Avrupa’da şirket satın alacağız

Avrupa’da şirket satın alacağız

Kibar Holding, otomotiv yan sanayiinde üretim yapan Assan Hanil’i Avrupa’ya taşımaya hazırlanıyor. Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, Avrupa’dan şirket almayı planladıklarını ve bu satın almayı 2019 yılında tamamlamak istediklerini söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Alüminyum, otomotiv, gıda, ambalaj, yapı malzemeleri, gayrimenkul, lojistik, liman ve enerji işlerinde 22 şirketle faaliyet gösteren Kibar Holding, 2018 yılını 6,9 milyar dolar ciroyla kapatmaya hazırlanıyor. 2019 yılında ise yan sanayide önemli bir adım atmayı planlıyor.

Otomotiv yan sanayiinde üretim yapan Assan Hanil, Avrupa’da şirket satın almayı hedefliyor. Bu satın alma 2019 yılında tamamlanacak. Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, bu satın almanın yanı sıra yurtdışında Amerika’da yatırım planları olduğunu da anlatıyor. Ali Kibar ile grubun yeni dönem hedeflerini konuştuk.

Holding olarak 2018 nasıl bir yıl olarak geride kalacak?
2018 yılını tüm şirketlerimizde bazı parametrelerin dışında hedeflerimize uygun şekilde tamamlamayı öngörüyoruz. Kibar Holding ve grup şirketlerimizin 2017 yılındaki toplam cirosu 6,4 milyar dolarken bu rakam 2018’de 6,9 milyar dolar olarak gerçekleşecek. Dolayısıyla ciroda yüzde 8 artış sağlamayı hedefliyoruz. Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da ara vermeden büyümeye ve yatırım yapmaya devam ediyoruz.

2019 yılı için ciro, büyüme, kârlılık ve yatırım planları nedir?
2019 yılı için tahmini grup ciromuzu 7,1 milyar dolar, büyümeyi ise yüzde 3 olarak öngörüyoruz. Bu süreçte yatırımlarımıza devam etmeyi ve istikrarlı büyümemizi sürdürmeyi hedefliyoruz. İleri teknolojiyle ürettiğimiz yüksek katma değerli ürünlerimizle yurtiçi ve yurtdışında büyümeyi ve ihracatımızı artırmayı planlıyoruz.

Büyümede muhafazakar bir hedefle ilerliyorsunuz? Neden?
Bu dönemde organik büyümeye ağırlık verdik. Yatırımı kısa değil orta ve uzun vadeli kaynaklarla elde etmek anlamlı. Dolayısıyla işimizin gereği olan ve yapmamız gereken iyileştirmeleri yapıyoruz. Yeni yatırımlarda ise uzun vadeli krediyi garantilemeden o işi öteliyoruz.

Bu koşullarda yeni devreye girecek yatırımlar var mı? Önümüzdeki beş yıllık süreçte grubu nerede görüyorsunuz?
Bazı şirketlerde yurtdışı şirket satın alma çalışmalarına, bazılarında da kapasite artırımı veya dijital dönüşüme uygun otomasyon yatırımlarına devam ediyoruz.

Özellikle sanayide yeni teknolojilerin gereklerine ayak uyduramazsan, kendini sürekli yenilemezsen, dünyadaki hızlı dönüşümü yakalayamazsan, rekabetin dışında kalırsın. Kibar Grubu olarak global ölçekteki tüm trendleri yakından takip ediyoruz. Mesela Assan Alüminyum ile Sakarya Karasu’da faaliyete sokacağımız alüminyum sıcak haddeleme yatırımımız sürüyor.

Bu tesisle yassı alüminyum ithalatını yerlileştirmeyi amaçlıyoruz. Global pazarlarda da daha etkin olmak için pek çok çalışmaya imza atıyoruz. Bu yıl mesela Assan Alüminyum Chicago ofisini kurduk ve ABD pazarına yönelik iş geliştirme ve büyüme planlarımızı hızlandırdık. Assan Hanil tarafında ise Avrupa’da şirket satın almayı planlıyoruz.

Satın alma hedefinde süreç ne aşamada?
Assan Hanil’in üretimi ve yetkinliği ileri seviyede. Buradan yola çıkarak farklı ana sanayi dallarındaki şirketlere de hizmetler vermeye çalışıyoruz. Aksaray’da Mercedes-Benz fabrikasının yanında yeni yatırımımızı tamamlamak üzereyiz. Bu ana sanayinin standartlarını yükselten bir iş. Ticari araç üreten OEM (original equipment manufacturer) fabrikalarının yakınına konumlanmamız gerekli. O nedenle Avrupa’da bu ana üreticilere hizmet veren bir şirket satın almayı planlıyoruz.

Bu satın alma ne zaman olur? Satın alma için neden Avrupa’yı seçtiniz?
Çok uzak değil, önümüzdeki yıl olur. Dünyada otomotivde önde gelen ürünleri üreten markalar Avrupa’da. Ana sanayinin en güçlü oyuncuları orada ve biz de orada olmak istiyoruz.

İlgilendiğiniz kaç şirket var ve bu işin bütçesi nedir?
Şu ana kadar 40 civarında şirket incelendi ve bu sayı dörde kadar düştü. Bu şirketler inceleniyor. Üretim yapan ve müşteri listesi iyi olan bir şirket olması önemli.

Grubun diğer yurtdışı girişimlerinden de söz eder misiniz?
Halihazırda iç piyasada daralan talep, artan ihracat oranlarımızda doğru bir karar verdiğimizi gösteriyor. Her bölgenin farklı ihtiyaçlarına yönelik esnek üretim kabiliyetimiz var. İhracatta Avrupa odağımızı koruyoruz. Ayrıca, Uzakdoğu ve Afrika bölgelerinde satışlarımızı artırdık. Amerika’ya yaptığımız metal satışlarında ilave vergiler yüzünden şimdilik yeniden planlamayla Amerika’ya ihracat yapan ülkelere ihracat yapıyoruz.

Amerika pazarındaki büyüme hedeflerimiz ve çalışmalarımız da devam ediyor. Kibar Americas şirketimizle geçen yıl Amerika’ya 8 bin ton olan alüminyum ihracatımızı bu yıl yaklaşık 30 bin ton olarak gerçekleştireceğiz. 2019’da bu oranı arttırmayı planlıyoruz. Amerika’da yeni bir tesis yatırımı yapmak üzere de çalışmalarımız devam ediyor. Bu dönemde Çin’e de mal satmaya başladık. Gıdadaki farklı soslarımızı iki büyük zincire taşıdık. Bu sosları geliştirip başka noktalara da taşımak istiyoruz.

Holdingin önümüzdeki süreçte girmeyi planladığı veya takip ettiği yeni bir iş alanı var mı?
Grup olarak yatırımlarımızı uzun vadeli planlıyor, kaynaklarımızı doğru yöneterek büyüme alanlarımızı belirliyoruz. Ancak fırsat sunan alanları da yakından takip ediyoruz. Faaliyet gösterdiğimiz sektörlerin dışında da uygun koşullar oluşması “Yeni hobim para koymadan iş yapmak.

Yeni ve yaratıcı fikirleri, herkesin göremediği işleri görüp bir değer yaratmak beni heyecanlandırıyor.” durumunda fırsat gördüğümüz sektörlere girebiliriz. Bu alanlarda bizim prensiplerimize uygun olabilecek yatırım ve ortaklıkları değerlendirmeye devam ediyoruz.

Şu an Asyalı bir ortakla Türkiye’de önemli bir girişim üzerinde çalışıyoruz. Yeni dünya anlayışına hitap edecek ve iş yapış biçimlerini değiştirecek bir hizmet işi olacak. Bu konuda da çalışmamız sürüyor. Dijitalde hizmete yönelik bir girişim olacak.

Otomotiv sektöründe yaşanan daralma gruba nasıl yansıdı?
Biz otomotiv sektöründe faaliyet gösteren grup şirketlerimizden Hyundai Assan ve Assan Hanil olarak 2018 yılının ilk dokuz ayını öngördüğümüz şekilde tamamladık. Türkiye’de iç pazarda ilk beş şirket arasında yer alıyoruz ve binek otomobil satışlarında dördüncü sıradayız.

2018 yılında iç pazarda geçen yıla göre biraz daha daralma yaşandı. Ancak ekonomi yönetiminin aldığı tedbirler çerçevesinde otomotivde de ÖTV ve KDV indirimi uygulanması sektörün yeniden canlanmasını ve satışların hareketlenmesini sağladı.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap