Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Pazarlama bütçeleri dijitale kayıyor

03 Ekim 2019
Pazarlama bütçeleri dijitale kayıyor

İnternet ve sosyal medya kullanımındaki artış pazarlama trendlerini de etkiliyor. Pazarlama bütçelerinde dijitalin payını her geçen yıl artıyor. Beş yıl öncesine kadar yüzde 5-10 arasında olan dijitalin bütçelerdeki payı bugün yüzde 50'lere ulaşmış bulunuyor.





ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr





Günümüzde markalar I dijital pazarlama konu-I sunda bütçelerini ciddi şekilde genişletmiş durumda. Araştırmalar, ABD ve İngiltere'de dijital pazarlamaya ayırılan bütçelerin geçen yıl yaklaşık yüzde 45 oranında artarak 55 milyar dolara ulaştığını ortaya koyuyor.





Bu pazardaki küresel harcamanın ise yaklaşık 100 milyar doları bulduğu hesaplanıyor. Bu da şirketlerin geleneksel yöntemlerden uzaklaşmaya başladığını gösteriyor.





Şirketler, müşterilerine sosyal medya, arama motoru sonuçları, chatbotlar veya dijital asistanlar üzerinden direkt ulaşmak için pazarlama bütçelerini daha çok bu alana yönlendiriyor.





Türkiye'de de dünyadaki bu trende paralel bir gelişme var. Bundan beş yıl öncesine kadar pazarlama bütçelerinin yüzde 5-10'u arasında bir bölümünü dijitale ayıran şirketlerin bu oranı bugün yüzde 50'lere kadar çıkardığı dikkat çekiyor.





Yılın ilk altı aylık reklam harcamalarına bakıldığında dijital ve sinema dışında diğer kategorilerin bir yıllık süreçte reel olarak küçüldüğü gözleniyor. Dijital reklam harcamalarının toplam içindeki payı da yüzde 27'den 31'e yükseldi.









DİJİTALE YÖNELMENİN NEDENLERİ
Peki şirketleri dijital pazarlamaya yönlendiren faktörler neler? Bu konuda birçok etken var. Öncelikle dijital pazarlama sayesinde yapılan reklamların geri dönüşleri izlenebiliyor. Ayrıca erişilen kişilerin davranışları belirlenebiliyor.





'Reklamlara kaç kişi erişmiş, kaç kişi geri dönüş sağlamış, hangi kanal daha kârlı' gibi soruların cevapları alınabiliyor. Böylelikle hedef kitle analizi rahatlıkla yapabiliyor. Bütün bu etkenler şirketlerin pazarlama bütçelerinde dijitalin payını artırıyor.





Petrol Ofisi, daha önceki yıllarda pazarlama bütçesinde dijitale çok fazla eğilmeyip son dönemde bu alana yönelen şirketlerden biri.





Bugün şirketin pazarlama bütçesinde dijitale ayırdığı pay yüzde 25'i buluyor. Petrol Ofisi CMO 'su Beril Alakoç, dijital tarafın ölçülebilen bir yapısı olduğu için böyle bir yönelimin olduğunu söylüyor.





Alakoç, bu konuda şunları söylüyor: "Ayrıca son kullanıcı ile dijitalde yaptığınız yatırımlar daha interaktif. Yani TV açıkken reklam çıktığında mutfağa gidebiliyorsunuz ama dijitalde öyle değil.





Youtube'a giren biri zaten bir şeyler seyretmeye giriyor. Orada ilgi çekici bir şey bulduğu anda onu çeke-biliyorsunuz. Facebook'ta da önemli olan tıklatmak. Tıklatma becerisi de artık bizim işimiz."





YAYGINLIK KAZANDI
2019 yılında mağaza sayısını 620'ye çıkararak 1,5 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefleyen Penti de pazarlama bütçesinde dijitale ağırlık veriyor. Penti Giyim CEO'su Mert Karaibrahimoğlu, bundan birkaç yıl öncesine kadar dijitalin payı yüzde 9 iken bugün bu oranın yüzde 30'a yükseldiğini vurguluyor.





Tüketicinin dijitale olan ilgisinin artması Camper'ın da pazarlama bütçesinin yönünü belirliyor. Camper Türkiye Ülke Müdürü Ulaş Divarcı, beş yıl önce teknoloji ve dijitalleşme bu kadar yaygın değilken ve mecralar sınırlıyken klasik alanlara daha fazla pazarlama yatırımı yaptıklarını ifade ediyor. Divarcı, "O dönemde pazarlama bütçemizin yüzde 10'unu dijitale ayırıyorduk. Bu dönemde ise bu oran yüzde 52'ye ulaştı" diyor.





TÜKETİCİ DENEYİMLEME İSTİYOR
Gayrimenkul sektöründe tüketiciler artık satın alacakları daire ya da ofisi deneyim-lemek istiyor. İşte bu noktada görsel gücü de yüksek olduğundan dijital pazarlama işin içine daha çok girmiş durumda.





DAP Yapı Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Kayhan Çavuşoğlu, artık pazarlama departmanında online ve offline güçlerin tam olarak entegre edildiğini ifade ediyor.





Çavuşoğlu, yıl boyunca dört ana kampanya yaptıklarını ve TV'nin mecra olarak en sık kullanıldığı bu ana kampanyalarda bile dijital pazarlamanın payının yüzde 40'lara ulaştığını söylüyor. Ana kampanyalar dışında sırf dijital mecralar özelinde onlarca farklı kampanya düzenlediklerini de belirtiyor.





Çavuşoğlu, "Bu noktadan bakıldığında dijital pazarlama bütçemizin diğer konvansiyonel mecralara ulaştığını söylemek mümkün. Dijital pazarlama kanallarını aktif olarak kullanmaya 2020'de de devam edeceğiz" diyor.





DİJİTAL PAZARLAMA NEDEN YÜKSELİŞTE?





  • Yapılan araştırmalara göre dünya nüfusunun yüzde 57'si internet kullanıyor.
  • İnternetteki kullanıcıların yüzde 92'si video izleme sitelerini ziyaret ediyor.
  • Yüzde 58'lik kesim internet üzerinden televizyon içeriklerini izliyor.
  • Dünya nüfusunun yaklaşık yüzde 45'i yani 3,5 milyarı sosyal medya kullanıyor.

0


  • ALTIN GRAM - TL 2489,45 1,07%
  • ALTIN ONS 2380,44 0,81%
  • BIST 100 9530,47 0%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,276 -0,066%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37513 -0,14958%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 94,26 0,1011%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5259 0,4394%
  • EURO/DOLAR 1,0683 0,0932%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7507 0,5416%
  • STERLIN/DOLAR 1,24671 0,108%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL