Bist 100
10234,6
-0,13%
Bist 100
Dolar/TL
32,2194
-0,0967%
Dolar/TL
Euro/TL
34,5756
-0,3158%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0731
-0,1419%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2400,52
0,26%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Çip krizi ve artan maliyetler zorlayacak

06 Ocak 2022
Çip krizi ve artan maliyetler zorlayacak
ARAM EKİN DURAN eduran@ekonomist.com.tr

2021 yılını yaklaşık 27 milyar dolarlık ihracat ile kapatmaya hazırlanan otomotiv sektörü, 2022 yılında da küresel çip krizinin olumsuz etkilerini yaşayacak. Buna karşın sektör temsilcileri 2022'de 33 milyar dolarlık ihracat hedefliyor.

26 Aralık 2021 – 08 Ocak 2022 tarihli sayıdan.

Türkiye sanayi üretimi ihracatının itici motoru olan otomotiv sektörü, pande-minin başladığı 2020 yılını yaklaşık 5 milyar dolarlık bir kayıpla 25,5 milyar dolar ihracat ile kapatmıştı.

2021 yılının 11 ayında ise motorlu araç üretimi binde 3 düşüş gösterirken, adet bazında motorlu araç ihracatı yüzde 1,5 artış gösterdi.

"İLK YARI ZOR GEÇECEK"


Tüm dünyada otomotiv tedarikine zarar veren yarı iletken çip krizinin en azından 2022 yılı ortalarına kadar etkisini devam ettireceği tahmin ediliyor. Bazı tahminler sürecin 2023 yılına kadar uzayabileceği yönünde. Ancak sektör temsilcileri bu sorunun 2023 yılı sonrasına uzamasını beklemiyor.

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği(OİB) Başkanı Baran Çelik, "Bu süreçte tüm dünyada çok fazla yarı iletken çip yatırımı yapıldı ve halen yapılmaya devam ediliyor. Bu yatırımların sonuçları hızlı bir şekilde alınamasa da bir süre sonra yeterli arzın bu yatırımlar neticesinde sağlanabileceğini şimdiden söyleyebiliyoruz" diyor.

Öte yandan sektör olarak hammadde, lojistik ve enerji krizi ile de karşı karşıya olduklarına değinen Çelik, "Enerji fiyatları inanılmaz bir hızla artışa geçti. Bu da üretim ve ihracat üzerinde ek bir yük oluşturuyor. Zincirleme sorunlar ile karşı karşıyayız ve bu sorunların kısa vadede çözülebilmesi maalesef mümkün gözükmüyor" diye konuşuyor.

2022 HEDEFİ 33 MİLYAR DOLAR


2022 yılının özellikle ilk yarısının sektör açısından zor bir yıl olacağını ifade eden Çelik, şunları söylüyor: "Yine de önümüzdeki yıl ihracat hedefimizi 33 milyar dolar olarak belirledik. Bu yıl çip krizi nedeniyle yaşanan kayıpları 2022 yılında telafi etmeyi amaçlıyoruz."

Pandemi dönemi otomotiv satış sonrası hizmetler sektöründe de çok sayıda alışkanlığı değiştirdi. Vergilendirmeler ve kurlardan dolayı, sıfır araçlardan ikinci ele olan ilgi arttı.

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp, 2020'ye göre 2021'de satışları artırdıklarını belirterek, bu veriler ışığında sektörün 2022 yılında enflasyon oranının üstünde bir büyüme gerçekleştireceğini öngördüklerini kaydediyor.

BARAN ÇELİK / ULUDAĞ OTOMOTİV ENDÜSTRİSİ İHRACATÇILARI BRL. (OİB) BŞK. “ÇİP KRİZİ BEKLENTİLERİ DEĞİŞTİRDİ”


"2021 yılına İngiltere ile Türkiye arasında imzalanan serbest ticaret anlaşmasının yanında, Covid-19 salgını ile mücadelede aşılamanın başlaması ile daha umutlu girmiştik. Ancak yine pandeminin tetiklemiş olduğu yarı iletken çip krizi tüm beklentilerimizi değiştirdi.

Yıla 30 milyar dolarlık bir ihracat hedefi ile başlamıştık ancak ocak- kasım itibarıyla yüzde 16 artışla 26,4 milyar dolar ihracat rakamına ulaşabildik. Ocak-kasım döneminde ülke ihracatında yine ilk sıradayız.

Yine son olarak geçen kasım ayında ihracatımızda düşüş yaşamamıza rağmen 2,5 milyar dolarlık ihracat ile bu yılki ortalamanın üzerinde bir rakama ulaştık. 2021 yılını yaklaşık 29 milyar dolarlık bir ihracatla kapatacağız gibi duruyor.”
0


  • ALTIN GRAM - TL 2400,52 0,26%
  • ALTIN ONS 2317,47 0,37%
  • BIST 100 10234,6 -0,13%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,887 0,258%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37223 0,00984%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,675 1,0763%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,2194 -0,0967%
  • EURO/DOLAR 1,0731 -0,1419%
  • EURO/TURK LIRASI 34,5756 -0,3158%
  • STERLIN/DOLAR 1,24747 -0,17445%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL