Her yıl büyüyen dijital oyun sektöründe mobilin payı artıyor. Yabancı yatırımcıların gözdesi haline gelen oyun sektöründe, birleşme ve satın almaların sürmesi bekleniyor. Oyun şirketlerine üç yılda 1 milyar dolardan fazla yatırım yapılması öngörülüyor.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Dünyada oyun pazarının her yıl ciddi oranda büyüdüğünü görüyoruz. Şu anda 140 milyar dolar olan küresel oyun pazarının büyüklüğünün 2019 yılında 150 milyar doları aşacağı öngörülüyor.
Son yıllarda oyun şirketlerinin yatırım yaptığı en büyük alan ise mobil oldu. Dünyada oyun pazarının 80 milyar dolarlık dilimini mobil oyunlar oluşturuyor. Yani ilk defa bu yıl oyun pazarının gelirlerinin yarısından fazlası mobil oyundan gelmiş oldu.
Türkiye'de ise yaklaşık 800 milyon doları bulan dijital oyunlar sektörünün 330 milyon dolardan fazlasını mobil oyunlar oluşturuyor. Türkiye'de akıllı telefonu ve tableti olmayan hane sayısı giderek azalıyor. Ülkemizde akıllı telefon penetrasyon oranı yüzde 65'i geçmiş durumda. Mobil cihazlar sayesinde oyuncular istedikleri her yerde oyun oynayabiliyor. Bugün Türkiye'de 30 milyonu aşkın kişi oyun oynuyor.
YATIRIM GELİYOR
Türkiye'de yatırım anlamında da oyun sektöründe son 6-7 yılda önemli gelişmeler yaşandı. Oyun sektöründe Türkiye ve Ortadoğu bölgesinin ilk büyük yatırımı, global ölçekte bir şirket olan Netmarble'ın yerel bir oyun şirketi olan Joygame'i satın almasıyla gerçekleşti. Bunun ardından günümüze gelen süreçte Gram Games, Tale Worlds, InGame, Masomo, Peak Games gibi oyun şirketleri Türkiye'den çıkıp dünya çapında başarıya ulaştı.
Yakın zamanda Peak Games'in ve ardından Gram Games'in satışları gözleri, Türkiye oyun piyasasına çekti. Dünyaca ünlü oyun geliştirici şirketi Zynga, Gram Games'i 250 milyon dolara satın aldı. Şirket geçen kasım ayında da Peak Games'in oyunlarının bir bölümünü 100 milyon dolara bünyesine dahil etmişti.
YABANCILARIN RADARINDA
Önümüzdeki üç yıl içinde Türk oyun şirketlerine gelecek toplam yatırımın 1 milyar doları geçeceği düşünülüyor. Sektör uzmanlarına göre, şirketlerin ve devletlerin sektöre büyük yatırımları olacak. Beklentilere göre, oyunların kendisi kadar e-spor turizmi gibi oyunların yarattığı farklı alanlara da yatırım yapılacak.
Türkiye'de oyun şirketlerinin değeri 2 milyar doları aşıyor. Her geçen gün yeni girişimler ve yeni oyunlar sektörde kendine yer ediniyor. Kendine yeni pazarlar arayan Uzakdoğulu ve Amerikan şirketlerinin Türkiye'de yeni satın almalar yapmaları bekleniyor.
Türkiye'de oyun sektörü her yıl düzenli bir şekilde büyümeye devam ediyor. Bunun altında temel olarak genç bir nüfusa sahip olmamız ve özellikle mobil alandaki yaygın kullanım yatıyor. Online oyun sektöründe masaüstü oyunların mobil versiyonlarının çıkmasıyla mobilde oyunculuk trendi yükselişte. Bununla birlikte masa-üstünde, konsolda ve mobil oyunlarda e-spor büyümeye devam ediyor.
BÜYÜME PLANLARI
Bu alanda şirketler de yatırımlarını artırıyor. InGame Group bünyesinde yer alan Türk mühendis ve tasarımcılar tarafından yaratılan yerli MMOFPS oyunu Zula, Türkiye'de 16 milyon kayıtlı oyuncusuyla büyük paya sahip.
InGame Group Kurucu Ortağı Tuncay Büyü-koğlu, "Dünyada kayıtlı oyuncu sayımız 20 milyonu aşmış durumda. Dünyanın neredeyse tüm bölgelerinde 11 dilde 100'den fazla ülkede oynanan bir oyun ürettik. Türkiye'deki pazara halihazırda ağırlığını koymuş bir oyun olarak, dünyadaki pasta payımızı büyütme gayretindeyiz" diyor.
Tuncay Büyükoğlu, sadece kayıtlı kullanıcı sayısı üzerinden değil, ürettikleri oyun etrafında kurguladıkları diğer enstrümanlarla büyümelerine devam ettiklerini söylüyor.
Büyükoğlu, "İnternet dizisi projesi, e-spor merkezi, ligler ve turnuvalar gibi yatırımlarımızla hem kendi oyunumuzun hem de Türkiye oyun sektörünün eko-sistemini oluşturuyor ve genişletiyoruz" diyor.
Riot Games'in ise global düzeyde en çok oynanan online PC oyunu olma özelliğine sahip League of Legends'ın 100 milyondan fazla oyuncusu bulunuyor. Riot Games'in kıdemli iletişim ve pazarlama yöneticisi Erdinç İyikul, "Şu an Türkiye'nin en çok oynanan PC oyunu League of Legends ve oyunda aylık 3 milyondan fazla aktif oyuncuya ev sahipliği yapıyoruz. Geçtiğimiz dönemlerde 10 milyon TL'lik yatırımla League of Legends sunucusunu Türkiye'ye getirdik" diyor.
E-SPOR TRENDİ SÜRÜYOR
Büyüme gösteren bir alan da e-spor. Bu nedenle şirketler yatırımlarını buraya da yönlendiriyor. Örneğin InGame, İstanbul Taksim'de 2 bin 500 metrekare büyüklüğünde bir e-spor merkezi açarak, e-sporculara ve e-sporcu olmak isteyen oyuncu kitlesine hizmet eden bir yapı kurdu. InGame, düzenlediği uluslararası ve ulusal liglerle birlikte yılda 4 milyon TL'nin üzerinde yatırım yapıyor.
Ayrıca Türkiye E-Spor Federasyonu ile e-spor alanında e-sporcu lisansından eğitime, e-spor turnuvalarından okullarda kodlama atölyeleri kurulmasına kadar geniş bir alanı kapsayan bir işbirliğine imza atmış bulunuyor.
Netmarble Türkiye de Paramanya ile birlikte mobil e-spor konusunda adım atıyor. Wolfteam oyunuyla ise e-spor kategorisinde 2017 yılında 1 milyon dolar seviyesindeki yatırımı hayata geçirdi.
Riot Games de 2019'da tamamlanacak arena projesi 'Riot Games Espor Sahnesi' için çalışıyor. Riot Games Espor Sahnesi, kapılarını 19 Ocak'ta İstanbul Ataşehir Watergarden'da açacak.
Önümüzdeki beş yıl içinde mobil oyunların e-spor kategorisinde PC oyunları ile başa baş ilerlemesi öngörülüyor. Aksiyon oyunları her zaman popüler fakat masa, kart ve rol yapma oyunlarının yakın gelecekte yükselişte olacağı tahmin ediliyor. 2019'da bir trendin de yapay zeka ve artırılmış gerçeklik olması bekleniyor.
BARIŞ OZİSTEK NETMARBLE EMEA GENEL MÜDÜRÜ
"KÜRESEL PAZARDA BİRLEŞME VE SATIN ALMA PLANLIYORUZ"
"Netmarble, 2017'de küresel mobil oyun şirketleri gelir sıralamasında üçüncü sırada yer aldı. Lineage 2: Revolution, MARVEL Future Fight, Fishing Strike, Paramanya, Savaş Meydanı gibi oyunlarımızı Türkiye'de ve dünyada milyonlarca kişi oynuyor. Netmarble Türkiye olarak, sekiz yıldan beri ülkemizin en popüler bilgisayar oyunlarından biri olan Wolfteam'in yayıncısıyız.
Küresel pazarı kapsayan oyunlara ek olarak sadece belli pazarlara yönelik çok daha yerel içeriklere sahip oyunlar geliştiriyor ya da farklı iş ortaklarımızın geliştirdiği oyunları yayınlıyoruz. Ayrıca halka arz yoluyla elde ettiğimiz fonları kullanarak küresel pazarda daha fazla birleşme ve satın alma yapmayı planlıyoruz. Daha önce Jam City ve Kabam ile yaptığımız gibi Netmarble ile de sinerji yaratabilecek başarılı geliştiriciler arıyoruz."
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Dünyada oyun pazarının her yıl ciddi oranda büyüdüğünü görüyoruz. Şu anda 140 milyar dolar olan küresel oyun pazarının büyüklüğünün 2019 yılında 150 milyar doları aşacağı öngörülüyor.
Son yıllarda oyun şirketlerinin yatırım yaptığı en büyük alan ise mobil oldu. Dünyada oyun pazarının 80 milyar dolarlık dilimini mobil oyunlar oluşturuyor. Yani ilk defa bu yıl oyun pazarının gelirlerinin yarısından fazlası mobil oyundan gelmiş oldu.
Türkiye'de ise yaklaşık 800 milyon doları bulan dijital oyunlar sektörünün 330 milyon dolardan fazlasını mobil oyunlar oluşturuyor. Türkiye'de akıllı telefonu ve tableti olmayan hane sayısı giderek azalıyor. Ülkemizde akıllı telefon penetrasyon oranı yüzde 65'i geçmiş durumda. Mobil cihazlar sayesinde oyuncular istedikleri her yerde oyun oynayabiliyor. Bugün Türkiye'de 30 milyonu aşkın kişi oyun oynuyor.
YATIRIM GELİYOR
Türkiye'de yatırım anlamında da oyun sektöründe son 6-7 yılda önemli gelişmeler yaşandı. Oyun sektöründe Türkiye ve Ortadoğu bölgesinin ilk büyük yatırımı, global ölçekte bir şirket olan Netmarble'ın yerel bir oyun şirketi olan Joygame'i satın almasıyla gerçekleşti. Bunun ardından günümüze gelen süreçte Gram Games, Tale Worlds, InGame, Masomo, Peak Games gibi oyun şirketleri Türkiye'den çıkıp dünya çapında başarıya ulaştı.
Yakın zamanda Peak Games'in ve ardından Gram Games'in satışları gözleri, Türkiye oyun piyasasına çekti. Dünyaca ünlü oyun geliştirici şirketi Zynga, Gram Games'i 250 milyon dolara satın aldı. Şirket geçen kasım ayında da Peak Games'in oyunlarının bir bölümünü 100 milyon dolara bünyesine dahil etmişti.
YABANCILARIN RADARINDA
Önümüzdeki üç yıl içinde Türk oyun şirketlerine gelecek toplam yatırımın 1 milyar doları geçeceği düşünülüyor. Sektör uzmanlarına göre, şirketlerin ve devletlerin sektöre büyük yatırımları olacak. Beklentilere göre, oyunların kendisi kadar e-spor turizmi gibi oyunların yarattığı farklı alanlara da yatırım yapılacak.
Türkiye'de oyun şirketlerinin değeri 2 milyar doları aşıyor. Her geçen gün yeni girişimler ve yeni oyunlar sektörde kendine yer ediniyor. Kendine yeni pazarlar arayan Uzakdoğulu ve Amerikan şirketlerinin Türkiye'de yeni satın almalar yapmaları bekleniyor.
Türkiye'de oyun sektörü her yıl düzenli bir şekilde büyümeye devam ediyor. Bunun altında temel olarak genç bir nüfusa sahip olmamız ve özellikle mobil alandaki yaygın kullanım yatıyor. Online oyun sektöründe masaüstü oyunların mobil versiyonlarının çıkmasıyla mobilde oyunculuk trendi yükselişte. Bununla birlikte masa-üstünde, konsolda ve mobil oyunlarda e-spor büyümeye devam ediyor.
BÜYÜME PLANLARI
Bu alanda şirketler de yatırımlarını artırıyor. InGame Group bünyesinde yer alan Türk mühendis ve tasarımcılar tarafından yaratılan yerli MMOFPS oyunu Zula, Türkiye'de 16 milyon kayıtlı oyuncusuyla büyük paya sahip.
InGame Group Kurucu Ortağı Tuncay Büyü-koğlu, "Dünyada kayıtlı oyuncu sayımız 20 milyonu aşmış durumda. Dünyanın neredeyse tüm bölgelerinde 11 dilde 100'den fazla ülkede oynanan bir oyun ürettik. Türkiye'deki pazara halihazırda ağırlığını koymuş bir oyun olarak, dünyadaki pasta payımızı büyütme gayretindeyiz" diyor.
Tuncay Büyükoğlu, sadece kayıtlı kullanıcı sayısı üzerinden değil, ürettikleri oyun etrafında kurguladıkları diğer enstrümanlarla büyümelerine devam ettiklerini söylüyor.
Büyükoğlu, "İnternet dizisi projesi, e-spor merkezi, ligler ve turnuvalar gibi yatırımlarımızla hem kendi oyunumuzun hem de Türkiye oyun sektörünün eko-sistemini oluşturuyor ve genişletiyoruz" diyor.
Riot Games'in ise global düzeyde en çok oynanan online PC oyunu olma özelliğine sahip League of Legends'ın 100 milyondan fazla oyuncusu bulunuyor. Riot Games'in kıdemli iletişim ve pazarlama yöneticisi Erdinç İyikul, "Şu an Türkiye'nin en çok oynanan PC oyunu League of Legends ve oyunda aylık 3 milyondan fazla aktif oyuncuya ev sahipliği yapıyoruz. Geçtiğimiz dönemlerde 10 milyon TL'lik yatırımla League of Legends sunucusunu Türkiye'ye getirdik" diyor.
E-SPOR TRENDİ SÜRÜYOR
Büyüme gösteren bir alan da e-spor. Bu nedenle şirketler yatırımlarını buraya da yönlendiriyor. Örneğin InGame, İstanbul Taksim'de 2 bin 500 metrekare büyüklüğünde bir e-spor merkezi açarak, e-sporculara ve e-sporcu olmak isteyen oyuncu kitlesine hizmet eden bir yapı kurdu. InGame, düzenlediği uluslararası ve ulusal liglerle birlikte yılda 4 milyon TL'nin üzerinde yatırım yapıyor.
Ayrıca Türkiye E-Spor Federasyonu ile e-spor alanında e-sporcu lisansından eğitime, e-spor turnuvalarından okullarda kodlama atölyeleri kurulmasına kadar geniş bir alanı kapsayan bir işbirliğine imza atmış bulunuyor.
Netmarble Türkiye de Paramanya ile birlikte mobil e-spor konusunda adım atıyor. Wolfteam oyunuyla ise e-spor kategorisinde 2017 yılında 1 milyon dolar seviyesindeki yatırımı hayata geçirdi.
Riot Games de 2019'da tamamlanacak arena projesi 'Riot Games Espor Sahnesi' için çalışıyor. Riot Games Espor Sahnesi, kapılarını 19 Ocak'ta İstanbul Ataşehir Watergarden'da açacak.
Önümüzdeki beş yıl içinde mobil oyunların e-spor kategorisinde PC oyunları ile başa baş ilerlemesi öngörülüyor. Aksiyon oyunları her zaman popüler fakat masa, kart ve rol yapma oyunlarının yakın gelecekte yükselişte olacağı tahmin ediliyor. 2019'da bir trendin de yapay zeka ve artırılmış gerçeklik olması bekleniyor.
BARIŞ OZİSTEK NETMARBLE EMEA GENEL MÜDÜRÜ
"KÜRESEL PAZARDA BİRLEŞME VE SATIN ALMA PLANLIYORUZ"
"Netmarble, 2017'de küresel mobil oyun şirketleri gelir sıralamasında üçüncü sırada yer aldı. Lineage 2: Revolution, MARVEL Future Fight, Fishing Strike, Paramanya, Savaş Meydanı gibi oyunlarımızı Türkiye'de ve dünyada milyonlarca kişi oynuyor. Netmarble Türkiye olarak, sekiz yıldan beri ülkemizin en popüler bilgisayar oyunlarından biri olan Wolfteam'in yayıncısıyız.
Küresel pazarı kapsayan oyunlara ek olarak sadece belli pazarlara yönelik çok daha yerel içeriklere sahip oyunlar geliştiriyor ya da farklı iş ortaklarımızın geliştirdiği oyunları yayınlıyoruz. Ayrıca halka arz yoluyla elde ettiğimiz fonları kullanarak küresel pazarda daha fazla birleşme ve satın alma yapmayı planlıyoruz. Daha önce Jam City ve Kabam ile yaptığımız gibi Netmarble ile de sinerji yaratabilecek başarılı geliştiriciler arıyoruz."