Ekonomist, Capital ve Start Up dergileri tarafından bu yıl sekizincisi düzenlenen Uludağ Ekonomi Zirvesi'nin (UEZ) ana teması "3D: Değişim, Dijital ve Değerler" oldu. UEZ'de 20 oturumda 100'ü aşkın konuşmacı ile iş dünyasından yaklaşık bin 500 temsilci yer aldı.
Ekonomist, Capital ve Start Up dergileri tarafından bu yıl sekizincisi düzenlenen Uludağ Ekonomi Zirvesi (UEZ), 22-23 Mart 2019 tarihlerinde gerçekleşti. Zirve, bu yıl da sanayiden ticarete, üretimden perakendeye, finanstan teknolojiye kadar pek çok sektörün nabzını tuttu.
"3D: Değişim, Dijital ve Değerler" ana temasıyla iki gün süren zirvenin açılış konuşmalarını, Ekonomist, Capital ve StartUp Dergileri Yayın Direktörü Rauf Ateş, Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü Emre Ayyıldız ve Dow Türkiye, Avrupa, Ortadoğu, Afrika ve Hindistan Kamu İlişkileri Direktörü Howard Chase yaptı.
YERLİ VE YABANCI GENİŞ KATILIM
UEZ'de 20 oturumda 100'ü aşkın konuşmacı ile iş ve ekonomi dünyasından yaklaşık bin 500 temsilci ağırlandı. Üst düzey bürokratların, Türk iş dünyasını temsil eden şirketlerin yönetim kurulu başkanları ve üst düzey yöneticilerinin katıldığı UEZ'de, ABD, Kanada, İsveç, İsviçre, Ürdün, Nijerya, İngiltere, Güney Kore, Hollanda, Çin, Slovakya ve Estonya'dan uluslararası konuklar da ağırlandı.
Zirvede yer alan yabancı konuşmacılar arasında, DOW Türkiye, Avrupa, Ortadoğu, Afrika ve Hindistan Kamu İlişkileri Direktörü Howard Chase, Global Girişimcilik Vakfı (Global Entrepreneurs Foundation) Kurucu Başkanı Derik Kim, Katar Finans Merkezi CEO'su Yousuf Mohamed AlJaida, China Market Research Group Genel Müdürü Shaun Rein, Malezya Başbakan Danışmanı Prof. Zakri Hamid, Uluslararası Finans Enstitüsü Baş-ekonomisti Robin Brooks, BlueBay Varlık Yönetimi Gelişen Piyasalar Kıdemli Stratejisti Timothy Ash ve UGG Kurucusu Brian Smith gibi isimler yer aldı.
GÜÇLÜ SPONSOR DESTEĞİ
Uludağ Ekonomi Zirvesi’nin ana sponsoru bu yıl yine Garenta oldu. Garenta, organizasyona ilk günden bugüne ana sponsor olarak yer alarak devam ediyor. Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü Emre Ayyıldız, “Türkiye’nin en önemli etkinliklerinden biri olan Uludağ Ekonomi Zirvesi’ne 2012 yılından bu yana ana sponsor olarak destek oluyoruz. İş dünyasını bir araya getiren, sektörleri ve şirketleri buluşturarak ekonomi dünyasının gündemini masaya yatıran bu zirvenin parçası olmaktan mutluluk duyuyoruz” diyor.
Dow, Türkiye İş Bankası ve Vodafone'un altın sponsor olduğu etkinlikte oturumlar, BASF Türkiye, Citibank, Ernst & Young, Facebook, Google, Halavet Gıda, Hepsiburada, HSBC, Netlog, Qatar Financial Centre, SOCAR Türkiye, THY, TBWA, TEB, UiPath, Ziraat Teknoloji tarafından desteklendi. Zirvenin diğer sponsorları ise Aktaş, Global Ports Holding, P&G, Sanko, Uludağ İçecek, DenizBank, Pegasus, Sistem9, TAV ve Doğan Enerji oldu.
20 OTURUM DÜZENLENDİ
Zirvenin ilk gününde, 'Enerjide Yeni Dengeler', 'Global Belirsizlikte Büyüme', 'Dijital Dönemde Liderlik', 'Yousuf Mohamed Al Jaida/ Katar Finans Merkezi CEO'su, 'Yatırım Liderleri', 'Sürdürülebilirlik/Amaçlı Şirketler', 'Refah İçin Dijitalleşme', 'Global Şirket Yaratmak', 'Büyüme Dostu Bankacılık' ve 'Yarına Yatırım' başlıklarında oturumlar düzenlendi. Yine özel davetle 'CEO Buluşma-Diji-tal Ajanda', 'Sosyal Sorumluluk 2.0' ve 'Yönetimde Kadın Derneği' yan oturumları yapıldı.
Zirvenin ikinci gününde ise 'Değişim Döneminde Perakende', 'Vizyon 2023', 'Dijital Değişim', 'Tarımın Ajandası', 'Sosyal Yatırım: Sosyal Sorumluluk Liderleri', 'Prof. Daron Acemoğlu/MIT İktisat Profesörü', 'Otomotivin Geleceği', 'Çığır Açan Teknolojiler', 'Çin'i Doğru Anlamak' ve 'TC Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih Kacır' oturumları oldu. İkinci gün, 'Katar-Türkiye Ekonomik İşbirliği' ve 'CEO Özel Buluşma: Katar-Türkiye Ekonomik İşbirliği' yan oturumları da gerçekleşti.
UEZ, bu yıl yine Stars Of Region start up yarışmasına ev sahipliği yaptı. Galata Business Angels ve Endeavor iş birliğiyle gerçekleştirilen yarışmada katılımcılar, girişimlerini Türkiye'nin en büyük melek yatırımcıları ve start up dostu liderlerinin karşısında anlatıp yatırım çekmeyi ve büyük ödülü almayı hedeflediler.
YERLİ KONUŞMACILAR
Zirvede ilk defa Cumhurbaşkanlığı'ndan dört önemli isim, Türkiye Vizyon 2023 oturumunda bir araya geldi. Dijital Dönüşüm Ofis Başkanı Dr. Ali Taha Koç, Varlık Fonu Genel Müdürü Zafer Sönmez, Yatırım Ofisi Başkanı Arda Ermut, Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan ile birlikte Türkiye'nin yarınını konuştular.
Uludağ Ekonomi Zirvesi'nde ayrıca Uluslararası Enerji Ajansı Başkanı Fatih Birol, Fiba Holding Kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Hüsnü Özyeğin, Vodafone Grubu Avrupa Bölgesi CEO'su Serpil Timuray, Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil, Doğan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Begümhan Doğan Faralyalı, Akkök Holding CEO'su Ahmet Dördüncü, Anadolu Grubu Otomotiv Grubu Başkanı Bora Koçak, Borusan Holding Yönetim Kurulu Üyesi Agah Uğur, Citibank CEO'su Serra Akçaoğlu, Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü Emre Ayyıldız, Hepsiburada Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, HSBC CEO'su Selim Kervancı, Koç Holding Enerji Grubu Başkanı Yağız Eyüboğlu, Limak Holding Onursal Başkanı Nihat Özdemir, Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) İktisat Profesörü Daron Acemoğlu, MIT Medya Sanatları ve Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Canan Dağdeviren, TAV CEO'su Sani Şener, TEB Genel Müdürü Ümit Leblebici, Türkiye İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali, Vodafone Türkiye CEO'su Colman Deegan gibi iş dünyasına yön veren çok sayıda isim yer aldı.
BANKALAR BÜYÜMESİNİ SÜRDÜRECEK
Zirvede, ekonomide yaşanan dalgalanmalar, ardından dengelenme sürecinde şirketlerin projeksiyonları, hedefleri de masaya yatırıldı. Bankacılık sektörünü temsilen başta Türkiye Bankalar Birliği (TBB) Başkanı Hüseyin Aydın olmak üzere, TEB Genel Müdürü Ümit Leblebici, Türkiye İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali, Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil gibi isimler yer aldı.
TBB Başkanı Hüseyin Aydın, Türk bankacılık sektörünün güçlü yapısına dikkat çektikten sonra sektör olarak Türkiye ekonomisini desteklemeye devam edeceklerini, büyüme hedeflerini koruduklarını kaydetti. Aydın, yılın ikinci yarısından itibaren işlerin daha da düzeleceğini, pozitif havanın artacağını da sözlerine ekledi.
NAKİT AKIŞI VE MALİYETLER
Uludağ Ekonomi Zirvesi'nin yıllardır önemli katılımcılarından biri olan Akkök Holding CEO'su Ahmet Dördüncü, 2019'un belirsizliklerine dikkat çektikten sonra işlerinde özellikle nakit akışı ve ihracat konusuna odaklandıklarını anlattı. Dördüncü, "Şirketler açısından en önemli konu nakit akışı. Vadeler çok uzadı. Bu yıl büyüme yerine var olanı koruma hedefi koyduk" diye konuştu.
Borusan Holding Yönetim Kurulu Üyesi Agah Uğur, 2019 yılında iç pazar dinamiklerini çok daha yakından izlediklerini ifade etti. Maliyetler konusunda da iyileştirmeler yaptıklarını anlatan Uğur, izledikleri bir diğer önemli başlığın da emtia fiyatları olduğunun altını çizdi.Uludağ içecek de 2019'da çıkış stratejisi olarak ihracatı odağına koyuyor. 35 milyon dolarlık ihracat yapan şirket, 2019'da ihracatta yüzde 10'luk büyüme hedefliyor.
Uludağ içecek Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ömer Kızıl, iç pazarda ise dağıtım ve pazarlamaya odaklandıklarını belirtti. Kızıl, dağıtım ağını güçlendirmek için yatırım yaptıklarını söyledi. Şirket, 2019'da gerilla pazarlamaya odaklanıyor.
P&G'nin 2019 stratejisinin temelini dengeleme oluşturuyor. P&G Türkiye ve Kafkasya Genel Müdürü Tankut Turnaoğlu, büyümeyi kâr ve nakit üreten bir dengeye oturtmaya çalıştıklarını kaydetti. Şirket, 2019'da çift haneli büyüme hedefliyor.
YENİ İŞ MODELLERİ YARATILIYOR
2018 yılının son çeyreğinde yüzde 3 daralan Türkiye ekonomisi için 2019 ilk ve ikinci çeyreğinde de küçülme beklentisi var. Yılın ikinci yarısından itibaren ise beklentiler pozitife dönüyor.
Daralan piyasada şirketler yeni iş modelleri de geliştirerek büyüme hedefleri koyuyor. Bu şirketlerden biri olan Hafele Türkiye, Hafele Concept iş modelini geliştirdi. Bu model bir konutta banyodan mutfağa ve gardroba kadar tüm alanlarda depolama ve kullanım kolaylığı sağlamayı amaçlıyor.
Gürcistan ve Kıbrıs'a taşınan bu modelin beğeni topladığını belirten Hafele Türkiye Genel Müdürü Hilmi Uytun, mayıs ayında Almanya'da yapılacak fuarda bu iş modelini tanıtıp Hafe-le'nin merkezine vereceklerini vurguladı. Uytun, bu modelin Hafele Türkiye'nin cirosunu yüzde 400 artırmasını beklediklerini söyledi. Hafele'nin global organizasyonunda sekizinci sırada yer alan Hafele Türkiye'nin 2020'de üçüncü sıraya yükselmesi de planlanıyor.
Netlog Lojistik de 2019'da büyümeyi planlayan şirketlerden biri. Stratejilerinde bir değişiklik yapmadıklarını belirten Netlog Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Şahap Çak, büyüme planlarını revize etmediklerini ifade etti. 2019'da yine pek çok şirket için ihracatın gündemde olacağını belirten Çak, bu süreçte doğru yatırım yapan şirketlerin ön plana çıkacağını sözlerine ekledi.
BÜYÜME NEREDEN GELECEK?
Türkiye filo kiralama sektörünün en büyük oyuncularından biri olan Garenta, 20 bin araçlıkfilosuyla ve 2 milyar TL'nin üzerinde ciroyla 2018 yılını kapattı. Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü Emre Ayyıldız'ın verdiği bilgilere göre, Garenta'nın 2019 büyümesi dijitalden gelecek.
Araç paylaşımında GarentaDAY markasını hayata geçiren şirket, ikinciyeni.com tarafında da ciddi büyüme bekliyor. Ayyıldız, GarentaDAY için ciddi ortaklık tekliflerinin geldiğini ancak kendilerinin yollarına devam edeceği bilgisini verdi.
Geçen yıl Türkiye bilgisayar pazarı açısından da olumsuz bir yıl oldu. Sektör yüzde 35 daralma yaşadı. Lenovo Türkiye, daralan pazarda daha iş odaklı bir yaklaşımla pazar payını artırıp yüzde 25'e çıkarmayı başardı. Şirket 2019 yılında da yüzde 20 büyüme hedefliyor.
Lenovo Türkiye Genel Müdürü Emre Hantaloğlu, büyümenin tüm segmentlerden geleceğini söylüyor. Özellikle oyun pazarında önemli büyümeler yakaladıklarını aktaran Hantaloğlu, 2019 yılında yine busegmentin önemli olduğunu kaydetti.
Lufthansa Türkiye, geçen yıl uçak doluluklarında ve kârlılıklarda yüzde 10-15 artış yakaladı. Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Kemal Geçer, 2019'da da kendilerini avantajlı gördüklerini belirtti. Geçer, "Ekonomik gelişmelerden ve kur dalgalanmalarından etkilenmiyoruz. Bu yıl bizim açımızdan iyi geçiyor" diye konuştu.
YENİ PAZARLAR
Geçen yıl yüzde 46 büyüyen Şölen, 2019'da da hız kesmeden büyümeyi hedefliyor. 2019 yıl sonu için 2 milyar TL ciro hedefi koyduklarını söyleyen Şölen CEO'su Elif Çoban, yüzde 40'ın üzerinde büyüme hedeflediklerini aktardı.
Üretim altyapısını tamamlayan şirket, 2019'da satış ve pazarlamaya odaklanacak. Diğer taraftan ihracata yönelik büyüme de devam edecek. Çoban, Avrupa ve Amerika pazarına yönelecekleri bilgisini de paylaştı.
Koton, mağazalaşarak büyümenin yanında online tarafta da büyümeye devam ediyor. Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, online platformlar üzerinden satışları artırdıklarını anlattı. Yılmaz, online ticaretin hakim olmadığı pazarlarda mağazalaşma yoluna giderek büyümeyi sürdüreceklerini de belirtti. Koton'un iş hacminin yüzde 30'u yurtdışından geliyor.
KURDA DALGALANMA OLMAMALI
Lojistik sektörü hemen her sektörle çalışıyor. Sektörlerdeki daralmalar, lojistik tarafını da etkiliyor. İşlerinin yüzde 60'ının Türkiye'de olduğunu söyleyen Netlog Lojistik Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Gökalp Çak, "Bu yıl döviz efekti olarak yüzde 25 büyüme öngörüyoruz.
Hem yurtiçi hem de yurtdışı işlerimize ara vermeden devam ediyoruz. Tek isteğimiz kurun stabil olması. Stabil olursa büyük bir sıkıntı öngörmüyoruz" diye konuştu.
Multinet ekosistemi, 2 milyon kart kullanıcısı, 27 bin kurumsal müşterisi ve 47 bin üye işyeriyle ticareti kolaylaştırıp gelişmesine hizmet ediyor. Multinet Up CEO'su Demirhan Şener, ana eksenlerini orta ve küçük işletmeler üzerine kurguladıklarını ve 2019'da yüzde 20 büyüme hedeflediklerini söyledi.
Şener, mikro işletmelerin sayısı arttıkça sunulan çözüm hizmetlerinin de artacağına dikkat çekti. Demirhan Şener, multinet çatısı altında IT yatırım kümesi için bu yıl yazılım, donanım, AR-GE alanlarında toplam 15 milyon TL'lik yatırım yapacaklarını da vurguladı.
YENİ AKSİYONLAR
2019'da yeni aksiyonlar aldıklarını söyleyen Oses Yönetim Kurulu Başkanı Osman Yaşar, bu kapsamda verimsiz şubeleri kapattıklarını belirtiyor. Yemekten servis ağına kadar tüm süreçleri tekrar gözden geçirdiklerini söyleyen Yaşar, "Daha önce hiç önemsemediğimiz gider kalemlerini hesaplamaya başladık" dedi.
Girişimci kurumlar platformu kurucusu İhsan Elgin, bu yıl girişimcilerin yurtdışında ayak izlerini bırakmaları gerektiğini söyledi. Elgin, küçük de olsa girişimcilerin yurtdışında bir ülkeye açılması gerektiğini belirtti. İhsan Elgin, "Yurtdışına açılamayan start up'lar da büyük şirketlerle işbirliğine gidebilir. Şirketler AR-GE ve inovasyon bütçelerini kısarken start up'lar ile işbirliklerine sıcak bakıyor" diyor.
Ödeme sistemleri sektöründe faaliyet gösteren Verifone, zor yıllarda ödeme sistemleri sektörünün daha çok öne çıktığını söyledi. Verifone Genel Müdürü Onur Altınbaş, "Türkiye sarsılsa bile yıkılmaz" şeklinde bir algının olduğunu anlattı. Altınbaş, "Şirket olarak satın almalara açığız. Bu yıl için revize ettiğimiz bir şey yok. 2019 bizim için hedeflerimiz doğrultusunda gidiyor" diye konuştu.