DOLAR
34,95
0,17%
DOLAR
EURO
36,76
0,37%
EURO
GRAM ALTIN
2976,55
-0,98%
GRAM ALTIN
BIST 100
10125,46
0,66%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Online mağaza fırsatları

27 Ekim 2022 | 10:02
Online mağaza fırsatları
Yaptığınız el işi ya da tasarım ürünlerini değerlendirerek bunu kazanca dönüştürmeniz mümkün. Online pazar yeri platformları üzerinden ürünlerinizi satabilir, kendi işinizi herhangi bir ücret ödemeden internet üzerinden kurabilirsiniz.

GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr

Böylece online mağazanızı açarak iş sahibi olabilirsiniz. Bu haftaki kapak haberimizde bu şekilde ürünlerinizi satabileceğiniz 12 platform ile ilgili bilgileri bulacaksınız.

Yaptığınız el işi ya da tasarım ürünlerini değerlendirerek bunu kazanca dönüştürmeniz mümkün. Online pazar yeri platformları üzerinden ürünlerinizi satabilir, kendi işinizi herhangi bir ücret ödemeden internet üzerinden kurabilirsiniz.

Böylece online mağazanızı açarak iş sahibi olabilirsiniz. Bu haftaki kapak haberimizde bu şekilde ürünlerinizi satabileceğiniz 12 platform ile ilgili bilgileri bulacaksınız.

Internet üzerinden ürün satabilmek için çok kullanılan çeşitli online pazar yerleri uzun zamandır gelişme gösteriyor. Bugün ise artık görüyoruz ki neredeyse tüm sosyal medya mecraları, bloglar ve kişisel internet sayfaları birer dükkana dönüştü. Bu durum da birçok online satış platformunu ortaya çıkardı.

Hepsiburada ve GittiGidiyor gibi pazar yeri formatları ve Lidyana gibi dikey siteler de girişimcilerin yaptıkları ürünleri, el işlerini ve kıyafetleri satabilecekleri platformlar arasında. Bunun dışında belli bir komisyon karşılığında ya da ücretsiz olarak el emeğinin değerlendirilebileceği online satış platformları da bulunuyor.

Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) verilerine göre, 2016’da e-ticaret pazar büyüklüğü önceki yıla göre yüzde 24 artarak 30 milyar TL’nin üzerine çıktı. Sektördeki büyümenin bu yıl da yüzde 30’u aşması bekleniyor. Online pazar yerlerinin büyüklüğü ise yüzde 38 artışla 5,2 milyar TL’ye ulaşmış bulunuyor.

Dünyada Etsy, el emeği ürünlerin değerlendirilip satışa sunulduğu ilk örneklerden biri. Ayrıca Dawanda.com ve Folksy gibi platformlar da bu alanda faaliyet gösteriyor. Amazon Handmade de bir başka örnek. Tıpkı Etsy’de olduğu gibi Handmade’de de sanatçılar ve zanaatkarlar el yapımı ürünlerini satışa sunuyor ve platforma belli bir komisyon karşılığında üye oluyor.

El yapımı ürünlere odaklanan pazar yeri Amazon Handmade, artık Almanya, Fransa, İtalya, İspanya ve Birleşik Krallık’ı içeren Avrupa ülkelerinden sipariş alacak. Dünyada gelişmeler bu yöndeyken Türkiye’de de online pazar yeri alanında yenilikler oluyor.



TÜRKİYE ÖRNEKLERİ
Türkiye’de Zet.com öne çıkan örneklerin başında yer alıyor. Zet.com üzerinden tasarımlarını satarak aylık 20 bin TL ciro yapan mağazalar bile var. Bin TL ve üzerinde ciro yapan ise yüzlerce mağaza bulunuyor. El işi ürünlerin ve hobilerin değerlendirildiği platformlar arasında ise emeksensin.com, hobinisat.com ve senyapsen-sat.com öne çıkanlar arasında. Bu platformlarda üreticiler ürünlerini doğrudan kendileri satabiliyor.

Sabundan magnete, çantadan abajura, takıdan tabloya, reçelden örgü işlerine kadar birçok el emeği ürün, bu platformlardan satış olanağı buluyor. Böylece evden dahi yapılan ürünlerle para kazanma fırsatı yakalanmış oluyor. Biz de bu platformları araştırarak kendi yaptığınız ürünleri nasıl satıp para kazanabileceğinize dair bir rehber hazırladık.

MALİYETLER AZALIYOR
İnternet kullanım oranının son 10 yılda artmasıyla birlikte, internet dünyası işletmeler açısından son derece etkili bir pazarlama ağı olmaya başladı. Küçük veya orta ölçekli bir işletmenin sıfırdan internette kendi sitesini açıp hedeflediği satış rakamlarına ulaşması oldukça zor ve maliyetli.

Ancak bu gibi platformlar sayesinde e-ticaretin gelişimi de hızlanıyor. Girişimciler bu yolla bir depo kurmadan, kargolama, site kurma, reklam ve pazarlama yapmadan daha kolay ve kısa bir süreçle ürünlerini müşterilere sunabiliyor.

Bunun dışında büyük pazar yeri platformlarının en büyük avantajı, milyonlarca düzenli müşterilerinin olması. Böylelikle daha ilk günden o platformun milyonlarca müşterisine ulaşıp başka ürün aramak için gelenlere ulaşabiliyor. Platformların marka gücü ve müşteriye sundukları güven, müşterilerin ürünleri çok daha güvenle alması olanağını da sunuyor.

AVANTAJLI PLATFORMLAR
Ticimax Genel Müdürü Cenk Çiğdemli, online pazar yerlerinin özellikle e-ticarete yeni başlamış girişimciler, KOBİ’ler ve kendi üretimlerini pazarlamak isteyenler için çok işlek bir cadde gibi olduğunu söylüyor.

Çiğdemli, “Bu siteler her gün milyonlarca kişinin girip çıktığı, trafiği yoğun alanlar. Satın almaya hazır müşterinin bu işlek caddelerde üreticiyi görebilmesi büyük avantaj. Kendi e-ticaret sitesi üzerinden kısa sürede ulaşamayacağı kitleye, online pazar yerleri sayesinde ulaşabilir” diyor.

Zencommerce Türkiye Ülke Müdürü Emre Gülas’a göre de, pazar yeri platformları, kendi markasını oluşturacak kaynağa sahip olmayan girişimciler için oldukça avantajlı. Öncelikle bu platformlarda ürününüzü ekleyip birkaç saat içerisinde satışa başlayabiliyorsunuz. Gülas, “En büyük avantajlarından biri ise ürününüzün gösterimini hem arama sonuçlarıyla hem de reklamlarla desteklemesi. Kâr marjı yüksek ürünler satıyorsanız ve fiyatınız piyasaya göre rekabetçi ise güzel bir satış kanalı oluşturabilirsiniz” diyor.

Bunların yanı sıra, Emre Gülas, pazar yerlerinde satış yapmak isteyenlerin en büyük sorununun yüzde 10’lara varan komisyon oranı olduğuna dikkat çekiyor. Bu nedenle girişimcilerin satacakları ürünlerin bu komisyon oranlarına uygun şekilde yüksek kâr marjlı olmasını tavsiye ediyor.

Online pazar yerlerinin girişimcilerin kendi ürünlerini pazarlayabilecekleri önemli bir kanal olduğunu söyleyen İdeasoft Genel Müdürü Seyhun Özkara da dikkat edilmesi gerekenleri şöyle anlatıyor: “Ürünleri online pazar yerlerinde satışa sunduğunuzda, stok, fiyat ve sipariş süreçlerini iyi yönetmeniz gerekiyor.

Birçok pazar yerinde yer alacağınızı da düşünürsek, iyi bir e-ticaret altyapısına sahip olmak gerekiyor. Tüm süreçleri yönettiğiniz pazar yeri ile kendi e-ticaret siteniz olmuş oluyor. Süreç yönetimi ve takibi en çok dikkat edilmesi gereken noktayı oluşturuyor.”

NASIL BAŞLAMALI?
Peki satışa nasıl ve nereden başlamalı? Ürününüzü tüketiciyle buluşturmak için online pazar yeri platformuna kayıt olmadan önce doğru satış için bazı adımların tamamlanması gerektiği konusunda uzmanlar uyarıyor.

Öncelikle piyasada sizin ürünlerinize en yakın hangi ürünlerin bulunduğunu görmek için internet arama motorlarından, sosyal medyadan ve online satış uygulamalarından ürün kategorisi girerek araştırma yapabilirsiniz. Böylece rakiplerinizi görmüş olacaksınız. Online satışına karar verdiğiniz ürünü farklılaştırabilmek ve müşteri açısından tercih edilmesini sağlamak için onu özgün hale getirmeniz gerekiyor.

Ürün fiyatlamasını yapabilmeniz için de pazardaki diğer ürünleri çok iyi bilmeli ve bu konuyu araştırmalısınız. İnternetten satışta fotoğraf önemli bir konu. Bu nedenle fotoğraf, ürünü en iyi gösterecek şekilde çekilmeli. Satışlarınızdan gelecek bedeller için ticari bir hesabınız olmalı. Tüm bunları yaptıktan sonra online satışa başlayabilirsiniz. Online satış yapabileceğiniz 12 platformla ilgili bilgileri ise aşağıda bulacaksınız.

1- BULDUMBULDUM.COM
BuldumBuldum.com, 5 binin üzerinde mağaza sahibiyle 1,2 milyon ürünü satışa sundu. Platform üzerinden yılda 3-4 milyon ürün satışı oluyor. BuldumBuldum.com, tüm tasarımcılarla beraber kazanmak için ise yeni bir sisteme imza attı. 2015'te ilk olarak kişiye özel kategorisiyle çok basit işlemlerle kupadan tişörte birçok ürünü kısa sürede tasarlayıp 24 saat içinde istenilen adrese gönderen BuldumBuldum.com, şimdi de herkese kendi mağazasını açma olanağı veriyor.

Buldumbuldum.com CEO'su Güçlü Gökozan, sistemi şöyle anla-tıyor:"BuldumBuldum.com tüm altyapıyı sizin için hazırladı. Yani e-ticaret altyapısı her şeyiyle hazır. Tişörtten saatlere, bardaktan telefon kılıflarına kadar 200'e yakın ürün çeşidinin tamamı stoğumuzda. Mağaza sahibine kalan ise tasarımlarını BuldumBuldum'un ürünlerinin üzerine otomatik olarak koyarak hızlıca satışa açıp para kazanmak"

2- EMEKSENSİN.COM
Emeksensin, site üyelerinin kendi yarattıkları ürünler ile koleksiyon değeri olan nesneleri sergileyip satışa sunabilecekleri elektronik ticaret platformu. Satışa sunulan tüm ürünler üyeler tarafından listeleniyor. Site aracılığıyla bir ürün satın aldığınızda ödemeyi Emeksensin'e gönderiyorsunuz. Bu işlem sonrasında ise satıcı ürünü kargo ile alıcıya yolluyor. Satın alınan ürün alıcıya ulaşıp onaylandığı takdirde ödeme Emeksensin tarafından satıcı üyeye aktarılıyor.

Satın almak için ücretsiz üye olunması gerekiyor. Emeksensin, her satıştan yüzde 10 komisyon +1 TL işlem ücreti alıyor. Ödeme gönderildikten sonra satıcı tüm bu ticari işlemlerin dekontunu görebiliyor. Emeksensin'de ürün listelemek ücretli. En düşük listeleme kredisi 9,99 TL. Bu ücret karşılığında altı ay boyunca 20 ürünü sitede yayınlayabiliyorsunuz. Üye olmak için bir cep telefonuna ve bir kredi kartına sahip olmak yeterli. Satıcı kaydı sayfasında gerekli bilgileri girip ödeme yaptıktan sonra Emeksensin cep telefonuna bir parola gönderiyor. Bu parolayı girdikten sonra satıcı üyeliğiniz başlıyor.

3- GİTTİGİDİYOR.COM
Kayıtlı kullanıcı sayısının 18 milyona ve aylık ortalama ziyaret sayısının 60 milyona ulaştığı GittiGidi-yor, yeni iş kuranlara, işini büyütmek isteyenlere ve e-ticaretle etki alanını genişletmek isteyen şirketlere hizmet sunuyor. GittiGidiyor, kurulduğu günden bu yana 300 binden fazla satıcının satış yaptığı bir platform oldu. Yüksek sayıda ürün listelemek isteyenlerin platformda mağaza açmaları öneriliyor. Mağaza sahibi olan kullanıcılar, 100'den 100 bine kadar ürünü, daha uzun süreli listeleme olanağına sahip oluyor.

Komisyon oranları ise ağırlıklı yüzde 10 olmak üzere, ürünün kategorisine göre yüzde 10 veya yüzde 15. GittiGidiyor'da 100 bini aşkın satıcı bulunuyor. Toplam satıcıların yüzde 45'ini KOBi'ler oluşturuyor. GittiGidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı, "Girişimciler ürünlerini bu platformlar aracılığıyla pazara sunduğunda teknik detaylara zaman harcamak zorunda kalmıyor ve ana işleri olan tasarım kısmına daha fazla odaklanabiliyor. Ayrıca, girişimcilerin çok büyük başlangıç yatırımları yapmak zorunda kalmadan e-ticaret dünyasına adım atmaları kolaylaşıyor” diyor.

4- HANİMEVİNDEN.COM
Hanimevinden.com, Türkiye'nin çeşitli yörelerinde üretilen ev yapımı ürünlerin, ev hanımları tarafından satışa sunulduğu bir platform. Hanımevinden.com'da satılan her ürün ev yapımı veya el yapımı. Ürünler kendi üreticileri tarafından satılıyor. Ev dekorasyon ürünleri, resim ve fotoğraflar, giyim aksesuarları dışında yöresel ev yapımı yiyecekler de yine bu platformda satılıyor. Ücretsiz üye olunan Hanımevinden'de el yapımı ürünler satışa koyulduktan sonra sipariş gelmesiyle birlikte ürün kargoya veriliyor. Alıcı ürünü onayladıktan sonra sipariş ücretinden yüzde 15 komisyon kesintisi yapılarak ücreti satıcının hesabına geçiyor.

5- HEPSİBURADA.COM
SHepsiburada.com'un pazar yerinde yer almak isteyen girişimciler, ana sayfada yer alan "satış yapmak istiyorum" butonuna tıklayarak iş ortağı portalına giriş yapabiliyor ve başvuru formunu doldurduktan sonra iş ortaklığı sürecini başlatıyor. Girişimciler için sunulan tek koşul şirketleşmiş olmaları. Hepsiburada Pazar Yeri'nde 2017'nin ilk çeyreğinde 3,5 milyon sipariş iş ortakları tarafından müşterilere ulaştırıldı.

2017 yılı sonunda ise satış rakamlarının 20l6'ya göre üç katına çıkmasını bekleniyor. Hepsiburada.com Ticari Grup Başkanı Emre Ekmekçi, "Hepsiburada olarak 2015 yılında hayata geçirdiğimiz Pazar Yeri Modeli ile girişimciler güvenle ve kolaylıkla işlerini e-ticaret yoluyla kurabiliyor veya mevcut işlerini e-ticaret-te büyütebiliyor. Kurulduğu günden itibaren 7 binin üzerinde girişimci işletmesinin dijital dönüşümünü Hepsiburada Pazar Yeri ile tamamladı ve işletmesini tüm Türkiye'ye açtı" diyor. Pazar yerindeki girişimci sayısının yıl sonu itibariyle 15 bin olacağı öngörülüyor.

6-HOBİNİSAT.COM
Eylül 2012'de kurulan Hobini-sat.com, hobi olarak üretime başlayıp daha sonra bundan gelir kaydetmek isteyenlerin ürünlerini meraklılarıyla buluşturuyor. Hobinisat, el yapımı ürünleriaracısız ve komisyonsuz olarak alıcı ile satıcılarla birleştiren bir platform olarak sunuluyor. İnternet sitesi
üzerinden kayıt olunup satılmak istenen ürün buradan sisteme giriliyor. Sisteme ürün ile ilgili bilgi ve fotoğraflar yükleniyor. Satış yapmak isteyen üyeler yazılarına iletişim bilgisi ekliyor. Satın almak için ise o iletişim bilgisi ile üreticiye ulaşarak aracısız ve komisyonsuz olarak ürünü almak mümkün oluyor.

7- LİDYANA.COM
Lidyana.com'a uygun ürünler tasarlayan tedarikçileri bünyesine katıyor. Ayda 50 bin ürün satışına ulaşan Lidyana.com'da, tasarlanan ürünün çoklu üretilebilmesi, zamanında ve doğru gönderim yapılması ve tedarikçinin fatura kesebilmesi (şirket olması) koşulları yeterli. Platformda 750 tedarikçi bulunuyor. Bunların 200'den fazlasını girişimci olarak tanımlanabilecek tasarımcılar oluşturuyor. Lidyana CEO'su Hakan Baş, girişimciler için satış ve pazarlama alanında platformlarının büyük desteği olduğunu söylüyor. Baş, "Günde yüzbinlerce kişinin hem sitemizden, hem sosyal medya hesaplarından, hem de e-mail, basın ve pazarlama mecralarımızdan ürünleri görmesini sağlıyoruz. Ayrıca ödeme, kutulama, kargolama, iade, müşteri hizmetleri gibi operasyonel hizmetler de bizden geliyor. Tüm bunlar girişimci tasarımcılar için eşsiz bir değer sağlıyor" diyor.

8-N11.COM
Kurulduğu 2013 yılından bu yana KOBİ ağırlıklı 60 bin mağazaya ev sahipliği yapan nll.com'da bu mağazalar 37 milyona yakın ürün sattı. KOBİ'lere özel "nllmağazam E-Ticaret Paketi" ile girişimciler, müşterilerinin 7/24 alışveriş yapabileceği sanal bir mağazaya sahip oluyor. n11mağazam, n11.com mağazası ile entegre çalışıyor, bu sayede ürünler tek panelden yüklenip iki ayrı kanaldan satılabiliyor. n11com, iş ortaklarına özel üç ay ücretsiz paket, kolay ve anlaşılır yönetim paneli, mobil uyumlu temalar, tüm kredi kartlarına taksit olanağı, SEO uyumluluğu, ürün ve ziyaretçi istatistik raporları, n11.com'daki mağaza ile tam entegrasyon, Amazon web servisi altyapısı ve güvenli ödeme noktası için SSL sertifikası gibi avantajlar sunuyor. n11.com Gelirden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kiho Lee, "Özellikle KOBİ'leri e-ticaretle tanıştırmak için çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz" diyor.

9- SAHİBİNDEN.COM
940 milyondan fazla aylık kullanıcının ziyaret ettiği bir online pazar yeri olan Sahibinden.com'da 10 farklı kategoride yer alan 5 milyondan fazla aktif ve güncel ilan bulunuyor. Bireysel üyelikler için bir cep telefonu bile yeterken, kurumsal üyeler için kategoriye göre yerinde moderasyona varan süreçler mevcut. Sahibinden.com CMO'su Boğaç Göncü, "Bugün herhangi bir girişimcinin Sahibinden.com'da kişi veya kurum olarak ürünlerini satabilmesi için, kolaylıkla üye olması, bilgisayardan, tabletten veya IOS & Android işletim sistemine sahip bir akıllı telefondan kolayca ilan vermesi yeterli” diyor. Platformda satış yapanlar için kategorilere göre komisyon oranları yüzde 7-12 arasında değişiyor.

10-SENYAPSENSAT.COM
El yapımı ürünleri alıp satabileceğiniz bir pazar yeriolan Senyapsensat.com'da sınırsız ürün sergilemek ve satmak ücretsiz. Satışlardan komisyon da ödenmiyor. Ürün alıp satabilmeniz, başkaları ile iletişime geçebilmeniz ve forum sayfalarında yazabilmeniz için öncelikle üye olmanız gerekiyor. Senyapsensat, sipariş sonrası alıcı ve satıcıyı kargo ve ödeme şeklinde anlaşmak üzere serbest bırakıyor. Ödeme ve kargo şeklini alıcı ile satıcı sipariş sayfalarından mesajlaşarak belirliyor. İster satıcının hesabına elden ödeme, ister havale/EFT ile ödeme ya da istenirse herhangi bir kapıda ödeme şekli üzerine anlaşılabiliyor. Senyapsensat'da tüm üyeler, alıcılar ve satıcılar birbirleriyle direkt iletişime geçebiliyor. Birbirlerine mesaj atarak iletişime geçebilecekleri gibi, üyeler forum sayfalarında bulunan "Özel İstekler" sayfasından özel isteklerde de bulunabiliyor.

11-SANALPAZAR.COM
Sanalpazar.com, insanların satma becerisini internet dünyasına taşıyabilecekleri bir pazar yeri oluşturmak amacıyla kuruldu. Bu amaçla herkesin hem ürün satabileceği hem de satın alabileceği bu pazar yeri oluşturan Sanalpazar.com, alıcılara çok seçenekli peşin fiyatına vade farksız taksit olanağı sunuyor. Satıcılara da düşük hizmet bedeli sunuyor. Sanalpazar.com'da, Aralık 2016 itibariyle 18 bin 814 dükkan, 5 milyon 926 bin 486 ürün ve 1 milyon 757 bin 103 üye bulunuyor.

12- ZET.COM
Tasarım ürünlerinin sergilendiği bir pazar yeri olan Zet.com, tasarım ürünü yapan ve kriterlere uyan herkesi kabul ediyor. Sitede bulunan form doldurulup hemen dükkan açılabiliyor. Tasarımcılar, yüzde 15 komisyonla satış yapmaya başlıyor. Platformda bin 600'den fazla girişimci, 80 binden fazla ürün satıyor.

2018 sonuna kadar girişimcilerin 3 bin ve ürün sayısının da 150 bin seviyesine gelmesi hedefleniyor. Zet.com Kurucusu Can Turanlı, tasarım severler için doğru ürünleri üretiyorsanız ve ürünlerinizi doğru şekilde sunuyorsanız, Zet.com'un tasarımcıların para kazanması için çok doğru bir platform olduğunu söylüyor. Turanlı, "Ayda 20 bin TL'nin üzerinde satış yapıp geçimini sadece buradan sağlayan tasarımcılarımız da var. 200'den fazla da ayda bin TL ve üzerinde satış yapıp kendisine ek gelir sağlayan tasarımcımız var” diyor. Turanlı'nın, 2017 sonuna kalmadan Zet.com'u dünyaya açma planı da bulunuyor.
0


  • ALTIN GRAM - TL 2976,55 -0,98%
  • ALTIN ONS 2648,82 -1,16%
  • BIST 100 10125,46 0,66%
  • DOLAR/JAPON YENI 153,659 0,65%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,42361 0,0724%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 104,5 -0,1932%
  • DOLAR/TURK LIRASI 34,9519 0,1703%
  • EURO/DOLAR 1,0504 0,3482%
  • EURO/TURK LIRASI 36,7644 0,3705%
  • STERLIN/DOLAR 1,26194 -0,39033%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL