DR. ORHAN KARACA
[email protected]
Trafiğe kayıtlı motorlu taşıt sayısı ayda ortalama 100 bin civarında artıyor. Buna göre yollardaki motorlu taşıt sayısı şu sıralarda 20 milyonu aşmış bulunuyor.
Yollardaki motorlu taşıtlarını yarısından biraz fazlasını otomobiller oluşturuyor.
2015 yılı itibariyle otomobillerin payı yüzde 53 olarak hesaplanıyor. İkinci sırada yüzde 16,3’lük payla kamyonetler, üçüncü sırada da yüzde 14,7’lik payla motosikletler yer alıyor.
Türkiye’deki motorlu kara taşıtlarına ilişkin istatistikler 1933 yılına kadar geri gidiyor. Bu istatistiklere göre cumhuriyetin 10’uncu yılında Türkiye’de sadece 7 bin 575 araç vardı.
Bu sayının 4 bin 257’sini otomobiller, 315’ini otobüsler, 2 bin 561’ini kamyonlar ve 442’sini ise motosikletler oluşturuyordu.
Motorlu taşıt sayısındaki artış uzun süre yavaş bir şekilde yükseldikten sonra 1950’lerde karayollarının inşa edilmeye başlamasıyla hızlandı.
Bu artış ilk etapta kamyonlarda daha belirgindi. 1960’lı yılların başında kamyon sayısı otomobil sayısının üzerindeydi.
1970’lerin başında ise Boğaz Köprüsü’nün inşaatının başlaması ve 1973’te de trafiğe açılması, bu kez otomobildeki yükselişi tetikledi. İstanbul’un iki yakası arasında karayolu ile ulaşımın mümkün hale gelmesi, otomobil sahibi olmayı özendirdi.
Türkiye’deki motorlu kara taşıtı sayısı 1 milyon sınırını 1977 yılında geçti. 10 milyon sınırını ise 2004 yılında aştı. Otomobil sayısında ise 1986 yılında milyoner olduk. Otomobil sayısı 2015’te ise 10 milyonun üzerine yükseldi.