Dokuz aylık dönemde yüzde 25 büyüdük

Dokuz aylık dönemde yüzde 25 büyüdük

Yünsa, dokuz aylık dönemde geçen yılın aynı dönemine göre net kârını dört kat artırarak 19 milyon TL’ye çıkardı. Şirketin cirosu ise yüzde 25 artışla 212,3 milyon TL’den 265 milyon TL’ye ulaştı. İhracat ağırlıklı çalışan şirket, 2019’da da yüzde 10-12 büyüme hedefliyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

Sabancı Holding bünyesinde faaliyet gösteren Yünsa, Türkiye’nin ve Avrupa’nın tek çatı altındaki en büyük entegre yünlü kumaş üreticisi. Şirket ayrıca dünyanın en büyük ilk beş üst segment yünlü kumaş üreticisi arasında yer alıyor.

Üretim odaklı yatırımlarıyla istikrarlı bir şekilde büyüyen Yünsa, bu yıl dokuz aylık dönemde geçen yılın aynı dönemine göre net kârını dört kat artırarak 19 milyon TL’ye çıkardı. Şirketin cirosu ise yüzde 25 artışla

212,3 milyon TL’den 265 milyon TL’ye ulaştı. Yünsa, 2019’da da yüzde 10-12 oranında büyüme hedefliyor. Öte yandan üretiminin yüzde 70’ini 50’den fazla ülkeye ihraç eden şirket, son beş yılda uluslararası pazara 906 milyon TL değerinde ürün ihraç etti. Yünsa Genel Müdürü Nuri Refik Düzgören ile 2019 hedeflerinden odaklandıkları pazarlara kadar pek çok konuyu konuştuk.

Yünsa’nın üretim kapasitesi nedir?
Çerkezköy fabrikamızda iplik, çözgü ve dokuma, boyama, apreleme süreçlerinin hepsini gerçekleştiriyoruz. Yünsa bütün bu süreçlerde kendi ipliğini üretip kullanıyor.

Yıllık üretim miktarımız 8,5 milyon metre civarında. Gelecek yıl 9,5 milyon metre civarında üretim yapacağız. Aslında yatırım yapmadan yaklaşık 12,5 milyon metre kumaş üretebilecek kapasiteye sahibiz. Yatırım yaparsak 14 milyon metreye çıkabiliriz. Önümüzdeki dönemde bu düzeye ulaşıp Avrupa’nın en büyük tedarikçilerinden olmayı hedefliyoruz.

Hangi alanlara yönelik kumaş üretiyorsunuz?
Bugün bin 100 çalışanımızla ağırlıklı olarak takım elbiselik kumaş üretimi gerçekleştiriyoruz. Kadın ve erkek giyimine yönelik kumaşların yanı sıra döşemelik kumaşlar ve üniformalık kumaşlar da üretiyoruz.

2018’i nasıl geçirdiniz?
Üretimimizin yüzde 70’ini ihraç ediyoruz. Kur dalgalanması ve faizlerin yükselmesine rağmen bu dönemi ihracatçı yapımızla nispeten rahat geçirdik. Bu bizim avantajımız oldu. Ama diğer taraftan maliyetlerimiz arttı. Çünkü biz dövizle alıyoruz, döviz ile satıyoruz. Bu açıdan hedge olmuş durumdayız. Hammadde ile mamul arasındaki köprüleme işini yapabiliyoruz. Ancak yeterli satış rakamlarını yakalamamız zor oldu. Dokuz ayda bütçemizden 1 milyon metre civarında daha az sattık. Ama ciro veya kârlılık olarak bütçenin üzerindeyiz. Az satmamıza rağmen kârlılığımızı koruyabildik.

Bunu nasıl başardınız?
Verimlilik çalışmalarımız ve hammaddeyi doğru zamanda uygun fiyata almamız bunda etkili oldu. Ana hammaddemiz yün ve yünün maliyetlerdeki etkisi yüzde 55. 2017’nin sonunda büyük miktarlarda yün aldık. Yünü yılın en düşük fiyatıyla almış olduk. Dolayısıyla hammaddeden avantajımız oldu. Fiyatlarımızı çok fazla geriye götüremeyiz çünkü pazarda belli bir yerimiz var. O seviyeyi devam ettirdik.

Kaç ülkeye ihracatınız var?
Dünyadaki 190 milyon metrelik kumaş pazarının yaklaşık yüzde 5’ini karşılıyoruz. Türkiye’de ise sektörümüzdeki ihracatın yüzde 70’ini gerçekleştiriyoruz. 50’den fazla ülkeye ihracat yapıyoruz. 400’den fazla müşteriye ürün satıyoruz. Başlıca ihracat pazarlarımız Avrupa Birliği ülkeleri, Kuzey Amerika ve Japonya. En büyük pazarımız Almanya. Onu Fransa, İtalya, İngiltere ve İspanya izliyor.

Hedef pazarlarınız nereler?
2019 yılında yeni pazarların kapılarını açarak ihracattaki büyümemize devam etmeyi hedefliyoruz. Bu amaçla, şu an nispeten daha küçük hacimlerle çalıştığımız Uzakdoğu’da genişlemek istiyoruz. Orada erkek giyimde İtalyanların ağırlığı söz konusu. O nedenle bu pazarda biz daha çok kadın giyime yönelik büyümek istiyoruz.

2019 yılına ilişkin planlarınız neler?
Yüzde 12 civarında bir büyüme öngörüyoruz. Bu büyüme üç yıl devam edecek. Avrupa’ya odaklanmaya devam edeceğiz. Daha üst segmentteki müşterilere daha fazla satmayı hedefliyoruz. A ve A plus grubuna satışları artırmak istiyoruz. Yatırımlarımız da satış kanallarımızın geliştirilmesine yönelik olacak.

Önümüzdeki döneme ilişkin yeni projeleriniz var mı?
Zara, H&M, Hugo Boss gibi büyük şirketlerle çalışıyoruz. Ayrıca üniformalık kumaş da üretiyoruz. Fly Dubai, Alman polis teşkilatı gibi pek çok kurum ve kuruluşa kumaş satıyoruz. Bu pazarda büyüme hedefliyoruz. Bu pazarda Milli Savunma Bakanlığı’nın ihalelerinde aktif yer alıyoruz. Epey de bir ihale aldık. Şu anda askeri kumaşlar üzerine yoğun şekilde AR-GE çalışmaları yürütüyoruz. Fonksiyonel kumaşlar üzerine de çalışmalarımız var. Mesela şu anda Japonya’da bisiklete binen çocukların pantolonlarındaki yıpranma sorununu ortadan kaldıracak direnç artırıcı bir ürün üzerinde çalışıyoruz. Bunların yanı sıra yeni malzemeler de geliştiriyoruz.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap