Bist 100
10247,75
-0,86%
Bist 100
Dolar/TL
32,2536
-0,0456%
Dolar/TL
Euro/TL
34,6848
-0,066%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0746
-0,0651%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2393,7
-0,29%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla
Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

Şirketler e-ticarette rekor büyüme peşinde

28 Haziran 2019
Şirketler e-ticarette rekor büyüme peşinde

İç pazarda e-ticarette yapay zekayla kişiye özel hizmetler vermeye odaklanan şirketler, yurtdışına açılmak için de e-ticarete yöneliyor. Koton'dan LCWaikiki'ye, Tekzen'den Flormar'a kadar birçok şirket 2019'da e-ticarette rekor büyümeye imza atmaya hazırlanıyor.





AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr





E-ticaret mağazacılığı bitirmese de perakende pazarından aldığı pay hızla artıyor. Nielsen 2018 Küresel E-Ticaret Raporu'na göre, dünya genelinde e-ticaret 2018 yılında yüzde 18 büyüme kaydederek 2,9 trilyon dolarlık büyüklüğe ulaştı. Bu sayı tüm küresel perakende satışların yüzde 12'sine karşılık geliyor.





Tabloyu görmek için görsele tıklayın.









Türkiye'de ise e-ticaretin perakende içindeki payı yüzde 5,3 civarında ama dünyadan çok daha büyük bir hızla büyüyor.





Bilişim Sanayicileri Derneği'nin (TÜBİSAD) raporuna göre, e-ticaret sektörü 2018 yılında yüzde 42 büyümeyle 59,9 milyar liralık hacme ulaştı. Pazarın 2019'da yüzde 35'lik büyüme göstermesi bekleniyor.





Haliyle geleneksel perakendenin önemli oyuncuları da bu değişime ayak uyduruyor. Koton'dan LCWaikiki'ye, Flormar'dan Tekzen'e kadar farklı sektörlerden pek çok perakendeci artık e-ticarete yatırım yapıyor.





Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, "E-ticaret, moda başta olmak üzere pek çok sektörde oldukça etkin kullanılan bir kanal. Ülkemizdeki güçlü kredi kartı kullanımı ve gelişmiş lojistik altyapıları, hızlı teslimat ve tabii ki mobil cihaz kullanım oranının yüksek olması e-ticaretin günden güne gelişmesine olanak sağlıyor" diyor.





CİROLARDA PAYI ARTIYOR
E-ticaretin ciro içindeki payı hızla artarken pek çok şirketin en kârlı operasyonu haline gelmiş durumda. Hatta şirketler e-ticareti yurtdışına açılarak büyümenin bir yolu olarak görüyor.





E-ticareti erken keşfeden şirketlerden biri olan Penti, 10 yıl önce e-ticaret sitesini açtı. Bugün e-ticaretin toplam ciro içinde payı yüzde 6,5'e ulaşmış durumda. Penti Giyim CEO'su Mert Karaibrahimoğlu, bu oranın 2020 sonuna kadar yüzde 12'ye ulaşmasını hedeflediklerini belirtiyor.





Penti, fiziksel mağazacılıkta büyürken diğer taraftan yurtdışında da e-ticaret operasyonuyla büyüyor. Karaibrahimoğlu, dünyada ilk kez e-franchise uygulamasını Avustralya'dan başlatacaklarını vurguluyor.





Ayakkabı Dünyası, 2019 yılının ilk beş ayında e-ticarette yüzde 127'lik büyüme yakaladı. Ayakkabı Dünyası Genel Müdürü Uygar Turcan, kanallar arası entegrasyonun hem offline hem de online kanalda faaliyet gösteren markalar için çok önemli olduğunu söylüyor. Turcan, "Online'da özellikle iade-değişim, kargo süresi gibi konular sorunlu. Biz müşteri deneyimini merkeze alıyoruz" diyor.





YURTDIŞINA AÇILANLAR VAR
DeFacto, e-ticaret kanalında yüzde 60'lar civarında büyüyor. Şirket, e-ticaret online satış platformu ve online-offline satış kanallarının tek bir kanal gibi yönetilmesini sağlayan çok kanallı perakendecilik uygulaması olan ROAR'ı da DeFacto Teknoloji'de geliştirdi.





Böylece şirket entegrasyonları 14 kat hızlandı. DeFacto Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cengiz Gürer, bütün bu adımların hem operasyonel olarak maliyetleri düşürdüğünü hem de yazılımda dışa bağımlılığı azalttığını ifade ediyor.





Elle'de e-ticaretin toplam ciro içerisindeki payı bugün yüzde 19,4'e ulaşmış durumda. 2020 yılı sonuna kadar yüzde 50 büyüme bekleyen şirket, e-ihracata başlamaya hazırlanıyor. Şirket, yurtdışı satışlarının tamamını e-ihracat platformuna taşımayı planlıyor. Elle Shoes CEO'su Mete Akar, kargo şirketleriyle gönderim kalitesini yukarıya çekmeye çalıştıklarını belirtiyor.





2011 yılında e-ticarete başlayan Yargıcı, son iki yılda yüzde 140'ın üzerinde büyüdü. Omnichannel bir sistem üzerinde çalışan şirketin gündeminde e-ticaret sitesinin mobil uygulaması var.





Ayrıca e-ihracatın artırılması ve yurtdışı ödeme sistemlerinin entegrasyonu şirketin odağındaki projeler arasında yer alıyor. 2018 yılında pilot bir ülkeyle e-ihracat satışlarına başladıklarını belirten Yargıcı Genel Müdürü Kemal Tezmen, online mağazanın cirosunun yüzde 10'unun ihracattan geldiğini söylüyor.





YÜZDE 80 BÜYÜDÜ
Boyner Büyük Mağazacılık, e-ticaret alanında hızlı büyüyor. Boyner.com.tr'yi 2018 yılında 100 milyon kişi ziyaret etti. Satış performansı da önceki yıla göre yüzde 80 büyüdü. 2019 büyüme hedefi ise yüzde 100'ün üzerinde.





Boyner Büyük Mağazacılık E-Ticaret Genel Müdür Yardımcısı Aslı Öztap, yakın bir dönemde yapay zeka teknolojilerine uyum sağlayabilmek için müşteri altyapılarını güncelleyeceklerini ifade ediyor. Boyner de e-ihracat için çalışmalar yürütüyor.





59 ilde 139 mağazası bulunan Tekzen'in cirosunun içinde e-ticaretin payı yüzde 10. Site üzerinden aylık ortalama 6 milyon ziyaretçiye 60 bin ürün satılıyor ve çoklu dağıtım kanalı sayesinde günlük ortalama 2 bin sevkiyat gerçekleştiriliyor. Şirket, 'kolay online sipariş' hizmetini de sunacak.





Decathlon'da da e-ticaret uzun zamandır en çok ciro getiren mağaza konumunda. Önümüzdeki dönemde omnichannel yaklaşımıyla birçok yatırımı dijital eksende yapmayı planladıklarını söyleyen Decathlon Omnichannel Takım Lideri Melisa Çakır, 2020 sonuna kadar yüzde 50'den daha fazla büyüme hedeflediklerini belirtiyor.





GÜZELLİKTE E-TİCARET
E-ticaret güzellik ve kişisel bakım perakendeciliğinde oldukça büyük bir rol oynuyor. Burada da şirketler son birkaç yıldır e-ticarete odaklanıyor.





Flormar e-ticaret operasyonuna 2014 yılında başladı. Türkiye'deki 200'e yakın mağazası içinde online satış kanalı en çok ciro getiren ikinci mağaza haline gelmiş durumda. Flormar Pazarlama Direktörü Can Dilek, "Web sitemizi geçen ay yeniledik, mobil uygulamamızı da yeniliyoruz" diyor.





Watsons, e-ticaret sitesini 2017'de açtı. Watsons Türkiye'nin online satışının genel satışlar içerisindeki payı yüzde 10'u geçmiş durumda. Watsons Türkiye Genel Müdürü Mete Yurddaş, online mağazanın şu an en fazla ciro yapan mağaza olduğunu söylüyor. Şirket, mobil e-ticaret uygulamasını hayata geçirmeye hazırlanıyor.


0

Ayşegül Sakarya Pehlivan
Ayşegül Sakarya Pehlivan




Diğer Yazıları

  • ALTIN GRAM - TL 2393,7 -0,29%
  • ALTIN ONS 2308,35 -0,25%
  • BIST 100 10247,75 -0,86%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,649 0,622%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37314 0,01384%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 91,625 0,4178%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,2536 -0,0456%
  • EURO/DOLAR 1,0746 -0,0651%
  • EURO/TURK LIRASI 34,6848 -0,066%
  • STERLIN/DOLAR 1,2494 -0,11153%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL