En Güçlü 50 İK Lideri

En Güçlü 50 İK Lideri

2015 yılından bu yana yaptığımız ‘En Güçlü 50İK Lideri’ araştırmamızda bu yıl birincilik koltuğuna oturan isim yine Koç Holding İK Direktörü Özgür Burak Akkol oldu. Bu yıl sıralamada çok büyük bir değişiklik olmazken sıfırdan giriş yapan isimler dikkat çekiyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
[email protected]

İnsan kaynaklarının (İK) geleneksel rolü radikal bir değişim geçiriyor. Şirketlerde idari bir birim olarak kabul edilen İK, son yıllarda stratejik bir ortak haline geldi.

1970’lerde daha bürokratik bir rol üstlenen İK uzmanları, 1990’lar itibariyle gelişen küreselleşme, e-ticaret gibi trendlerle bir ‘danışman’ rolü üstlenmeye başladı.

Bugün ise yenilikçi projeler, çalışan bağlılığının arttırılması, yetenek yönetimi süreçleri gibi stratejik projelerin yönetimini üstlenen İK birimlerinin şirketlerdeki önemi artıyor.

Sıralamayı görmek için görsellere tıklayın.

İK’nın temel görevi yetenekleri değere dönüştürmek üzere stratejik liderliğe evriliyor. Ekonomik nedenlerden dolayı firmaların küçülmesi ya da organizasyonel değişikliklere yönelmesi İK’ya olan ihtiyacı artırmış durumda.

McKinsey & Company’nin araştırmasına göre, yetenek yönetimini etkin bir şekilde sağlayan şirketler, finansal performanslarında rakiplerini geride bırakıyor. Doğru işle doğru yetenekleri buluşturmayı başaran şirketler, ilk yıllarında yatırımlarının geri dönüşünü 2,5 kat olarak alıyor.

McKinsey & Company Ülke Direktörü Can Kendi, sonraki yıllarda da bunu sürdürebilen şirketlerin rakiplerine kıyasla 2,2 kat daha başarılı bir performans elde ettiğini söylüyor.

Haliyle yetenek yönetimini en iyi şekilde yapan İK yöneticilerin şirketlerdeki konumu eskisinden çok daha önemli. 2015 yılından bu yana her yıl yaptığımız ‘En Güçlü 50 İK Lideri’ araştırmasıyla Türkiye’nin en büyük şirketlerinin insan kaynağı stratejilerini yöneten isimleri öne çıkarıyoruz.

Bu araştırmayla binlerce çalışanı olan dev şirketlerin ve yöneticilerin yeni dönem İK stratejilerine ışık tutuyoruz.

KOÇ HOLDİNG BİRİNCİ
Bu yıl da yenilediğimiz araştırmada listenin ilk üç ismi değişmedi. Birinci Koç Holding’in İK Direktörü Özgür Burak Akkol olurken, ikinci sırada Anadolu Grubu İK Başkanı Osman Alptürer yer aldı. 70 bin çalışanıyla Limak Holding İK Müdürü Birol Saylan da üçüncü sıradaki yerini korudu.

Bu yıl en büyük değişim Turkcell’de yaşandı. Turkcell İK Mükemmeliyet Merkezi Direktörü Kenan Şahan 23’üncü sıradan altıncılığa yük-seldi. Bazı şirketlerdeki yönetim değişiklikleriyle listemize yeni isimler eklendi. Bunlardan biri Ziraat Bankası İK Grup Başkanı İlker Met oldu.

Türk Telekom İK, Regülasyon ve Destek Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Emre Vural ve Türkiye Halk Bankası İK Grup Başkanı Olcay Doğan da listeye yeni giren isimler arasında yer aldı.

2020 GÜNDEMİNDE NE VAR?
Bütçe yönetimi, performans yönetimi, organizasyonel verimlilik, çalışan bağlılığı, yetenekleri şirkete çekme ve yetenek yönetimi konuları, önceki yıllarda olduğu gibi 2020 yılında da insan kaynakları gündeminin vazgeçilmez konuları arasında önemli bir yer tutacak.

Dijitalleşme, iç iletişim ve inovasyon kültürü de yine insan kaynaklarının 2020 yılındaki öncelikli gündem konuları arasında yer alıyor. 2020 yılına damga vuracak önemli gelişmelerden biri de çalışan deneyimi odaklı ve çalışana kendini özel hissettirecek uygulamalar olacak.

TAV Havalimanları İK Başkan Yardımcısı Hakan Öker, “TAV Grubu ile bir şekilde temas eden her bireyin edindiği deneyim üzerinden bilinirliğimizi yansıtacağı düşüncesiyle tüm süreçlerimizde kişinin ihtiyaç ve beklentilerini anlayarak yaklaşımlarımızı oluşturuyoruz” diyor.

Çalışan deneyimini iyileştirmek amacıyla 2016 yılından beri ‘insan odaklı tasarım’ metodunu kullanan Tofaş, insan kaynakları bünyesinde kişiye özel gelişim çözümleri sunuyor.

Tofaş’ta özel yetkinlik ve davranışsal gelişim konularında gelişim danışmanlığı, bireysel koçluk ve takım koçluğu desteği veriliyor. Tofaş İK Direktörü Burhan Çakır, “Bu projeyle çalışanlara mobil platform üzerinden geribildirim verme ve görüş isteme imkanı sunuyoruz” diye konuşuyor.

YENİ STRATEJİLER GÜNDEMDE
Şirketler değişim karşısında yeni stratejiler geliştiriyor. Arçelik, Türkiye’nin yanı sıra globalde de en çok çalışılan şirketlerden biri olmayı hedefliyor. Bu doğrultuda verimli, hızlı, çevik organizasyonlar ve süreçler kurmaya odaklanıyor.

Türkiye’de pilot uygulamayla bir insan kaynakları uygulama merkezi yapılanmasına geçtiklerini söyleyen Arçelik İnsan Kaynakları Direktörü Buket Çelebiöven, daha bütünsel bir çalışan deneyimi yaratacak şekilde konumlandıklarını belirtiyor.

Garanti BBVA’da bir yıl kadar önce insan kaynakları ekibi ‘yetenek ve kültür’ adını aldı. Garanti BBVA İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Osman Tüzün, “2019 yılı içerisinde BBVA Grubu bünyesinde tüm ülkelerle ortak bir model üzerinde çalıştık. ‘Gelişim Modeli’ ismini verdiğimiz bu çalışma, tüm çalışanlarımıza kendilerini tanımalarını sağlayan araçları sunuyor” diyor.

Koton’un 2020 yılı İK gündeminde ise ‘çalışan bağlılığını ve memnuniyetini artırmak’ ile ‘yeteneğe odaklanmak’ yer alıyor. Koton İnsan Kaynakları Grup Müdürü Necla Tuba Sökmenoğlu, çalışanların veri bilimi ve teknoloji ile ilgili yetkinliklerini artırmayı hedeflediklerini belirtiyor.

DİJİTALLEŞME YATIRIMLARI ARTIYOR
Son birkaç yıldır şirketlerin gündemindeki en önemli konulardan biri dijitalleşme. 2020 yılında bu süreç daha da hızlanacak. Şirketler dijitalleşme projelerine ciddi bir kaynak ayıracak. Şişecam, bu şirketlerden biri.

Şirket, dönüşüm programıyla, performans yönetimi, ücret yönetimi, yan haklar yönetimi ve eğitim ve gelişim yönetimi ile tüm insan kaynakları süreçlerinin global şekilde uçtan uca tasarlanarak dijitalleşmesini hedefliyor.

Şişecam Topluluğu İnsan Kaynakları ve Kurumsal İletişim Başkanı Şengül Demircan, projelerin globale yaygınlaştırılmasının hedeflendiğini söylüyor.

2020 yılında yetkinlik yönetimi, dijitalleşme ve liderlik konularını odağına alan Bosch, işe alım süreçlerinde dijitalleşmeye odaklanıyor. Bosch Türkiye ve Ortadoğu İnsan Kaynakları Ülke Direktörü Umut Güvenç, adayların artık 30 saniyede başvurularını tamamlayabildiklerini söylüyor.

Oyak Renault ise bulut tabanlı bir uygulama olan [email protected] altyapısına geçiş yaptı. Bu uygulamayla birlikte şirketin yıllar içinde geliştirdiği hiyerarşi azalırken süreçler yalınlaşıp hızlanıyor.

Daha önceki sistemlerin bütünleşik olmadığına dikkat çeken Oyak Renault İnsan Kaynakları Direktörü Murat Tolga Görgülü, artık hepsinin tek bir platformda toplandığını belirtiyor.

İSTİHDAM HEDEFLERİ BELİRLENİYOR
2020’ye sayılı günler kala şirketler artık yeni istihdam hedeflerini belirlemeye başladı. 33 bin 257 çalışanı bulunan Arçelik, 2020 sonuna kadar 33 bin 757 kişiye ulaşmayı hedefliyor. Garanti BBVA, 2020 yılında yaklaşık bin kişiye istihdam sağlayacak.

Flo da 2020 yılında büyüme stratejisine paralel bin kişilik yeni istihdam yaratmayı planlıyor. 45 bin çalışanıyla Türkiye’nin en fazla istihdam sağlayan şirketleri arasında yer alan Migros, 2020 yılında büyüme hedefleri doğrultusunda istihdamını artırmaya devam edecek.

Migros İnsan Kaynakları ve Endüstri İlişkileri Genel Müdür Yardımcısı Okay Yılmaz Nomak, 5 bin 500 kişiyi daha işe alacaklarını söylüyor.

Group Türkiye İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Banu Cengiz 2020 yılı sonuna kadar yaklaşık 3 bin 500 kişilik yeni istihdam yaratmayı hedeflediklerini söylüyor. Yıldız Holding de 2020 yılında 5 bin civarında yeni istihdam yaratmayı planlıyor.

ÖZGÜR BURAK AKKOL KOÇ HOLDİNG İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ
“ÇEVİK MODELİ YAYGINLAŞTIRACAĞIZ”

“Dijital dönüşümü destekleyen çevik yani ‘agile’ çalışma modelini topluluğumuzun genelinde yaygınlaştırmayı hedefliyoruz. Agile çalışma prensiplerine uygun şekilde, çalışma arkadaşlarımızın gelişimini desteklemek üzere kısa süreli rotasyon uygulamaları yapacağız.

İş ve özel yaşam arasındaki dengeyi korumalarına destek verecek, daha üretken ve başarılı olmaları için gerekli olan ilham, enerji ve motivasyonu sağlayacak wellbeing uygulamalarını da hayata geçirmeyi planlıyoruz.”

OSMAN ALPTÜRER ANADOLU GRUBU İNSAN KAYNAKLARI BAŞKANI
“DAHA ESNEK POLİTİKALAR UYGULUYORUZ”

“Grubumuz genelinde çalışanlarımızın hayatlarını kolaylaştıracak çözümler yaratmaya gayret ediyoruz. Bunların bir kısmı mevcut süreçlerimizi daha esnek hale getiren esnek çalışma, yan haklarda esneklik gibi uygulamalarla özetlenebilir.

Tüm insan kaynakları araçlarımızı daha dijital ve daha entegre hale nasıl getirebiliriz bakış açısıyla yakın zamanda kullanmakta olduğumuz tüm insan kaynakları sistemlerini yeniledik. Anadolu Grubu genelinde kullanılan People First insan kaynakları sisteminin bir parçası olan işe alım süreçleri de bu sistem üzerinden yürütülüyor.”

HAKAN TİMUR SABANCI HOLDİNG İNSAN KAYNAKLARI GRUP BAŞKANI
“LİDERLİK MODELİ OLUŞTURDUK”

“Sabancı Topluluğu olarak İK stratejimizin temelleri, ‘yeni neslin Sabancı’sı’ adını vererek tanımlamaya çalıştığımız vizyonumuza dayanıyor.

Tüm insan kaynakları süreç ve uygulamalarımızı yeni kültür, değer ve liderlik modeli tanımlarımıza göre güncelledik ve işe alımdan gelişime, takdir-tanımadan çalışma ilişkileri ve ofis alanlarımıza kadar birçok alanda yeni inisiyatif ve uygulamaları hayata geçirdik. Halen de bu bakış açısıyla yeni proje ve programlarımıza devam ediyoruz.”

YAVUZ ELKİN DENİZBANK İK VE DENİZ AKADEMİ GRUBU GMY.
“YENİ UYGULAMALAR HAYATA GEÇİRDİK”

“Deniz’de dijital dönüşüm ve inovasyon kapsamında çalışan/aday deneyimi ve memnuniyetini iyileştirmeye yönelik uygulamalar geliştirdik. Kariyer.denizbank.com sayfamızda yapay zeka teknolojisinden faydalanarak chat bot kullanmaya başladık.

Aday ve çalışan deneyimini anlık ve online olarak ölçümlediğimiz sürekli diyalog platformu olan FikriNNe’yi hayata geçirdik. Teknolojinin getirdiği değişimle birlikte şirketlerin robot çalışanlara da yatırım yaptığını görebiliriz. Örneğin DenizBank’ta ‘Dijitopya’ ismini verdiğimiz 12 robot çalışanımız görevlerine başladılar.”

CAN DEMİR ASELSAN İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ
“YENİ UYGULAMALARA ODAKLANACAĞIZ”

“Uluslararası standartlarda insan kaynakları uygulamalarını ASELSAN’a kazandırmak vizyonuyla önümüzdeki 18 ayı kapsayan bir proje planı oluşturduk. Bu hedef doğrultusunda İK yapılanmamızı güncelledik ve proje planımızı tüm ASELSAN ile paylaştık.

2020 yılında İK birimlerimiz çalışanlarımızın hayatını kolaylaştıracak uygulamalara odaklanacak. Gelişime odaklanılarak öğrenme faaliyetlerinde çeşitliliğin sağlanması, onboarding süreçlerimizin iyileştirilmesi, çalışan bağlılığı, süreç iyileştirmeleri ve dijitalleşme, gündemimizde öne çıkan başlıklar olacak.”

ŞEHNAZ BULAK MLPCARE İNSAN KAYNAKLARI KOORDİNATÖRÜ
“DİJİTALLEŞME SÜRÜYOR”

“MLP Care olarak sektörümüzdeki öncü konumumuzu sağlık hizmetlerinin dijitalleşmesi alanında da sürdürüyoruz.

Son dönemde İK süreçlerimizin de dijitalleşmesiyle ilgili ‘Dijital İK’ projemizi başlattık. İlk fazda kadro yönetimi sürecini uçtan uca tüm onay süreçleriyle birlikte uygulamaya geçirdik.

İkinci fazda ise işe alım ve kariyer yönetimi süreçlerimizin de dijitalleşmesi sonucunda İK’da verimlilik hedeflerimizden birini daha tamamlamış olacağız. Bir başka yenilik olarak, 2019 yılı içerisinde Kurumsal Performans Yönetim Sistemi’ni uygulamaya aldık.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap