Bist 100
8718,11
-1,25%
Bist 100
Dolar/TL
32,3386
0,092%
Dolar/TL
Euro/TL
35,1604
0,1017%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0859
-0,1237%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2240,43
-0,16%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Franchising sektöründe koronavirüs ayarı

06 Haziran 2020
Franchising sektöründe koronavirüs ayarı
Koronavirüs salgını nedeniyle hepimiz evlerimize çekilirken, pek çok işletme bu süreçten ağır darbe aldı. Bunların başında da yeme-içme sektörü geliyor. Restoranlar şubelerini müşterilerine kapatırken, pek çok işletme eve servis modeliyle ayakta kalmaya çalıştı.
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

17-30 Mayıs tarihli sayıdan 

Virüsün bulaşma ihtimali korkusu nedeniyle birçok kişi evlerinde yemek yemeyi tercih etti. Bu da işletmelerin cirolarını önemli ölçüde negatif etkiledi.

Franchise vererek büyüyen şirketler, ekonominin çarklarının dönmesi için bir dizi önlemler aldı. Bu anlamda yatırımların devam etmesi adına yatırımcıya destek olmak ve yeni istihdam oluşturabilmek adına firmalar isim hakkında indirim, faizsiz kredi, ödemelerde vadeyi uzatma gibi pek çok destek sunmaya başladı.

Firmalar bir yandan da bu yıl şube hedeflerinde revizyona gitmek zorunda kaldı. Biz de şirketlerin bu yeni dönemde yeni franchise hedeflerini ve koşullarını araştırdık.

GÖRÜŞMELERE DEVAM EDİYOR

Türkiye'de 72 ilde 550 şubeyle faaliyet gösteren Domino's, koronavirüs salgınıyla birlikte hedeflerini revize etti. Şirket, 2020 başında yıl sonuna kadar 25-30 yeni şubeyi hayata geçirmeyi planlıyordu.

Domino's CEO'su Aslan Saranga, "Pan-demi dönemindeki belirsizlik nedeniyle hedeflerimizde küçük
düzeltmeler yapmayı öngörüyoruz. Ancak yeni şubelerimizi her an açabileceğimizi göz önünde bulundurarak başvuruda bulunan franchise adaylarıyla görüşmelerimize devam ediyoruz" diyor.

TALEPLER DURDU

Tarihi Sultanahmet Köftecisi-1920, İstanbul'da yedi ve yurtdışında altı olmak üzere toplam 13 şubeyle hizmet veriyor. Bu yıl Almanya'da bir, İngiltere'de bir, İstanbul'da iki franchise şube daha açmayı planladıklarını belirten şirketin CEO'su Mert Tezçakın, şu anda bunların tamamının askıya alındığını ifade ediyor.

Tezçakın, "Güvendiğimiz kişi ve kuruluşlara son derece uygun koşullarda franchise şube açma imkanı sağlıyoruz. Şu anda talepler durmuş durumda. Talep olduğunda, eğer başvuru yapan kişi markayı taşıyabilecek şartlara sahipse, her türlü kolaylığı sağlarız" diye konuşuyor.

85 şubesi bulunan Aslı Börek, 2020'de 15 yeni franchise şube açmayı planlıyordu. Ancak yaşanan süreç nedeniyle bu hedef beş olarak güncellendi. Aslı Börek Franchise Müdürü Zafer Kapkapçı, bu dönemde franchise isim hakkında yatırımcılara kolaylık sağlayacaklarını ifade ediyor.

Kapkapçı, "Franchise şubelerimize her zaman olduğu gibi yoğun bir eğitim desteği vermeye devam ediyoruz. Finansal açıdan da yatırımcılarımıza ödeme vadelerinde destek olmaya çalışıyoruz" şeklinde konuşuyor.

ŞUBELERE YENİ DÜZEN

81 şubesi bulunan Alaçatı Muhallebicisi, bu yılın sonuna kadar 20 şube açmayı hedefliyordu. Gelişmelere göre pozisyon alıp yeni şartlara göre güncelleme yapacaklarını belirten Alaçatı Muhallebicisi İş Geliştirme Müdürü Cem Altunbaş, franchise şartlarını da revize edeceklerini vurguluyor.

Altunbaş, "Vereceğimiz ürün ve pazarlama desteklerinin yanında en önemlisi Covid-19 sonrası mağaza iç ve dış alanda yapılacak yeni düzenlemeler konusunda bayilerimizi destekleyeceğiz" diyor.

40 şubesi bulunan kafe zinciri Neşve, bu yıl bulunduğu dört ülkeye ilave olarak iki ülkede daha yer almak ve yurtiçinde de 10 yeni şube açmak üzere planlarını yapmıştı. Süreç nedeniyle yurtdışı şube çalışmaları bu yıl için askıya alındı. Yurtiçinde ise dört ya da beş yeni şube hayata geçirilecek.

Neşve Yönetim Kurulu Başkanı Şaban Emeklioğlu, "İsim hakkı bedeli tutarını 2021 yılına kadar geçekleşecek yatırımlarımızdan talep etmeyeceğiz. Döviz kuru kaynaklı artan ekipman ve kurulum maliyetlerimizi yılbaşındaki maliyetlerimizde tutmaya çalışacağız" diyor.

İNDİRİM VE KAMPANYA YAPACAK

İkisi İstanbul'da Arnavutköy ve Bahçeşehir'de, diğer ikisi de İzmir ve Antalya'da olmak üzere dört adet şubesi olan Mr. Asado Burger, 2020 yılı sonuna kadar yurtiçinde altı şubeye ulaşmayı hedefliyordu. Normalleşme takvimiyle birlikte haziran sonrasında bu hedefe ulaşma yolunda çalışmalarına devam edeceklerini ifade eden şirketin kurucusu Gürkan Topçu, franchise adaylarına ödeme konusunda indirim ve kampanyalarla kolaylıklar yapacaklarını sözlerine ekliyor.

Beş şubesi bulunan Pastavicio by Gürkan GÜRKAN TOPÇU Şef, 2020 yılı için 12 şubeye ulaşmayı hedefliyordu. Bu hedefini 10 şube olarak revize etti. Bu süreçte yatırım maliyetlerini daha aşağı seviyelere çekti. Değişen müşteri talepleri ve dinamikleri de dikkate alınarak yeni çalışmalar yapıldı. Çiğ olarak ürün satışı ve paketli ürün satışı olmak üzere yeni gelir modelleri yaratarak ciro artışı hedefleniyor.

FAİZSİZ KREDİ VERECEK

43 şubeyle hizmet veren DRYTÜRK Kuru Temizleme, 20 yeni şube açma planını 10 olarak revize etti. Ayrıca yılbaşında TL olarak ilan ettiği fiyatları yıl sonuna kadar sabit tutacak. Böylece yatırımcılara fiyat avantajı sağlamış olacak. Bununla birlikte, girişimciliği desteklemek adına yatırımcılara sağladığı '50 bin TL tutarında faizsiz kredi' desteği kampanyasını da sürdürecek.

SPOR ZİNCİRLERİ DE ETKİLENDİ
Spor salonlarının bu süreçte kapanmasıyla birlikte büyük sekteye uğrayan sektördeki markalar da hedeflerini gözden geçirmek zorunda kaldı. b-fit, 52 şehirde 230 merkeziyle Türkiye’nin en büyük spor zinciri olan bir sosyal girişim firması konumunda.

Franchise vererek büyüyen markanın bu yıl 36 franchise şube açma hedefi bulunuyordu. b-fit Kurucusu Bedriye Hülya, “Yılın ilk çeyreğinde altı yeni merkez açtık. Koronavirüs süresince sektörü ve ekonomik göstergeleri analiz ederek rakamsal hedeflerimiz ve iş planlarımız üzerine çalışıyoruz” diyor.

AYCAN HELVACIOĞLU FRANCHISE COMPANY YÖNETİCİ ORTAĞI VE GENEL MÜDÜRÜ

“FRANCHİSE PLANLAMASI YAPIN”
“Yeni dönemde rekabetin artması ve seçeneklerin çoğalması markalara franchise planlaması yapma
zorunluluğu getiriyor. Bilinçli girişimci artık markaya yatırım yaparken kârlı ve sürdürülebilir olmasının dışında pazarda farklı ve talep edilir konseptler arıyor.

Franchise pazarlama stratejisini belirlerken öncelikle markanın hedef girişimci profilini oluşturabilmesi çok önemli. Mesajın doğru iletilmesi, doğru girişimci profiliyle franchise müzakerelerinin yapılmasını sağlıyor.”
0


  • ALTIN GRAM - TL 2240,43 -0,16%
  • ALTIN ONS 2154,82 -0,26%
  • BIST 100 8718,11 -1,25%
  • DOLAR/JAPON YENI 150,3 0,769%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,35654 0,24534%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 91,95 0,0996%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3386 0,092%
  • EURO/DOLAR 1,0859 -0,1237%
  • EURO/TURK LIRASI 35,1604 0,1017%
  • STERLIN/DOLAR 1,26973 -0,26471%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL