Kütahya Porselen, pandemi sürecinde, en büyük ithalatçı ülkelerin tedarikçisi olmak için yaptığı çalışmalara hız verdi. Kütahya Porselen Yönetim Kurulu Başkanı Sema Güral Sürmeli, Avrupa ve Amerika pazarlarının ilk tercihi olmak için çalıştıklarını söylüyor.
SİBEL ATİK
Porselen denince ilk akla gelen markalardan biri olan ve geçmişi 1970'li yıllara uzanan Kütahya Porselen, Avrupa ve Amerika pazarlarına odaklandı. 363 milyon TL'lik ciroya sahip olan ve 72 ülkeye ihracat yapan şirket, ihracat odaklı büyümesini sürdürmeyi planlıyor.
23 milyon dolarlık ihracatla Türkiye'nin toplam porselen sofra eşyaları ihracatının yüzde 21'ini tek başına yapan şirket, pandemi sürecinde, en büyük ithalatçı ülkelerin tedarikçisi olmak üzere yaptığı çalışmalara hız verdi.
Pandemi sürecinde Avrupa ve Amerika pazarlarının Uzakdoğu'ya alternatif üretici arayışına girdiğini aktaran Kütahya Porselen Yönetim Kurulu Başkanı Sema Güral Sürmeli, en büyük ithalatçı ülkelere açılmak için bu sürecin bir fırsat olduğunu söylüyor. Sürmeli, Kütahya Porselen'in gelecek planlarını Ekonomist'e anlattı.
Öncelikle Kütahya Porselen olarak pandemi sürecini üretim ve ihracat açısından nasıl yönettiniz?
İçinde bulunduğumuz sektörün dış ticaret NACE kodları baz alındığında, Kütahya Porselen olarak 2019 yılında yaptığımız 23 milyon dolarlık ihracatla Türkiye'nin toplam porselen sofra eşyaları ihracatının yüzde 21'ini gerçekleştirdik.
2020 yılı için de ihracat hedefimizi 30 milyon dolar olarak belirledik. Fakat Çin'de koronavirüsün görülmeye başlaması ve küresel bir salgın haline dönüşerek öncelikle Avrupa ve Asya kıtalarında yayılımını sürdürmesi, ardından da Amerika kıtasında görülmesi nedeniyle dış ticaret sürecinde etkisini devam ettirmesi, halen de normalleşme sürecine geçilememesi, hedeflerimizin revize edilmesine neden oldu.
Burada ihracat kadar bir diğer önemli satış kanalını da otel ve restoranlar oluşturuyor. Bu sektörlerde yaşanan olumsuz gelişmeler de porselen pazarının normalleşme sürecini geciktiriyor.
Pandemi, büyüme stratejinizi nasıl etkiledi? Hedeflerinizde nasıl bir sapma öngörüyorsunuz?
Yaklaşık 363 milyon TL ciroya sahip olan ve yılda 120 milyon parça ürün üreten bir marka olarak, büyümemizi inovatif ürünlerle sürdürüyoruz. Markalı sürdürülebilir büyüme stratejimiz doğrultusunda, 2020 yılında üretim kapasitesinde artış olmadan, inovatif ve katma değerli ürünlerin üretim ve ihracatıyla pazardaki konumumuzu güçlendirmeyi ve ülkemize döviz kazandırmayı hedefliyorduk.
Ocak ve şubat aylarında bu hedeflerimiz doğrultusunda gerçekleşmelerimizi sağladık. Pandemi süreciyle birlikte son üç ayda dalgalanmalar oldu. Ama normalleşme süreciyle birlikte satış kanallarındaki dağılımları da revize ederek yıl sonu itibariyle hedeflerimizi gerçekleştirmeyi planlıyoruz.
Bu süreçte daralmanın boyutları ne oldu? Büyüme planlarınızda nasıl bir revizyona gittiniz?
İhracat kanallarımızda 2020 yılında yüzde 55 oranında daralma yaşandı. İhracattaki bu daralma aslında sipariş iptalleri değil ertelenmesi şeklinde oldu. Haziran ayı itibariyle gümrüklerin faaliyete geçmesi, ülkelerin kısıtlamaları kaldırmasıyla sevkiyatlarımız başladı.
Çin başta olmak üzere porselen sofra eşyaları kategorisinde oyuncu olan ülkelerde üretim süreçlerinin aksaması bir yana özelikle Avrupa ve Amerika kıtalarındaki tüketicilerin tercih noktasında Uzakdoğu'ya alternatif üretici arayışları bir fırsat olarak karşımıza çıkıyor. Kütahya Porselen olarak, süreç içerisinde gerekli tüm tedbirleri alarak üretime devam ettik.
Hem elimizdeki mevcut siparişlerin karşılanmasını hem de oluşacak talebe hazırlık yapacak emniyet stoklarının oluşturulmasını sağladık. Türkiye'nin porselen sofra ve süs eşyaları pazarında özellikle Avrupa ve Amerika'nın tedarik tercihi olacağını düşünüyoruz. Bu şekilde de çalışmalarımıza yön veriyoruz.
Avrupa ve diğer pazarlardan siparişler tekrar gelmeye başladı mı? Bu ülkelerin talebini toplamak için nasıl ilerliyorsunuz?
Bu dönemde yılın ikinci yarısı için müşterilerimizle planladığımız projelerimiz için ürün hazırlıklarımızı tamamladık. Bunların yılın son çeyreğinde hayata geçeceğini düşünüyoruz. Tüm sektörde kısa vadede kayıp gibi görünen ihracat oranlarımızı uzun vadede üretim gücümüz, kalitemiz, tasarım kabiliyetimiz ve yarattığımız inovatif ürünlerle fırsata dönüştürerek dünyada tercih edilen ülke konumunda olacağız.
Bu noktada dünyanın önemli pazarlarının tedarikçisi olma hedefinde en büyük avantajınız nedir?
Bunları, kapasitemiz, ürünlerimizin kalitesi, üretim teknolojimiz ve dünyada ilk kez bizim tarafımızdan uygulanan üretim teknikleri olarak sıralayabiliriz. Ulusal ve uluslararası arenada kazandığımız ödüllerimiz de başarılarımızın bir göstergesi. Kütahya Porselen olarak, inovasyon ve tasarım, güçlü yönlerimizi oluşturuyor.
Hızlı ürün geliştirme, az zamanda hacimli üretimler yapabilme gücümüzle ürünlerimizi kısa sürede müşterilerimize ulaştırabiliyoruz. Uluslararası pazarlardaki etkinliğimizi ve gücümüzü her geçen gün artırarak, güçlü ve sağlam bir Türk firması olarak dünyanın pek çok ülkesinde yeni nesil koleksiyonlarımızla yer alma gayretimizi her zaman sürdüreceğiz
SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Porselen denince ilk akla gelen markalardan biri olan ve geçmişi 1970'li yıllara uzanan Kütahya Porselen, Avrupa ve Amerika pazarlarına odaklandı. 363 milyon TL'lik ciroya sahip olan ve 72 ülkeye ihracat yapan şirket, ihracat odaklı büyümesini sürdürmeyi planlıyor.
23 milyon dolarlık ihracatla Türkiye'nin toplam porselen sofra eşyaları ihracatının yüzde 21'ini tek başına yapan şirket, pandemi sürecinde, en büyük ithalatçı ülkelerin tedarikçisi olmak üzere yaptığı çalışmalara hız verdi.
Pandemi sürecinde Avrupa ve Amerika pazarlarının Uzakdoğu'ya alternatif üretici arayışına girdiğini aktaran Kütahya Porselen Yönetim Kurulu Başkanı Sema Güral Sürmeli, en büyük ithalatçı ülkelere açılmak için bu sürecin bir fırsat olduğunu söylüyor. Sürmeli, Kütahya Porselen'in gelecek planlarını Ekonomist'e anlattı.
Öncelikle Kütahya Porselen olarak pandemi sürecini üretim ve ihracat açısından nasıl yönettiniz?
İçinde bulunduğumuz sektörün dış ticaret NACE kodları baz alındığında, Kütahya Porselen olarak 2019 yılında yaptığımız 23 milyon dolarlık ihracatla Türkiye'nin toplam porselen sofra eşyaları ihracatının yüzde 21'ini gerçekleştirdik.
2020 yılı için de ihracat hedefimizi 30 milyon dolar olarak belirledik. Fakat Çin'de koronavirüsün görülmeye başlaması ve küresel bir salgın haline dönüşerek öncelikle Avrupa ve Asya kıtalarında yayılımını sürdürmesi, ardından da Amerika kıtasında görülmesi nedeniyle dış ticaret sürecinde etkisini devam ettirmesi, halen de normalleşme sürecine geçilememesi, hedeflerimizin revize edilmesine neden oldu.
Burada ihracat kadar bir diğer önemli satış kanalını da otel ve restoranlar oluşturuyor. Bu sektörlerde yaşanan olumsuz gelişmeler de porselen pazarının normalleşme sürecini geciktiriyor.
Pandemi, büyüme stratejinizi nasıl etkiledi? Hedeflerinizde nasıl bir sapma öngörüyorsunuz?
Yaklaşık 363 milyon TL ciroya sahip olan ve yılda 120 milyon parça ürün üreten bir marka olarak, büyümemizi inovatif ürünlerle sürdürüyoruz. Markalı sürdürülebilir büyüme stratejimiz doğrultusunda, 2020 yılında üretim kapasitesinde artış olmadan, inovatif ve katma değerli ürünlerin üretim ve ihracatıyla pazardaki konumumuzu güçlendirmeyi ve ülkemize döviz kazandırmayı hedefliyorduk.
Ocak ve şubat aylarında bu hedeflerimiz doğrultusunda gerçekleşmelerimizi sağladık. Pandemi süreciyle birlikte son üç ayda dalgalanmalar oldu. Ama normalleşme süreciyle birlikte satış kanallarındaki dağılımları da revize ederek yıl sonu itibariyle hedeflerimizi gerçekleştirmeyi planlıyoruz.
Bu süreçte daralmanın boyutları ne oldu? Büyüme planlarınızda nasıl bir revizyona gittiniz?
İhracat kanallarımızda 2020 yılında yüzde 55 oranında daralma yaşandı. İhracattaki bu daralma aslında sipariş iptalleri değil ertelenmesi şeklinde oldu. Haziran ayı itibariyle gümrüklerin faaliyete geçmesi, ülkelerin kısıtlamaları kaldırmasıyla sevkiyatlarımız başladı.
Çin başta olmak üzere porselen sofra eşyaları kategorisinde oyuncu olan ülkelerde üretim süreçlerinin aksaması bir yana özelikle Avrupa ve Amerika kıtalarındaki tüketicilerin tercih noktasında Uzakdoğu'ya alternatif üretici arayışları bir fırsat olarak karşımıza çıkıyor. Kütahya Porselen olarak, süreç içerisinde gerekli tüm tedbirleri alarak üretime devam ettik.
Hem elimizdeki mevcut siparişlerin karşılanmasını hem de oluşacak talebe hazırlık yapacak emniyet stoklarının oluşturulmasını sağladık. Türkiye'nin porselen sofra ve süs eşyaları pazarında özellikle Avrupa ve Amerika'nın tedarik tercihi olacağını düşünüyoruz. Bu şekilde de çalışmalarımıza yön veriyoruz.
Avrupa ve diğer pazarlardan siparişler tekrar gelmeye başladı mı? Bu ülkelerin talebini toplamak için nasıl ilerliyorsunuz?
Bu dönemde yılın ikinci yarısı için müşterilerimizle planladığımız projelerimiz için ürün hazırlıklarımızı tamamladık. Bunların yılın son çeyreğinde hayata geçeceğini düşünüyoruz. Tüm sektörde kısa vadede kayıp gibi görünen ihracat oranlarımızı uzun vadede üretim gücümüz, kalitemiz, tasarım kabiliyetimiz ve yarattığımız inovatif ürünlerle fırsata dönüştürerek dünyada tercih edilen ülke konumunda olacağız.
Bu noktada dünyanın önemli pazarlarının tedarikçisi olma hedefinde en büyük avantajınız nedir?
Bunları, kapasitemiz, ürünlerimizin kalitesi, üretim teknolojimiz ve dünyada ilk kez bizim tarafımızdan uygulanan üretim teknikleri olarak sıralayabiliriz. Ulusal ve uluslararası arenada kazandığımız ödüllerimiz de başarılarımızın bir göstergesi. Kütahya Porselen olarak, inovasyon ve tasarım, güçlü yönlerimizi oluşturuyor.
Hızlı ürün geliştirme, az zamanda hacimli üretimler yapabilme gücümüzle ürünlerimizi kısa sürede müşterilerimize ulaştırabiliyoruz. Uluslararası pazarlardaki etkinliğimizi ve gücümüzü her geçen gün artırarak, güçlü ve sağlam bir Türk firması olarak dünyanın pek çok ülkesinde yeni nesil koleksiyonlarımızla yer alma gayretimizi her zaman sürdüreceğiz
“CRUİSE GEMİLERİNDE BİLE VARIZ”
"İnovasyona, AR-GE ve tasarıma verdiğimiz değerle sürekli gelişme halindeyiz. Dünya porselen trendlerini belirleyen bir marka olarak 72 ülkeye ürünlerimizi ihraç ediyoruz. Cruise gemilerinden tutun da herhangi bir kıtada gittiğiniz bir restoranda Kütahya Porselen ürünleriyle karşılaşmanız çok mümkün.
Öte yandan biz bu süreçte AR-GE çalışmalarımıza ağırlık verirken, online alışveriş kanallarımızı da güçlendirdik. kutahyaporselen.com'un altyapısını yeniledik. Sipariş sayısının artmasıyla birlikte kargo partnerlerimizin sayısını artırdık ve çağrı merkezimizi güçlendirdik.”