Geçen yıl Türkiye’de 25 milyon otobüs bileti internetten satıldı. Bu rakam toplam satışın yüzde 10’unu oluşturuyor. Önümüzdeki beş yılda online satışların payının yüzde 50’ye yaklaşacağı öngörülüyor. Bu beklenti online otobüs bileti satan girişimlerin artmasına neden oldu. Bir yandan mevcut şirketler büyürken bir yandan da yerli ve global yeni yatırımcılar pazara geliyor.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
E-ticaret alanındaki büyüme, farklı iş alanlarının da ortaya çıkmasına ve yeni pazarlar yaratmasına neden oluyor. Bu sayede online platformlar çeşitlenerek artmaya devam ediyor. Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafından yapılan açıklamaya göre, Türkiye’nin e-ticaret pazarında en büyük pay 6,8 milyar TL ile tatil-seyahat sitelerine ait.
E-ticarete güven oluştukça seyahat biletlerinin internetten satılma oranları da yükseliyor. Uçak biletleri uzun zamandır yoğun bir şekilde internetten satılıyor. Otobüs biletlerinin internetten satışı da giderek artıyor.
Türkiye’de yılda 250 milyon adet otobüs bileti satılıyor. Bu biletlerin yüzde 10’u internetten satılıyor. Geçen yıl 25 milyon otobüs bileti internetten satıldı. Önümüzdeki beş yılda online satışların payının tıpkı uçak bileti satışlarında olduğu gibi yüzde 50 civarlarına yaklaşması öngörülüyor.
Buradaki büyümenin sürmesiyle birlikte online otobüs bileti satan girişimler de artıyor. Girişimlerin büyüyen bir ivmeye sahip olmaları yatırımcıların da ilgisini çekiyor. Bu nedenle pazardaki şirketler yatırım
alıyor ve uluslararası şirketlerle görüşmelerini sürdürüyor.
YATIRIM GELİYOR
Örneğin bu alanda faaliyet gösteren oBilet.com, geçen yıl Hasan Aslanoba ve Early Bird’den yatırım aldı.
NeredenNereye.com, global otobüs bileti satan bir platformu olan Brezilya merkezli ClickBus ile birleşerek yeniden yapılanmaya gitti.
Biletall.com, uluslararası arenada kendilerine yatırım yapmak isteyen şirketlerle görüşmeler gerçekleştiriyor. Melek yatırım ağı Etohum, Pakistan merkezli online bilet platformu BookMe.pk ve Türkiye’deki mobil platform Cepyol şirketine yatırım yaptı.
Etohum Kurucusu Burak Büyükdemir, bu alanda yatırım yaptıkları iki girişim olan Cepyol.com ve Bookme.pk şirketlerine hem girişimcilerin heyecanı hem de sektörün büyüyor olması nedeniyle yatırım yapma kararı aldıklarını söylüyor.
Büyükdemir, “Cepyol.com, Türkiye'de uçak ve deniz otobüsü biletlerinin satışında önemli rol oynuyor. Bookme.pk ise Pakistan'da otobüs biletleri satan lider bir internet girişimi. Her iki şirket de son yıllarda büyümelerini hızlandırdı” diyor.
YURTDIŞINA AÇILACAK
Bu alandaki girişimlerden biri olan oBilet.com’un temelleri, Yiğit Gürocak ve Ali Yılmaz’ın öğrencilik yıllarında otobüs bileti alırken yaşadıkları çeşitli sıkıntılara çözüm üretmeleri üzerine 2012 yılında atıldı.
oBilet.com kurucularından Yiğit Gürocak, “oBilet.com, sektörde Türkiye'nin en fazla ziyaret edilen platformu. oBilet.com her yıl sisteminde daha fazla otobüs şirketi biletinin satılmasını sağlıyor.
Yaptığı yeniliklerle, kampanyalarla ve ayrıca uçak bileti ile otel rezervasyonu gibi hizmetler de vererek büyümesini sürdürüyor” diyor.
oBilet.com, 2015 yılının haziran ayında Aslanoba Capital ve Earlybird Venture Capital’den bir yatırım aldı. Şirket, bu yatırım sayesinde ekibini büyütme ve yeni projelerini gerçekleştirme fırsatı buldu. 2014’te 1 milyonun üzerinde otobüs bileti satan şirket, önümüzdeki yıllarda Balkan ve Ortadoğu ülkelerinde de faaliyete başlayarak bu pazarlarda da iyi bir konum elde etmeyi planlıyor.
MOBİL KANAL BÜYÜYOR
Online platformlarda büyüme planları sürerken mobil tarafta da gelişme söz konusu. Önümüzdeki süreçte de mobil kanaldaki büyümenin ivmelenmesi bekleniyor. Cepyol’un CEO'su Egemen Şekeralp, her 100 kişiden 15’inin online seyahat biletlerini cep telefonu gibi mobil cihazlardan aldığını söylüyor. Şekeralp, Cepyol’un satışlarının yüzde 95’nin mobil cihazlardan, Cepyol mobil uygulaması vasıtasıyla gerçekleştiğini ifade ediyor.
Egemen Şekeralp, pazardaki beklentilerini şöyle anlatıyor: “Türkiye Avrupa’nın en çok internet kullanan ikinci ülkesi konumunda. İnternetteki bu büyümenin e-ticaretteki yansıması yüzde 35’lik büyüme şeklinde seyrediyor.
Bu büyümenin de yaklaşık yüzde 35'i tatil ve seyahatte gerçekleşiyor. Online seyahat sektöründeki büyümenin bu şekilde devam etmesini, mobil seyahat sektörünün önümüzdeki beş yıl boyunca hızlı artıktan sonra masaüstü internet seviyelerinde seyretmesini bekliyoruz.”
300 ŞİRKET VAR
Şu anda Türkiye’de yaklaşık 300 otobüs şirketi bulunuyor. İlerleyen yıllarda bir miktar da olsa konsoli-dasyonlar ile şirket sayısında azalma bekleniyor.
Diğer yandan yolcuların da satın alma işlemlerinde online mecraları tercih etme oranının artacağı tahmin ediliyor. Hem şirket konsolidasyonları hem de online mecraların satışlardaki payının artmasının da şirketlerin kârlılıklarını artıracağı öngörülüyor.
Ömer Can Küçükdere
ClickBus Genel Müdürü
“3 ÜLKEDE BİLET SATIYORUZ”
“ClickBus, 2013 yılında Brezilya'da kuruldu. 2014 Temmuz ayında da Türkiye'de lansmanını yaptı. Brezilya ve Türkiye'nin dışında Meksika ve Kolombiya'da da hizmet veriyoruz. Türkiye'de operasyonlara başladığımız günden bu yana ciddi bir büyüme yaşadık.
Bu süreçte Vodafone, Otelz.com gibi markalarla çalışma fırsatı bulduk, mobil uygulamalarımızı yayına aldık ve 2015 Ekim ayı itibariyle de sektörün 16 yıllık geçmişiyle en köklü şirketi Neredennereye.com ile bir birleşme yaşadık. Neredennereye.com'da uçak ve otobüs bileti satışı hizmeti sunuluyor. ~
Türkiye'de en büyük hedefimiz, seyahat edenlerin bilet alış süreçlerini en kolay ve en güvenli şekilde gerçekleştirmelerini sağlamak. Kullanıcı deneyimi en çok önem verdiğimiz konu ve bu deneyimi en iyi şekilde sunabilmek için ürünlerimizle ilgili oldukça yoğun çalışıyoruz.”
Yaşar Çelik Biletall.com CEO'su
“120 MİLYON TL CİROYA ULAŞTIK”
'Türkiye'de yer alan 115'den fazla otobüs şirketiyle anlaşması olan, bu biletlerin satışını ve dağıtımını yapabilen tek şirketiz. Ülkemizde otobüs bileti satışı gerçekleştiren bütün web siteleri Biletall altyapısını kullanıyor. Biletall.com, 2006 yılında Kayseri'de 150 metrekarelik bir dükkanda ticari hayatına başladı.
TÜBİTAK'tan aldığımız ‘Ulusal Bilet Dağıtım Projesi' desteği ve kendi yatırımlarımızla proje hayata geçirildi. İlk yılında 500 bin TL ciro elde eden şirketimiz, kuruluşundan bu yana geçirdiği dokuz yıllık süreçte her yıl en az iki kat büyüdü. Ciromuz 2014'te 72 milyon TL idi. 2015'te bu rakamı 120 milyon TL'ye ulaştırdık.”
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
E-ticaret alanındaki büyüme, farklı iş alanlarının da ortaya çıkmasına ve yeni pazarlar yaratmasına neden oluyor. Bu sayede online platformlar çeşitlenerek artmaya devam ediyor. Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafından yapılan açıklamaya göre, Türkiye’nin e-ticaret pazarında en büyük pay 6,8 milyar TL ile tatil-seyahat sitelerine ait.
E-ticarete güven oluştukça seyahat biletlerinin internetten satılma oranları da yükseliyor. Uçak biletleri uzun zamandır yoğun bir şekilde internetten satılıyor. Otobüs biletlerinin internetten satışı da giderek artıyor.
Türkiye’de yılda 250 milyon adet otobüs bileti satılıyor. Bu biletlerin yüzde 10’u internetten satılıyor. Geçen yıl 25 milyon otobüs bileti internetten satıldı. Önümüzdeki beş yılda online satışların payının tıpkı uçak bileti satışlarında olduğu gibi yüzde 50 civarlarına yaklaşması öngörülüyor.
Buradaki büyümenin sürmesiyle birlikte online otobüs bileti satan girişimler de artıyor. Girişimlerin büyüyen bir ivmeye sahip olmaları yatırımcıların da ilgisini çekiyor. Bu nedenle pazardaki şirketler yatırım
alıyor ve uluslararası şirketlerle görüşmelerini sürdürüyor.
YATIRIM GELİYOR
Örneğin bu alanda faaliyet gösteren oBilet.com, geçen yıl Hasan Aslanoba ve Early Bird’den yatırım aldı.
NeredenNereye.com, global otobüs bileti satan bir platformu olan Brezilya merkezli ClickBus ile birleşerek yeniden yapılanmaya gitti.
Biletall.com, uluslararası arenada kendilerine yatırım yapmak isteyen şirketlerle görüşmeler gerçekleştiriyor. Melek yatırım ağı Etohum, Pakistan merkezli online bilet platformu BookMe.pk ve Türkiye’deki mobil platform Cepyol şirketine yatırım yaptı.
Etohum Kurucusu Burak Büyükdemir, bu alanda yatırım yaptıkları iki girişim olan Cepyol.com ve Bookme.pk şirketlerine hem girişimcilerin heyecanı hem de sektörün büyüyor olması nedeniyle yatırım yapma kararı aldıklarını söylüyor.
Büyükdemir, “Cepyol.com, Türkiye'de uçak ve deniz otobüsü biletlerinin satışında önemli rol oynuyor. Bookme.pk ise Pakistan'da otobüs biletleri satan lider bir internet girişimi. Her iki şirket de son yıllarda büyümelerini hızlandırdı” diyor.
YURTDIŞINA AÇILACAK
Bu alandaki girişimlerden biri olan oBilet.com’un temelleri, Yiğit Gürocak ve Ali Yılmaz’ın öğrencilik yıllarında otobüs bileti alırken yaşadıkları çeşitli sıkıntılara çözüm üretmeleri üzerine 2012 yılında atıldı.
oBilet.com kurucularından Yiğit Gürocak, “oBilet.com, sektörde Türkiye'nin en fazla ziyaret edilen platformu. oBilet.com her yıl sisteminde daha fazla otobüs şirketi biletinin satılmasını sağlıyor.
Yaptığı yeniliklerle, kampanyalarla ve ayrıca uçak bileti ile otel rezervasyonu gibi hizmetler de vererek büyümesini sürdürüyor” diyor.
oBilet.com, 2015 yılının haziran ayında Aslanoba Capital ve Earlybird Venture Capital’den bir yatırım aldı. Şirket, bu yatırım sayesinde ekibini büyütme ve yeni projelerini gerçekleştirme fırsatı buldu. 2014’te 1 milyonun üzerinde otobüs bileti satan şirket, önümüzdeki yıllarda Balkan ve Ortadoğu ülkelerinde de faaliyete başlayarak bu pazarlarda da iyi bir konum elde etmeyi planlıyor.
MOBİL KANAL BÜYÜYOR
Online platformlarda büyüme planları sürerken mobil tarafta da gelişme söz konusu. Önümüzdeki süreçte de mobil kanaldaki büyümenin ivmelenmesi bekleniyor. Cepyol’un CEO'su Egemen Şekeralp, her 100 kişiden 15’inin online seyahat biletlerini cep telefonu gibi mobil cihazlardan aldığını söylüyor. Şekeralp, Cepyol’un satışlarının yüzde 95’nin mobil cihazlardan, Cepyol mobil uygulaması vasıtasıyla gerçekleştiğini ifade ediyor.
Egemen Şekeralp, pazardaki beklentilerini şöyle anlatıyor: “Türkiye Avrupa’nın en çok internet kullanan ikinci ülkesi konumunda. İnternetteki bu büyümenin e-ticaretteki yansıması yüzde 35’lik büyüme şeklinde seyrediyor.
Bu büyümenin de yaklaşık yüzde 35'i tatil ve seyahatte gerçekleşiyor. Online seyahat sektöründeki büyümenin bu şekilde devam etmesini, mobil seyahat sektörünün önümüzdeki beş yıl boyunca hızlı artıktan sonra masaüstü internet seviyelerinde seyretmesini bekliyoruz.”
300 ŞİRKET VAR
Şu anda Türkiye’de yaklaşık 300 otobüs şirketi bulunuyor. İlerleyen yıllarda bir miktar da olsa konsoli-dasyonlar ile şirket sayısında azalma bekleniyor.
Diğer yandan yolcuların da satın alma işlemlerinde online mecraları tercih etme oranının artacağı tahmin ediliyor. Hem şirket konsolidasyonları hem de online mecraların satışlardaki payının artmasının da şirketlerin kârlılıklarını artıracağı öngörülüyor.
Ömer Can Küçükdere
ClickBus Genel Müdürü
“3 ÜLKEDE BİLET SATIYORUZ”
“ClickBus, 2013 yılında Brezilya'da kuruldu. 2014 Temmuz ayında da Türkiye'de lansmanını yaptı. Brezilya ve Türkiye'nin dışında Meksika ve Kolombiya'da da hizmet veriyoruz. Türkiye'de operasyonlara başladığımız günden bu yana ciddi bir büyüme yaşadık.
Bu süreçte Vodafone, Otelz.com gibi markalarla çalışma fırsatı bulduk, mobil uygulamalarımızı yayına aldık ve 2015 Ekim ayı itibariyle de sektörün 16 yıllık geçmişiyle en köklü şirketi Neredennereye.com ile bir birleşme yaşadık. Neredennereye.com'da uçak ve otobüs bileti satışı hizmeti sunuluyor. ~
Türkiye'de en büyük hedefimiz, seyahat edenlerin bilet alış süreçlerini en kolay ve en güvenli şekilde gerçekleştirmelerini sağlamak. Kullanıcı deneyimi en çok önem verdiğimiz konu ve bu deneyimi en iyi şekilde sunabilmek için ürünlerimizle ilgili oldukça yoğun çalışıyoruz.”
Yaşar Çelik Biletall.com CEO'su
“120 MİLYON TL CİROYA ULAŞTIK”
'Türkiye'de yer alan 115'den fazla otobüs şirketiyle anlaşması olan, bu biletlerin satışını ve dağıtımını yapabilen tek şirketiz. Ülkemizde otobüs bileti satışı gerçekleştiren bütün web siteleri Biletall altyapısını kullanıyor. Biletall.com, 2006 yılında Kayseri'de 150 metrekarelik bir dükkanda ticari hayatına başladı.
TÜBİTAK'tan aldığımız ‘Ulusal Bilet Dağıtım Projesi' desteği ve kendi yatırımlarımızla proje hayata geçirildi. İlk yılında 500 bin TL ciro elde eden şirketimiz, kuruluşundan bu yana geçirdiği dokuz yıllık süreçte her yıl en az iki kat büyüdü. Ciromuz 2014'te 72 milyon TL idi. 2015'te bu rakamı 120 milyon TL'ye ulaştırdık.”