Fırsat mı, risk mi?

Fırsat mı, risk mi?

tyesılİyi örneklerini de çok gördük, negatif örnekleri de… Bazı girişimciler iyi işlere imza attı, iyi para kazandı, işlerini büyüttü. Bazıları ise birikimlerini kaybetti. Şikayetçi sayısında hiç de azımsanmayacak şekilde artış var. Bazı girişimciler yükselen kurların, düşen satışlar karşısında mağaza sahiplerini bitirme noktasına getirdiğinden şikayet ediyor.

TALAT YEŞİLOĞLU
tyesil@ekonomist.com.tr

Tabii şikayet noktası sadece dövize endeksli kiralar değil. Genel gider payı, işletmecilerin taahhüt ettiklerinin realize olmaması nedeniyle ziyaretçi sayısının beklentilerin altında kalması da sıklıkla dile getiriliyor. Özellikle de son dönemde terör ve bombalama olaylarının toplu yerlere yöneleceği endişesi, ziyaretçi sayısını kayda değer bir şekilde negatif etkiliyor.

Bir perakende şirketinin genel müdürü, “Özellikle son dönemde sadece haberler değil, söylentiler yüzünden ziyaretçi sayısında hatırı sayılır düzeyde düşüş var. Ama bunun kısa süreceğini düşünüyorum” diyor.

Şikayetlerin bitmeyeceğini garanti edebilirim. İş yapamayan, geçmiş dönemde hazırladığımız haberlerdeki uyarılara kulak asmayan, bildik yöntemlerle hareket eden girişimcilerden yeni şikayetler geleceğine eminim. Ancak sadece piyasa dinamiklerinin değil, tüketici eğilimlerinin de ciddi bir şekilde değişmekte olduğunu, hatta değiştiğini gözden kaçırmamak gerekiyor. Kitlenin harcama eğilimlerinin değiştiğini, gelirlerin azaldığını da unutmamak şart.

AVM işletmecileri ise yatırımda durmak bilmiyor! Yerlisi de öyle, yabancısı da… Bu alanın yenilerinden, Şevket Sabancı’nın çocuklarıyla birlikte kurduğu Esas Holding bünyesindeki Esas Gayrimenkul’un yönetici ortağı Kazım Köseoğlu, bu yatırımlar için “Fırsatı da çok, riski de” değerlendirmesini yapıyor. Hedefimiz fırsatlar kadar risklere de dikkat çekmek.

Biraz önce değindiğim gibi, iyi kazanç sağlama hayaliyle yola çıkarak, aile birikimlerini harcamanın yanı sıra borç altına giren çok sayıda girişimciyle tanıştım, dertlerini dinledim. Yenilerinin eklenmesini de istemiyorum. Bu yüzden Ayşegül’ün hazırladığı haberde kritik uyarılara yer vermeyi ihmal etmedik.

AVM işletmeciliği ciddi bir büyüklüğe ulaştı. İstihdama da önemli bir katkı sağlıyor. Özellikle de 2008’deki global krizden sonra istihdam piyasasının en büyük oyuncusu oldu, perakende sektörü ve AVM’ler… Halen de olmaya devam edecek.

Ayşegül, 22 zincir AVM yönetimiyle konuştu ve üç yıllık hedeflerini araştırdı. Anadolu’da AVM ile tanışmayan kentler var. Nüfusundaki yetersizliğe rağmen, ikinci, hatta üçüncü AVM’siyle de tanışanlar bulunuyor. Perakende uzmanlarına göre “Kimin nefesi yeterse, o ayakta kalacak.”

İyi bir hafta diliyorum…



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap