Gelirde yurtdışı payı yüzde 60’a çıkacak

Gelirde yurtdışı payı yüzde 60’a çıkacak

Altı ülkede tesisleri olan Kastamonu Entegre, gelirlerinin önemli bir kısmını yurtdışından elde ediyor. Şirket bu yıl 1,5 milyar dolar ciro hedefliyor. Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız, yurtdışı gelirlerin payını yüzde 60’a taşımak istediklerini söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Kastamonu Entegre 1,4 milyar dolarlık ciroya sahip bir şirket. Türkiye dahil altı ülkede yer alan üretim tesisleri ve Türkiye’den yaptığı 180 milyon dolarlık ihracatla 2018’de gelirlerinin yüzde 50’sini yurtdışından elde etti.
Yurtdışında bugüne dek 1 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını söyleyen Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız, İtalya’daki tesisin tam olarak devreye girmesiyle bu yıl yurtdışı gelirlerin payını yüzde 60’a taşımak istediklerini aktarıyor.

Globalleşme yolculuğunda fırsat olduğu sürece satın alma hamlesine devam etmek istediklerini söyleyen Haluk Yıldız ile şirketin büyüme planlarını konuştuk.

2018’de ciro ve ihracatta nasıl bir performans sergilediniz? 2019’a hangi hedeflerle girdiniz?
2018 yılının ilk yedi ayında üretim ve satış rakamlarımızı bütçelerimiz doğrultusunda gerçekleştirdik. Ağustos ayında ülkemizde yaşanan finansal hareketlilik ve piyasalarda oluşan tedirginlik nedeniyle satış hacminde bir düşüş yaşandı. Satıştaki bu daralmayı ihracat artışıyla dengeledik.

2018 yılında ihracatımız yüzde 33 artışla 180 milyon dolara ulaştı. Geçen yıl toplam ciromuz 1,4 milyar dolar oldu. 2018 yılında ciromuzun yüzde 50’sini yurtdışındaki tesislerimizden ve ihracattan elde ettik. 2019’da ise 1,5 milyar dolar ciro hedefliyoruz. İtalya’daki tesisin de katkısıyla yurtdışı gelirin cirodaki payını bu yıl yüzde 60’a çıkarmayı planlıyoruz.

Bu iç pazarda yaşanan daralmanın sonucu mu?
Mobilya, inşaat gibi sektörlerin etkisiyle iç pazarda bir daralma var. Bu doğrultuda 2019 yılında önceliğimiz daralan iç piyasayı dengelemek için yurtdışı pazarlardan elde ettiğimiz ciroyu artırmak. Bu noktada Türkiye’de yaptığımız üretimin yüzde 25-30’unu ihraç etmeyi hedefliyoruz.

Sözünü ettiğim gibi global olarak da toplam satış gelirlerimizin yüzde 60’ının yurtdışı operasyonlardan ve Türkiye’den yaptığımız ihracattan gelmesini bekliyoruz. 2019 ihracat hedefimizi 220 milyon dolar olarak belirledik.

İhracatın yanı sıra son yıllarda yurtdışında önemli satın almalar yaptınız. En son İtalya’da yaptığınız satın alma ile üretimde hangi noktaya geldiniz?
Sektörün özelliği gereği büyümek için her zaman orman kaynakları ve panel tüketiminin olduğu pazarlarda üretim yapma gerekliliği var. Dolayısıyla globalleşme yolunda yeni pazar ve yeni hammadde kaynaklarına yakın olmak için yurtdışı yatırımlarımıza son yıllarda hız verdik.

Türkiye’de belli bir pazar büyüklüğüne ulaşarak bölgesel lider olmak amacıyla 20 yıl önce ilk yurtdışı yatırımını Romanya’da gerçekleştirdik. Ardından Bulgaristan, Bosna Hersek, Rusya’da tesis yatırımlarımız oldu. Romanya ile başladığımız yurtdışı yatırımlarımıza en son geçen yıl İtalya’nın üçüncü büyük yonga levha üreticisi olan Gruppo Trombini’yi ekledik. Bu satın almayla yurtdışı yatırımlarımızın tutarı 1 milyar doları aştı.

Satın aldığınız tesis ne zaman devreye giriyor?
Dünyada mobilya sektörünün tasarım merkezi, trendlerin belirleyicisi ve dünyanın en büyük üçüncü mobilya üreticisi İtalya’da yatırım yapmak önemli bir karardı. İtalya’daki tesislerde Avrupa mobilya sektörüne yönelik ham ve melamin kaplı yonga levha üretimi yapacağız. İlk etapta 180 milyon dolarlık yatırım yaptık.

Kısa bir süre önce devreye girdi. İkinci etap yatırımımız ise sürüyor. Bu yatırım da tamamlandıktan sonra yıllık 800 bin m3 kapasiteye ulaşarak İtalya’da yüzde 20 pazar payı hedefliyoruz. Bulgaristan’da ise mevcut tesisimizde yeni üretim hattına 130 milyon dolarlık yatırım yaptık. İtalya ve Bulgaristan’daki tesisler devreye alındığında, Romanya ile birlikte Balkanlar ve Orta Avrupa’daki gücümüzü artıracağız.

Üretimde hangi noktaya geldiniz?
Dünyada tek çatı altında üretim yapılan en yüksek kapasiteli MDF tesislerinden biri olan Rusya tesislerimizle, bu pazarın en büyük MDF üreticisi konumuna yükseldik. Türkiye dahil altı ülkede yer alan tesislerimizle yıllık 2,5 milyon m3 MDF, 3 milyon m3 yonga levha olmak üzere toplamda 5,5 milyon m3 ağaç bazlı panel üretim kapasitesine ulaştık. Bu rakamlarla sektörümüzde dünyanın yedinci, Avrupa’nın ise dördüncü büyük üreticisi haline geldik. 70 milyon m2 laminat parke üretimimiz var ve dünya laminat parke üretiminde yüzde 6 pazar payına sahibiz.

Hedefiniz nedir, global ligdeki yerinizi nereye taşımak istiyorsunuz?
Globalde büyümeye devam etmek için yatırımları sürdürmek gerekiyor. Biz her ne kadar global bir şirket olsak da Türkiye kökenli bir grup olarak buradaki gelişmelerden etkileniyoruz. Bizim yatırım tutarlarımız çok yüksek ve bu yatırımlar da ciddi bir dış finansman desteği istiyor.

Dolayısıyla Türkiye’nin bu konjonktürdeki durumuna bakılırsa, İtalya ve Bulgaristan’daki yatırımların ardından devreye alacağımız yeni bir yatırım gündemimizde yok. Fakat fırsat çıkarsa 2020 sonrasında yatırımlarımızı sürdürmek niyetindeyiz.

“ENDÜSTRİYEL ORMANCILIK İÇİN ENAT’I KURDUK”
“50 yıllık süreçte Kastamonu’dan global bir şirket hikayesi çıkarmayı başardık. Büyümede en önemli engel ise hammadde. Sektörün 1 milyar dolarık hammade ithalatı var.

İthalatın önüne geçilmesi ve endüstriyel ormancılığın gelişmesi hedefiyle, Tarım ve Orman Bakanlığı, Tekfen Holding, Kastamonu Entegre ve birçok sektör oyuncusunun öncülüğünde Enat AŞ kuruldu.

Enat paydaşları olarak bu yapıyla birlikte endüstriyel plantasyon kavramını yaygınlaştırmayı, doğal orman alanlarının daha iyi korunmasını, orman ürünleri sektöründeki hammadde tedarikinin kesintisiz devam etmesini, erozyonun önlenmesini hedefliyoruz.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap