış vergilerinin yeniden düzenlenmesinin yanı sıra öncelikle kişi başına düşen milli gelirin de yükselmesi gerekiyor. Türkiye’de satılan model çeşitliliği artırıldığında ithal araç satışları da bir dengeye oturacak ve iç pazarın büyüyebilmesini sağlayacak. Bu da yeni yatırımları tetikleye-cektir.

Tüm bunlar gerçekleştiğinde otomotivde kapasite ve üretim ne kadar büyür?
Şu anda sektör yüzde 72,8 kapasiteyle çalışıyor. Kapasitenin büyümesi için öncelikle iç pazarın büyümesi, bunun için kişi başına milli gelirin artması, vergi yüklerinin azaltılması, yeni STA’lar ile yeni ihracat pazarlarına açılım, yabancı yatırımın önünü açacak teşviklerin sağlanması, iç pazar için üretilen araç modellerinin çeşitlendirilmesi gerekiyor. Uygun koşullar yaratıldığı takdirde beş yılda yüzde 20’lere varan kapasite artışlarını görebiliriz.

Önümüzdeki süreçte otomotiv endüstrisinin nasıl şekillenmesini bekliyorsunuz? Üretim ve yan sanayide ne gibi alanlar ön plana çıkacak?
Otomotiv sektörü, dünyanın en büyük yatırımlarının gerçekleştiği, bir ülkenin toplam üretimi içindeki payı ve ekonomik katkı oranı göz önüne alındığında en önde gelen sektörlerden biridir. Güvenlik, emisyon ve düşük tüketim yapılması gereken ciddi yatırımlar.

Sürücüsüz ya da internete bağlı araçlar gibi yeni değişimlere uyum sağlamanın maliyetleri, artan ve hızla güncellenen elektronik donanım ve yazılımların getirdiği ek maliyetler, üretici şirketleri bu dönemde birleşmeye yönlendirebilir.

Bu otomotiv şirketleri arasında olabileceği gibi tedarikçileri ve teknoloji şirketlerini de kapsayabilir. Otomotivde sanıldığı gibi ciddi marjlar maalesef yok, ölçek ekonomisi çok önemli. Artık yıllık 1,5 milyonun altında üretim yapan otomobil üreticilerinin uzun süre bağımsız kalamayacaklarını düşünüyorum.

Etiketler: Ali KibarKibar HoldingOtomotivSektörlerSibel AtikYüksek teknoloji
PaylaşımTweetGönder

Benzer Haberler

Dacia, Nisan ayına özel kampanyasını duyurdu
Haberler

Dacia, Nisan ayına özel kampanyasını duyurdu

13 Nisan 2021
Citroen yeni amiral gemisi C5 X’i tanıttı
Haberler

Citroen yeni amiral gemisi C5 X’i tanıttı

12 Nisan 2021
MG geri alım garantisi ile Türkiye’de
Haberler

MG geri alım garantisi ile Türkiye’de

12 Nisan 2021
Renault nisan kampanyasını duyurdu
Haberler

Renault nisan kampanyasını duyurdu

11 Nisan 2021
En ucuz sıfır kilometre 50 otomobil: En düşüğü 124 bin TL
Haberler

Araç almak isteyenler dikkat! İşte Nisan 2021 otomobil kampanyaları

10 Nisan 2021
e-İhale ile satışa çıkan araçlar: 30 bin TL’den 638 bin TL’ye
Haberler

e-İhale ile satışa çıkan araçlar: 30 bin TL’den 638 bin TL’ye

10 Nisan 2021

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Haftanın Öne Çıkanları

Bakan Koca’nın risk artışına dikkat çektiği 5 il
Haberler

Ramazan’da tam kapanma olacak mı? Bakan Koca merak edilen sorular için neler söyledi?

12 Nisan 2021

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca bugün Sağlık Bakanlığı Bilkent Yerleşkesi'nde düzenlenen Koronavirüs Bilim Kurulu Toplantısı'nın ardından açıklamada bulundu ve gazetecilerin sorularını...

Daha fazla oku

Rusya, Türkiye’ye uçuşları 1.5 ay sınırlandırma kararı aldı

BIST 100’de en çok artan, azalan 20 hisse (12 Nisan 2021)

ÇAYKUR’a alınacak 300 mevsimlik işçi için kura çekimi yapıldı

Borsa, altın, döviz piyasalarda gün sonu rakamları: Yarın hangi veriler var?

Satın almak için tıklayın

Abone olmak için tıklayın

 


Son Haberler

Yeme-içme yerleri Ramazan boyunca masada müşteri kabul edemeyecek

Yeme-içme yerleri Ramazan boyunca masada müşteri kabul edemeyecek

13 Nisan 2021
3D yazıcıyla biftek üretildi: Fiyatı 350 lira

Beyaz Saray çip krizini ulusal güvenlik sorunu olarak görüyor

13 Nisan 2021
New York borsası teknoloji devlerinin öncülüğünde yükseldi

New York borsası düşüşle kapandı

13 Nisan 2021
Dacia, Nisan ayına özel kampanyasını duyurdu

Dacia, Nisan ayına özel kampanyasını duyurdu

13 Nisan 2021

Dünya Haberleri

3D yazıcıyla biftek üretildi: Fiyatı 350 lira
Dünya

Beyaz Saray çip krizini ulusal güvenlik sorunu olarak görüyor

ABD Başkanı Joe Biden, çip arzında yaşanan sıkıntıyı ele almak üzere yarı iletken, otomobil ve teknoloji sektörlerinde faaliyet gösteren 19...

13 Nisan 2021
Rakibini 12,8 milyar euro’ya satın alıyor
Dünya

Rakibini 12,8 milyar euro’ya satın alıyor

Fransa'nın atık ve su yönetimi şirketi Veolia Environnement SA'nın, Fransız rakibi Suez'in yüzde 70 hissesini 12,8 milyar euro'ya satın almak...

12 Nisan 2021
Alibaba’dan rekor cezaya sıra dışı yanıt
Dünya

Alibaba’dan rekor cezaya sıra dışı yanıt

E-ticaret devi Alibaba Group, Çinli düzenleyicilerin şirkete verdiği 2.8 milyar dolarlık rekor ceza sonrası yazdığı açık mektupta düzenleyicilere 'teşekkür etti'. ...

12 Nisan 2021
Fed Başkanı Powell: ABD ekonomisi dönüm noktasında
Dünya

Fed Başkanı Powell: ABD ekonomisi dönüm noktasında

ABD Merkez Bankası (Fed) Başkanı Jerome Powell, Amerikan ekonomisinin çok daha hızlı büyümeye başlayacağını ve istihdamın hızlanmasını beklediklerini belirterek, ekonominin...

12 Nisan 2021

Ekonomist’i Cebinizde Taşıyın

 


Enerji

Galata Wind Enerji halka arz ediliyor

Galata Wind Enerji halka arz ediliyor

10 Nisan 2021

Galata Wind Enerji halka arz ediliyor. Talep toplama tarihleri 15-16 Nisan. Doğan Holding şirketlerinden Galata Wind Enerji AŞ, şirket paylarının...

Akaryakıt tavan fiyat tablosu güncelledi

Akaryakıt tavan fiyat tablosu güncelledi

10 Nisan 2021

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), 81 ilde iki ay süreyle uygulanacak akaryakıt fiyatlarının tespitine ilişkin fiyat farkı tablosunu güncelledi. EPDK'nin...

Emlak

Konut alan yabancı, eşya için 4,3 milyar lira harcadı

Konut alan yabancı, eşya için 4,3 milyar lira harcadı

12 Nisan 2021

Nevita International Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Akbal, Türkiye'den konut alan yabancıların iç dizayn, mobilya ve beyaz eşya gibi ev eşyasına...

Çiftay İnşaat, Batıçim’in yüzde 30’unu devraldı

Çiftay İnşaat, Batıçim’in yüzde 30’unu devraldı

8 Nisan 2021

Çiftay İnşaat, Batıçim'in yüzde 30 hissesini  774 milyon TL'ye (95 milyon dolar) satın aldı.  Şirketten yapılan açıklamada, Batıçim'de satışın kesinleşmesi...

Girişim / Kobi

Pazar yerleri KOBİ’lere can suyu oldu

Pazar yerleri KOBİ’lere can suyu oldu

8 Nisan 2021

E-ticaret pandemi döneminde Anadolu’daki KOBİ’ler için adeta can suyu oldu. Kendi e-ticaret sitesi olmayan KOBİ’ler pazaryerleri aracılığıyla Türkiye geneline satış...

Meleklerin 2021 planları: 2021’de kaç şirkete, ne kadar yatırım yapacaklar?

Meleklerin 2021 planları: 2021’de kaç şirkete, ne kadar yatırım yapacaklar?

7 Nisan 2021

Pandemiye rağmen melek yatırımcıların girişimlere yönelik can suyu destekleri hız kesmedi. 2020 yılında melek yatırımcılar ve ağlar 76 şirkete 61...

  • ALTIN FİYATLARI
  • EKONOMİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  • KREDİ HESAPLAMA
  • ARŞİV
  • KÜNYE
  • YAYIN İLKELERİ
  • VERİ POLİTİKASI
  • İŞ DÜNYASI ABONELİK PAKETİ
  • ÇEREZ POLİTİKASI
  • ABONE OL
  • SATIN AL

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.

Sonuç yok
Bütün sonuçları gör
  • GÜNCEL
    • Kapak Konusu
    • Son Dakika
    • Haberler
    • Dünya
    • Video Galeri
    • Şirketler
    • Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik
    • Kulis
    • Dosya
    • Yatırımcı Köşesi
    • Üniversitelerden
  • Altın Fiyatları
  • Piyasalar
    • Altın
    • Bes
    • Borsa
    • Finans
  • Araştırmalar
  • Girişim / Kobi
  • Sektörler
    • Eğitim
    • Enerji
    • Gıda
    • Holdingler
    • Emlak
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Teknoloji
    • Tekstil
    • Turizm
    • Yönetim / Kariyer
  • Etkinlikler
  • YAZARLAR
    • Aram Ekin Duran
    • Abdülkadir Kahraman
    • Ayşegül Sakarya Pehlivan
    • Aysun Karabıyık Sarıkaya
    • Burcu Tuvay
    • Ceren Oral
    • Dr. Orhan Karaca
    • Talat Yeşiloğlu
    • Gözde Yeniova
    • Levent Gökmen
    • M. Fatih Köprü
    • Özlem Bay Yılmaz
    • Servet Topaloğlu
    • Sibel Atik
    • Talip Yılmaz

© 2016-2020 Ekonomist Dergisi. Bütün hakları gizlidir.