Medya, son 25 yılda en hızlı gelişme gösteren sektörlerden biri oldu. Özel radyolar, televizyonlar derken yarışa yakın zamanda büyük hızla internet de girdi.
Hürriyet Gazetecilik Yönetim Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı’dan sektörün gelişimine ilişkin değerlendirmeler aldık.
Sabancı, “Önümüzdeki 10 yılda internet en büyük mecra konumuna gelecek” diyor. 1990’lı yıllarda sektörün liberalleşmesi sonucu pazarda hızla artan rekabet ile çok sayıda medya kuruluşu ortaya çıktı.
TV, gazete, dergi ve radyo sayılarının hızlı artışıyla medya hayatımızın daha büyük bir parçası haline gelmeye başladı.
90’ların sonunda hayatımıza giren internet medya tüketimini kökünden değiştirmeye başladı. Özellikle basılı medya okuru internet mecrasına kaymaya başladı.
Sektör 2001 krizinde büyük yara aldı ve sonrasında hayatımıza giren yeni girişimciler ile medya sahipliği yeniden şekillendi.
Reklam gelirleri 2002’den sonra hızlı büyüme gösterdi. Son 15 yılda toplam reklam gelirleri yaklaşık 10 kat büyüdü. Basılı medya reklam yatırımları küçülürken, en çok büyüme gösteren mecralar internet ve TV oldu.
İNTERNET YÜKSELİYOR
Son beş yılda hızla artan internet penetrasyonu ile internet, mecra olarak çok hızlı bir yükselişe geçti. Bunda sosyal medya kullanımındaki hızlı artışın da payı büyük oldu. 2015 itibariyle Türkiye internet kullanıcılarının yüzde 90’ı Facebook kullanıyor.
Sosyal medya internette en çok zaman geçirilen mecra haline geldi. Türkiye’de akıllı telefon sahipliği oranı yaklaşık yüzde 30’lara yükselmiş durumda ve mobil cihazlardan medya tüketiminin çok hızlı bir artış gösterdiğini görüyoruz.
Internetin çok hızlı yayılması ile dünyada medya tüketimi hiç olmadığı kadar yüksek boyutlara ulaştı. Günde ortalama 8 saatimiz, bir çeşit medya tüketimi ile geçiyor ve önümüzdeki 10 yılda bu süre daha da artacak.
Akıllı telefonların artmasıyla insanlar artık sadece evlerinde değil her an her yerde medya tüketiyorlar. Önümüzdeki 10 yılda internet mecrası özellikle mobil cihazlarda daha da fazla büyüyecek ve açık ara en büyük mecra konumuna gelecek. Internet tüketimi içerisinde sosyal medyanın payı giderek artacak.
DİJİTALLEŞMENİN ETKİSİ
Medya tüketiminde en hızlı yükselen trend dijital video tüketimi. Özellikle 25 yaş altı gençlerin TV yerine giderek internetten video izlemeyi tercih etmeye başladığını görüyoruz. Önümüzdeki yıllarda internetten video tüketimi TV izlenmelerinden ciddi pay çalacak.
Internet reklam gelirleri bazı gelişmiş ülkelerde TV reklam gelirlerini geçmek üzere. Türkiye’de de önümüzdeki 10 yılda internetin en büyük reklam mecrası olması bekleniyor. En hızlı gelir büyümesi online video ve mobil reklamcılıktan gelecek.
Dijitalleşmeyle birlikte içerik ve dijital veri adetindeki hızlı artış ile tüketicilerin sonsuz seçenekler arasından seçim yapabilmesi için medyada kişiselleştirmenin önemi artacak.
Bunların dışında sanal gerçeklik ve giyilebilir teknolojiler medya tüketim alışkanlıklarımızı tamamen değiştirebilecek.
Hürriyet Gazetecilik Yönetim Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı’dan sektörün gelişimine ilişkin değerlendirmeler aldık.
Sabancı, “Önümüzdeki 10 yılda internet en büyük mecra konumuna gelecek” diyor. 1990’lı yıllarda sektörün liberalleşmesi sonucu pazarda hızla artan rekabet ile çok sayıda medya kuruluşu ortaya çıktı.
TV, gazete, dergi ve radyo sayılarının hızlı artışıyla medya hayatımızın daha büyük bir parçası haline gelmeye başladı.
90’ların sonunda hayatımıza giren internet medya tüketimini kökünden değiştirmeye başladı. Özellikle basılı medya okuru internet mecrasına kaymaya başladı.
Sektör 2001 krizinde büyük yara aldı ve sonrasında hayatımıza giren yeni girişimciler ile medya sahipliği yeniden şekillendi.
Reklam gelirleri 2002’den sonra hızlı büyüme gösterdi. Son 15 yılda toplam reklam gelirleri yaklaşık 10 kat büyüdü. Basılı medya reklam yatırımları küçülürken, en çok büyüme gösteren mecralar internet ve TV oldu.
İNTERNET YÜKSELİYOR
Son beş yılda hızla artan internet penetrasyonu ile internet, mecra olarak çok hızlı bir yükselişe geçti. Bunda sosyal medya kullanımındaki hızlı artışın da payı büyük oldu. 2015 itibariyle Türkiye internet kullanıcılarının yüzde 90’ı Facebook kullanıyor.
Sosyal medya internette en çok zaman geçirilen mecra haline geldi. Türkiye’de akıllı telefon sahipliği oranı yaklaşık yüzde 30’lara yükselmiş durumda ve mobil cihazlardan medya tüketiminin çok hızlı bir artış gösterdiğini görüyoruz.
Internetin çok hızlı yayılması ile dünyada medya tüketimi hiç olmadığı kadar yüksek boyutlara ulaştı. Günde ortalama 8 saatimiz, bir çeşit medya tüketimi ile geçiyor ve önümüzdeki 10 yılda bu süre daha da artacak.
Akıllı telefonların artmasıyla insanlar artık sadece evlerinde değil her an her yerde medya tüketiyorlar. Önümüzdeki 10 yılda internet mecrası özellikle mobil cihazlarda daha da fazla büyüyecek ve açık ara en büyük mecra konumuna gelecek. Internet tüketimi içerisinde sosyal medyanın payı giderek artacak.
DİJİTALLEŞMENİN ETKİSİ
Medya tüketiminde en hızlı yükselen trend dijital video tüketimi. Özellikle 25 yaş altı gençlerin TV yerine giderek internetten video izlemeyi tercih etmeye başladığını görüyoruz. Önümüzdeki yıllarda internetten video tüketimi TV izlenmelerinden ciddi pay çalacak.
Internet reklam gelirleri bazı gelişmiş ülkelerde TV reklam gelirlerini geçmek üzere. Türkiye’de de önümüzdeki 10 yılda internetin en büyük reklam mecrası olması bekleniyor. En hızlı gelir büyümesi online video ve mobil reklamcılıktan gelecek.
Dijitalleşmeyle birlikte içerik ve dijital veri adetindeki hızlı artış ile tüketicilerin sonsuz seçenekler arasından seçim yapabilmesi için medyada kişiselleştirmenin önemi artacak.
Bunların dışında sanal gerçeklik ve giyilebilir teknolojiler medya tüketim alışkanlıklarımızı tamamen değiştirebilecek.