DOLAR
40,89
0,02%
DOLAR
EURO
47,65
-0,04%
EURO
GRAM ALTIN
4361,66
-0,43%
GRAM ALTIN
BIST 100
10962,02
0,30%
BIST 100
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Alışveriş ihtiyacını azaltan girişim

Doç. Dr. Başak Boğday Saygılı’nın kişisel birikimiyle geliştirilen yapay zekâ destekli mobil app ‘Stilim’, kişisel stil danışmanlığını herkesin cebine taşıyor. Uygulama; kullanıcıları gardırobun yüzde 100”ünün kullanıldığı bir sürece getirerek alışveriş ihtiyacını azaltıyor.

15 Ağustos 2025 | 06:30
Alışveriş ihtiyacını azaltan girişim

Moda endüstrisi, küresel karbon salımının yüzde 10’undan sorumlu durumda. Bu durumun hava ve deniz taşımacılığının toplamından fazla olduğu ifade ediliyor. Her yıl yaklaşık 92 milyon ton tekstil atığı oluşuyor. Yani; her saniye bir kamyon dolusu giysi çöpe atılıyor. Dünyada üretilen giysilerin yüzde 85’i çöpe gidiyor. Bu, her yıl yaklaşık 50 milyar dolar değerinde ürünün israf edilmesi anlamına geliyor. Moda sektörünün mikro plastik kirliliğin yüzde 35’inden sorumlu olduğu belirtiliyor.

Ekonomist’in 03 - 16 Ağustos 2025 tarihli sayısından

Yapay zeka app’i ile çevreye verilen bu zararları yok etmek ya da farkedilir bir azalma kaydetmek amacıyla ‘Stilim’i kuran Doç. Dr. Başak Boğday Saygılı, insanlara farkındalıklı moda ürünü kullanımı ve satın almayı, yapmış olduğu kombinlerle öğretici bir uygulamayla sunuyor.

VERİLERİ ANALİZ EDİYOR

Kullanıcıların hayatlarını kolaylaştıracak, günlerine en az yarım saat daha zaman kazandırırken şık görünmelerini sağlayacak olan uygulama, mayıs ayı itibarıyla kullanıma açıldı. Stilim uygulamasını diğer yapay zekalardan ayıran en büyük fark, içerdiği bilgilerin hepsinin denenmiş ve Saygılı’nın bilgi birikiminden süzülmüş olması. Stilim’in yalnızca bir kombin öneri aracı değil; kişisel stil danışmanı, zaman yöneticisi ve sürdürülebilir moda planlayıcısı olduğunu söyleyen Saygılı, “Kullanıcılar fiziksel, psikolojik, kariyer özelliklerini ve tarz tercihlerine dair bilgileri uygulamaya giriyor, gardıroplarındaki kıyafetleri yüklüyor. Uygulama, bu verileri analiz ederek o günün hava durumu, etkinlik içeriği ve ruh hali gibi faktörlere göre kombin öneriyor” diyor.

Uygulama aynı zamanda sürdürülebilir moda anlayışına katkı sunuyor. Gardıroplarda yüzde 80 oranında kullanılmayan parçaların kullanıcılar tarafından yeniden kullanılacağı kombinler oluşturup, gardırobun yüzde 100”ünün kullanıldığı bir sürece getirerek hem yeni alışveriş ihtiyacını azaltıyor hem de çevre bilincini artırıyor.

YATIRIM TURUNA ÇIKACAK

Bir yılda 100 bin kişiye ulaşmayı hedeflediklerini belirten Saygılı, kitlenin memnuniyeti, sağlanan faydanın paylaşılmasıyla hızla büyüyeceklerini kaydediyor. Hem Türkiye’de hem de yurt dışında sistemin hızla yaygınlaşmasını hedeflediklerini vurgulayan Saygılı, sözlerine şöyle devam ediyor:

“Stilim’in ilk yatırım turuna liderlik edecek vizyoner ortakları arıyoruz. Bu sadece bir yatırım değil; modanın geleceğini birlikte inşa etmek için davettir diyebiliriz. Önceliğimiz bireylere fayda sağlamak olduğundan öncelikle B2C bir gelir modelimi mevcut. Tabi çalışanlarına zaman kazandırmak ve şık olmalarını isteyen firmalar ile de B2B olarak da gelir modelimiz oluşmuş durumda. Kullanıcılar, haftalık, aylık, 3 aylık ve yıllık olarak satın alma yapabilecekler.”

“Yurt dışına açılacağız”
“Stilim uygulamamız için ilk hedefimiz Türkiye’de yaygınlaştırmak. Şu an denemeleri yapan Türkiye’de yaşayan yabancı dostlarımız, kendi ülkelerinde de yaygınlaştırmak istiyorlar. İlk gelen talepler İran, Azerbeycan ve Fransa oldu. Stilim yapay zekamız çoklu dil modeline ve farklı ülkelerden kullanıma uygun şekilde hazırlandı. O ülkeler için geliştireceğimiz pazarlama ve marka stratejileri ile de hızla insanların hayatına fayda sağlamaya başlayacağız.”

0

EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL