Bist 100
10268,58
0,2%
Bist 100
Dolar/TL
32,2478
-0,0086%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7555
0,2029%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0779
0,3048%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2418,35
1,01%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Savaşa rağmen turizmde yaz bereketi yaşanıyor

13 Temmuz 2022
Savaşa rağmen turizmde yaz bereketi yaşanıyor
Levent Gökmen Demirciler lgokmen@ekonomist.com.tr

Türkiye turizmi, Rusya-Ukrayna savaşına rağmen yaz sezonuna çok hızlı bir giriş yaptı. Kurban Bayramı'nda doluluk oranları yüzde 90'ı aşacak. Avrupa'dan Hindistan'a kadar tüm pazarlardan turist alan Türkiye'nin yıl sonunda 40 milyon turist hedefini yakalaması bekleniyor.

Turizm sektörü, dünyada ve Türkiye'de pandemi sonrasında atağa geçti. Ana pazarlarımız arasında yer alan Rusya-Ukrayna arasında yaşanan savaşa rağmen bereketli bir yıl yaşanıyor. Bu yıl için belirlenen 45 milyon turist ve 36 milyar dolarlık turizm hedefi savaş nedeniyle 40 milyon turist, 32 milyar dolar turizm geliri olarak revize edilmişti.

10 – 23 Temmuz 2022 tarihli sayıdan

İstanbul'dan turizmin başkenti Antalya'ya Bodrum'dan Marmaris'e, Kapadokya'dan Mardin'e kadar Türkiye'nin öne çıkan turizm destinasyon-larındaki otellerde doluluklar yüzde 70 ila 90'lar seviyesine ulaşmış durumda. Yaşanan bu hareketlilikle yıl sonunda hedeflerin kolayca tutturulması bekleniyor.

HEDEFLER YAKALANACAK


Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı ve Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, turizmde zirve yılı olan 2019'a yakın bir sezon yaşandığını, hedeflerin yakalanmasını beklediklerini söylüyor.

İşler, TL'deki değer kaybının daha kaliteli ürünü daha uygun fiyata alabilen Avrupalı turist için Türkiye'yi cazip hale getirdiğini vurguluyor. Ege'den Akdeniz'e tüm tesislerde dolulukların iyi olduğuna dikkat çeken İşler, Kurban Bayramı'nın ikinci gününden itibaren dolulukların yüzde 90'ı aştığını söylüyor.

Yerli turistin Ege Bölgesi'ne ilgi gösterdiğine işaret eden İşler, "Ege'de kişi başı 500 TL'den başlayıp 15 bin TL'ye kadar günlük fiyatlarla kahvaltı dahil tatil yapmak mümkün. Kampanyalı rezervasyon fırsatları sunulması da ilgiyi artırıyor" diyor. Pahalılığa rağmen iç pazarda bu yıl yaklaşık 3,5 milyonluk bir turizm hareketi bekleniyor.

Cornelia Diamond Genel Müdürü Zafer Alkaya, "Her Pazar Ana Pazar" sloganıyla hareket ederek tek pazar hegemonyasından kurtulup pazar çeşitlenmesine gittiklerini söylüyor.

Avrupa ülkelerinden Kırgızistan'a, Ortadoğu'dan Özbekistan'a geniş bir yelpazeden turist aldıklarına dikkat çeken Alkaya, "Ürün ve hizmet kalitesinde dünyanın en önemli ülkeleri arasında yer alıyoruz. Nitelikli turizme odaklanıp tesislerimizi doğru fiyatlardan pazarlayarak turizm gelirimizi artırmalıyız. Sürdürülebilir bir turizm için doğru fiyatlama çok önemli" diye konuşuyor.

Alkaya, İspanya, Portekiz gibi ülkelerde turistlerin sokaklarda gezip harcama yaptıklarını Türkiye'de de turizmin bütünlüğünün sağlanması için turistlere gezecek mekanlar oluşturulması gerektiğini vurguluyor.

İSTANBUL ÖNE ÇIKTI


Mayıs ayından itibaren İstanbul'da doluluklar artarken haziran, temmuz, ağustos, eylül, ekim ve kasım aylarında kültür turizmi hareketi yaşanması bekleniyor.

Doluluklar arttıkça bozulan arz talep dengesi de düzeliyor; daha önce fiyatları 10 Euro'lara düşen oteller bugün 45 Euro'dan müşteri kabul ediyor. Lüks segmentte rakamlar binlerce Euro'lara çıkarken İstanbul'da bu yıl turist sayısının 15 milyonu aşması bekleniyor.

Wyndham Hotels & Resorts EMEA Başkanı Dimitris Manikis, pandemide iki yıl kısıtlanan insanların gezmek ve tatil yapmak istediğini bu süreçte İstanbul ile Türkiye'nin öne çıktığını söylüyor.

İstanbul otellerinde oda fiyatlarının üç haneli rakamlara ulaştığına dikkat çeken Manikis, "Ekonomi daralsa da insanlar seyahat etmeye devam edecekler. Yıl sonunda Türkiye'nin parlak yılı olan 2019 rakamlarını yakalayıp geçebileceğini düşünüyorum" diye konuşuyor.

Turizm sektörü yaralarını sarmaya başlasa da pandemide yetişmiş iş gücünü başka sektörlere kaptıran sektörün önümüzdeki iki yıllık süreçte en büyük sorunu kalifiye elemansorunu olacak.

Bu sorunun çözümü için zincirler çalışanlarına daha iyi çalışma şartları sunmanın yanı sıra üç ayda bir maaş düzeltmesine gitme gibi uygulamalar da yapıyorlar. Böylece çalışanların turizme ilgisinin artırılması ve çalışan bağlılığının pekiştirilmesi hedefleniyor.

PANDEMİ RESETLEDİ


Hilton Türkiye Üst Sınıf ve Lüks Oteller Ülke Müdürü Armin Zerunyan, Türkiye'nin turizmde rakiplerine göre iyi bir yıl geçirdiğini, pandemide her şeyin resetlendiğini ve İstanbul'un öne çıktığını söylüyor.

Genel pazarda 2019 yılı doluluklarına yaklaşıldığına dikkat çeken Zerunyan, önümüzdeki dönemde zirve yılı olan 2019'un geçilebileceğini vurguluyor.

Diğer Avrupa kentlerine göre İstanbul'un güzel bir çıkış yakaladığını belirten Zerunyan, şöyle devam ediyor: "STR raporu bu değişimi ortaya koyuyor. Bu yükselişte THY'nin dünyanın birçok ülkesinden turist getirmesi etkili oldu.

Pandemi kalkar kalkmaz İstanbul ilgi gördü, seyahat kısıtlamaları azaldıkça Afrika, Asya, Hindistan dahil her yerden turist ağırlıyoruz.

Ağırlamadığımız tek pazar Çin. O pazar olmadan bile iş, gezmek ve toplantı için yurtdışından gelen var. Türkiye'de iç turizm de canlandı. Türkiye'deki otellerin genelinde doluluklar iyi."

Yaz ile birlikte düğün sezonu hızla açılırken iç pazar ve Hindistan pazarı öne çıktı. Kongre ve etkinlikler de geri döndü ancak bu segmentin gelecek yıllarda daha iyi olması bekleniyor.

TRENDLER NELER?



  • Pandemide iki yıl kısıtlanan insanların biriken tatil talebi hareketlendi.

  • Daha uzun konaklama ve daha uzaklara gitmek tercih ediliyor.

  • Pahalı tatil destinasyonlarına alternatif yeni destinasyonlar keşfedilecek.

  • İş görüşmeleri online'dan yapılıp son görüşmenin yüz yüze olması trendi var.

  • Otel toplantıları geri gelirken açık mekanda toplantılar yapılıyor.

  • Avrupa'ya gidemeyen Ortadoğulular İstanbul'u deneyimledi.

  • Uluslararası tedarik zincirindeki kırılma otel menülerinde yerel ürünlerin kullanımını artırdı. 200-250 km çaptaki alandan tedarik edilen ürünler kullanılıyor.

  • Y ve Z kuşağı çevreye uyumlu, çevresel, sosyal sorumluluğu olan yerlerde konaklamayı tercih ediyorlar.


 

FİRUZ BAĞLIKAYA TÜRSAB BAŞKANI “BAYRAM DOLU GEÇECEK”


“Bayramda, popüler destinasyon ve otellerde doluluklar yüzde 90 seviyelerinde. Ege Bölgesi’nde özellikle Bodrum, Kuşadası, Fethiye, Marmaris, Sarıgerme’ye; Akdeniz’de ise Kemer, Alanya, Belek, Lara bölgelerine talep var. Son dakika rezervasyonlarda ise, İstanbul’a yakın Sapanca, Assos, Ayvalık, İzmir’e yakın Kuşadası, Çeşme gibi destinasyonlar talep görüyor.”
0


  • ALTIN GRAM - TL 2418,35 1,01%
  • ALTIN ONS 2332,6 1,02%
  • BIST 100 10268,58 0,2%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,54 0,034%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36835 -0,27294%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,55 0,94%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,2478 -0,0086%
  • EURO/DOLAR 1,0779 0,3048%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7555 0,2029%
  • STERLIN/DOLAR 1,25206 0,19285%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL