QNB eFinans, bir fintech olarak ticaret ile bankacılık arasında dijital köprü görevi görüyor Şirketin müşteri sayısı pazar payı yüzde 16, işlem hacmi pazar payı yüzde 21 civarında bulunuyor QNB eFinans Genel Müdürü Okay Yıldırım, "Türkiye'nin en kurumsal şirketleri bizi tercih ediyor.
Ceren Oral Balaban
[email protected]
Şirketlerin ticari sırları QNB eFinans ile güven altında" diyor 2020'de 50 bin müşteriye ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Yıldırım, müşterilerine finansal danışmalık hizmeti sunmaya başlayacaklarını kaydediyor.
2013'te QNB Finansbank'ın iştiraki olarak, ticareti ve bankacılığı dijitalleştirme ve e-Fatura'yı bankacılığa entegre etme hedefiyle kurulan QNB eFinans, müşteri portföyü, uluslararası bağlantıları, yenilikçi ürünleri, şeffaf ve güvenilir yapısı, geniş veri havuzuyla sektöründe lider konumda bulunuyor.
ERP bağımsız yapısıyla, 200'ün üzerinde ERP'ye entegre şekilde çalışan şirket, kaliteli hizmeti tüm şirketlere ulaştırıyor. 21 binden fazla müşteriye hizmet sağladıklarını söyleyen QNB eFinans Genel Müdürü Okay Yıldırım, QNB eFinans'ın sadece yurtiçinde değil yurtdışında da adından sıkça söz ettirdiğine değiniyor.
Okay Yıldırım'dan QNB eFinans'ın yeni dönem hedeflerini, yeni ürün ve hizmetlerini öğrendik. Ayrıca Yıldırım ile yeni tebliğin getirdiği yenilikleri de masaya yatırdık.
Müşterilerinize ne gibi ürünler ve çözümler sunuyorsunuz?
QNB Finansbank Finansal Hizmetler Grubu'nun bir iştiraki olan QNB eFinans, 2013'te kuruldu.
e-Fatura ile başlayan süreç zaman içinde e-Defter ve e-Arşiv faturayla, şimdi de yeni çıkan e-irsaliye, e-Serbest Meslek Makbuzu (e-SMM), e-Müstahsil Makbuzu (e-MM) gibi ürünlere günden güne gelişiyor.
Bankacılık sektörüne yönelik e-Döviz Alım Belgesi ve e-Dekont düzenlemeleri çıktı. Çok yakın zamanda sigorta sektörüne yönelik gelişmeler olacağını biliyoruz.
Türkiye'de bu süreci Gelir İdaresi Başkanlığı'nın (GİB) yönetiyor olmasının çok önemli olduğu görüşündeyim. e-Dönü-şüm, bize dijital belgeleri ticarette kullanma olanağı sağlıyor. Bu ürünleri düzenlemelerle kısıtlı bırakmak doğru değil. İnovasyon yapmak şart. Bu bağlamda görevimiz; Türkiye'de e-Dönüşüm mükellefiyetini aynı zamanda bir inovasyona çevirmek.
Nasıl bir modelle hizmet veriyorsunuz?
Toplamda dört farklı modelle hizmet verdiğimizi söyleyebilirim. İlk olarak belirlediğimiz 15 bölgede ekiplerimiz var. ERP işbirliklerimiz, ikinci modeli oluşturuyor. Entegrasyon adı verilen ve şirketlerin kendi yazılımlarını satın alıp işlettikleri model, bir diğer hizmet modelimiz.
Türkiye'de bizimle 100'ün üzerinde grup bu altyapıyla çalışıyor. Bu şirketler, yavaş yavaş 'özel entegrasyon' dediğimiz verilerin bizde saklandığı ve yazılımını işlettiğimiz modele geçiş yapıyor. Bunlar genelde çok büyük şirketler. Bu şirketlere yönelik ayrı bir ekibimiz ve kadromuz var. Bir de bayilik sistemimiz bulunuyor.
Müşteri portföyünüz açısından önde olduğunuz sektörler ve bölgeler var mı?
Turizm sektöründe lider konumdayız. Özellikle Akdeniz-Çukurova hattında yoğun çalışıyoruz. Tax free nedeniyle ve Global Blue partnerliğimiz sayesinde perakendedeki en büyük global şirketler Türkiye'de bizimle çalışıyor. Bu nedenle perakende tarafında da lider olduğumuzu söyleyebiliriz.
Yeni tebliğ sonucunda haller tarafında da lider olacağız gibi görünüyor. Orta Anadolu'da da oldukça iyiyiz. Ankara, Konya, Kayseri gibi birçok Anadolu şehrinde talep oldukça yüksek. Ekonominin önemli bir bölümünü temsil eden İstanbul ise en güçlü olduğumuz il konumunda.
2019, QNB eFinans için nasıl geçti?
2019, oldukça iyi geçen bir yıl oldu. 2019 yılbaşında 9 bin olan müşteri sayımız kasım ayı itibarıyla 21 binleri geçti. Yılı 25 bin müşterinin üzerinde tamamlayacağımızı öngörüyoruz.
Pazar payımız ürün bazlı olarak değişse de müşteri sayısı bakımından sürekli artıyor, mevcutta müşteri sayısı pazar payımız yüzde 16 civarında bulunuyor. 2019 yılı sonunda yüzde 20'lik paya ulaşacağımızı tahmin ediyoruz.
GİB'in açıkladığı Haziran 2019 verilerine göre ise sektörde yaratılan toplam işlem hacmin yüzde 21'ini QNB eFinans oluşturuyor. İşlem hacminde pazar payımızın müşteri sayısıyla oluşan pazar payından yüksek olması Türkiye'nin en kurumsal şirketlerinin bizi tercih ettiğini gösteriyor.
Bu nedenle de yüzde 21'lik payla işlem hacminde pazar lideri olduğumuzu düşünüyoruz. Şirketlere, rahatça "Ticari sıralarınız QNB eFinans ile güven altında" diyoruz.
2020 yılı hedefleriniz nasıl şekilleniyor?
2019'u 25 bin müşteriyle kapatma hedefimizden hareketle 2020'de 50 bin müşteriye ulaşmayı amaçlıyoruz. Bunda da yeni tebliğin etkisi yüksek olacak. Pazar payımızı korusak dahi kullanıcı sayısı ikiye katlanacağı için müşteri sayımız da büyüyecek.
Temmuz 2020 itibarıyla e-Fatura mükellifi-yeti için 10 milyon TL ciro şartı 5 milyon TL'ye düşürülüyor. Bu da e-Dönüşüm'ün karşılaştığı en yüksek sayıda ürün ve firma anlamına geliyor.
Kabaca ürün sayısı dört, müşteri sayısı ise iki katına çıkıyor. Bu da bugün ihtiyaç duyulan altyapının sekiz katı demek. Hacim öyle olmasa da geçiş öyle olacak.
Biz de daha fazla müşteriye ulaşıp pazar payımızı artıracağız. Servis kalitesini daha iyiye taşımak, yeni teknolojilerden faydalanmak için yatırımlarımız sürecek. Bu arada sektörde kalıcıyız, yatırımcı aramıyoruz.
Hizmet yelpazenizde 2020'de ne gibi yenilikler planlıyorsunuz?
Katma değerli ürünler tarafında talep eden müşterilerimize finansal danışmanlık yapmayı planlıyoruz.
Müşterilerimizin illa bankayla finansallarını paylaşmasına gerek yok. Onlara dijital mali tablolar aracılığıyla bu danışmanlığı vermeyi istiyoruz.
Örneğin, nakit akışı, stok devir hızı ile tahsilat hızının uyumu gibi konularda bilgiler aktarabiliriz, burada bir uyumsuzluk gördüğümüz anda şirketle ileride sorun yaşayabileceği öngörümüzü paylaşabiliriz. Böylece aslında şirketlere erken uyarı sinyalleri vereceğiz.
"MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNDE AÇIK ARA ÖNDEYİZ"
"İpsos ile temmuz ve ağustos aylarında altı büyük şehirdeki KOBİ müşterileriyle, yüz yüze görüşme tekniğiyle Türkiye'nin ilk e-Dönüşüm sektörü pazar araştırmasını yaptık.
Araştırmaya göre; QNB eFinans, alanında uzman, güvenilir, e-Dönüşüm ürünlerinin kullanımı kolay, hizmetlerinde kesinti ve aksaklık yaşanmayan şirket olarak açık ara önde bulunuyor.
Rakiplerimizden çok farklı bir konumda değerlendiriliyoruz. Çünkü müşterimiz olmayanlarda da yarattığımız algı bu şekilde. Kullanıcı dostu olarak seçilmemiz de portalimizin yarattığı etki. Müşterimizin yüzde 92'si 'QNB eFinans ile çalışmaya devam ederim, memnunum' diyor."
Ürün tarafında yeni geliştirmeler yapacak mısınız?
Yakında geliştirdiğimiz, altyapısını desteklediğimiz, QNB Finansbank'a ait inovatif bir ürün sunacağız. Bu ürünü, 'KOBİ'nin KOBİ'yi finanse ettiği banka dışı bir alternatif finansman yöntemi' olarak tanımlayabiliriz. Kredi, faiz, ücret ve komisyon olmadığından alternatif bir finansman yöntemi.
Bu yönüyle de Türkiye'de bir ilk olacak. Ürünün pilot kullanımını aralık ayı içinde banka QNB eFinans kullanan müşterine açacak. 2020 Şubat ayında da herkese açık hale gelmesini planlıyoruz.
Yurtdışı ile nasıl bağlantılarınız var?
Avrupa e-Fatura Hizmet Sağlayıcıları Birli-ği'nin (EESPA) ilk Türk üyesiyiz. Global Blue'nun Türkiye'deki ilk partneriyiz. Global Blue için tax free faturalar konusunda terzi işi bir geliştirme yaptık. Bizi, e-Fatu-ra'nın blockchain'i diyebileceğim ve 20 civarında ülkeye entegre eden Basware'in iş ortağıyız.
Yakın zamanda Amerika'da Silikon Vadisi'nde yayınlanan önemli bir dergi olan CIO Applications tarafından Avrupa'daki en iyi 10 e-Fatura çözüm sağlayıcı arasında seçildik. İnovatif ürünlerin ve kaliteli hizmetin dünyanın farklı yerlerinde bile fark edilip ödüllendirilmesi bizlere büyük mutluluk verdi.
Hizmetlerinizi yurtdışına açacak mısınız?
Yurtdışı hedeflerimiz var. Ancak 2020'de odağımız tebliğ ve getirdiği dönüşüm süreci olacak. Öyle ki 2020'nin dünyadaki en büyük e-Dö-nüşüm'ü Türkiye'de gerçekleşecek diyebiliriz.
Türkiye'de bu tebliğin gereklerini yerine getirip müşterilerimize hak ettiği kaliteli hizmeti verdikten sonra yurtdışına yöneleceğiz. Ana hissedarımız nedeniyle Katar'a yönelik görüşmeler var. Talebin fazla olduğu Avrupa'da da hareket edebiliriz.
GİB'in yeni tebliği neler getirecek? Sistemdeki mükellef sayısı 110 binlerde. 509 sayılı tebliğ ile mükellef sayısının 250 binleri aşacağını tahmin ediyoruz.
Yıllık cirosu 10 milyon TL'nin üzerindeki firmalara e-Defter'de 'e-Defter saklama' yeniliği getiriliyor. Bu şirketler; GİB'in sisteminde ya da özel bir entegratörde e-Def-terleri'ni saklamak zorundalar.
Yine e-Fatura kullanan her şirket, e-Arşiv faturaya geçecek. Burada yaklaşık 77 bin şirket var. Yani 110 bin e-Dönüşüm kullanıcısının 77 bini daha e-Arşiv faturaya geçmedi.
e-SMM'in Haziran 2020'de kullanılıyor olması gerekecek. Kuru ve yaş sebze-meyve ticareti yapan yaklaşık 14 bin firma ise 1 Ocak 2020'ye kadar e-MM'ye geçecek. Şu anda hallerle işbirliği için görüşmeler yapıyoruz.
Yeni tebliğ için hazırlıklarınızı tamamladınız mı?
Tebliğ için uzun zamandır çalışıyoruz. Hazırlıklarımız tamam. Şirketleri bilgilendirme ve bu süreci hızlandırıp kolaylaştırma hedefiyle portalimizi geliştirdik.
Şu an müşterilerimiz arasında portal kullanım oranımız yüzde 50. KOBİ'lerin sisteme daha fazla dâhil olmasıyla bu oranın yüzde 80'lere çıkacağını düşünüyorum. Bu arada portalimizi her müşterimize tanımlıyoruz, aktive edip etmemek onlara kalmış.
KOBİ'ler için özel çalışmalar var mı?
Finansal dünyanın dijitalleşmesi hedefiyle yola çıktık. Ticaret dijitalleşecek ki banka dijitalleşebilsin. Arada da bir köprüye ihtiyaç var.
QNB Finansbank da bu amaçla Dijital Köprü Projesi'ni başlattı. QNB eFinans'ın QNB Finans-bank'ın yürüttüğü 'Dijital Köprü Projesi'nin paydaşı olması da doğru bir adım oldu.
Bu projeden bahsedebilir misiniz?
KOBİ'ler; QNB Finansbank'ın hazırladığı e-Fatura, e-İrsaliye, e-Defter, e-Arşiv, e-SMM ve e-MM'den oluşan KOBİ e-Dönüşüm Paketi'ne koşulsuz sahip olabiliyor. 2022'ye kadar ücretsiz olan KOBİ e-Dönüşüm Paketi'nin devamında QNB Finansbank farklı projelerle ve ürünlerle KOBİ'leri desteklemeye devam edecek.
Banka, QNB eFinans ürünlerini KOBİ'lere hediye edip onların dijital dönüşüme ulaşmasını amaçlıyor. Bize Dijital Köprü aracılığıyla gelen başvuruların yüzde 50'si henüz e-Dönüşüm'e geçme zorunluluğu olmayan KOBİ'lerden geldi.
Bankanın da bizim de hedefimiz; KOBİ'lerin dijitalleşmesini kolaylaştırmak, hızlandırmak ve bu süreci faydalı ve keyifli hale getirmek.
e-Faturalaşma nasıl avantajlar sağlıyor?
e-Fatura, oldukça çevreci bir ürün. Ticari olarak operasyonel maliyet avantajı sağlıyor. Güvenli ve inovatif bir yapıya sahip. Veriler 10 yıl saklanıyor ve müşterilerimize istedikleri zaman kısa süre içinde verileri sağlıyoruz. Bu da zamandan tasarruf sağlıyor. Ayrıca portalimizi kullananlar 7/24 faturalarına ulaşabiliyor.
QNB EFİNANS'IN EN'LERİ VE İLK'LERİ
QNB eFinans Genel Müdürü Okay Yıldırım, QNB eFinans'ın farklarını ve müşterilerine sağladığı avantajları şöyle sıralıyor:
- QNB eFinans, Türkiye'de bir banka tarafından e-Dönüşüm süreçlerini yönetmek için kurulmuş ilk ve tek iştirak. Bankaya duyulan güvenin de gücüyle yolumuzda emin adımlarla ilerliyoruz ama aynı zamanda bağımsız bir şirketiz.
- Finansal sektöre en entegre çalışan özel entegratörüz. e-Kredi ürünümüz, mali analiz süreçlerimiz gibi çok çeşitli ürün ve hizmetleri müşterilerimize sunuyoruz.
- ERP bağımsız bir yapımız var. Şirketler büyüdükçe ERP'lerini değiştirme eğiliminde olabiliyor. Ancak bağımsız yapımız sayesinde şirketler ERP'yi değiştirseler de QNB eFinans ile çalışmaya devam edebiliyor.
- 200'ü aşkın ERP ile entegre çalışıyoruz ama isteyen KOBİ'lerimiz 'EFE Konnektör' hizmetimiz sayesinde istediği muhasebe programını kullanarak sistemimize entegre olabiliyor. Bu özel hizmetimiz de onları bir muhasebe programına entegre çalışma zorunluluğunu ortadan kaldırıyor.
- Oldukça güçlü ve kapsamlı bir veri ve bilgi havuzuna sahibiz.
- Hem bir güven kurumuyuz hem de altyapımız güvenilir. Bankacılıktan dolayı müşteri bilgilerinin gizliliğine, sırlara, veri güvenliğine en aşina e-Dönüşüm şirketiyiz.
- Türkiye'de e-Dönüşüm alandaki ilk portalı kurduk. Müşterilerimiz portalimiz üzerinden bize 7/24 ulaşabiliyor.
- e-Fatura teminatlı kredi Türkiye'de sadece QNB eFinans'ta var. Bu krediyle bugüne kadar QNB Finansbank üzerinden yaklaşık 4 milyar TL'lik finansman sağlanmasına aracılık ettik.
- KOBİ ile KOBİ olmayan şirketlerin ihtiyaç duyduğu kaynak arasında fark var. Ancak biz her ölçekten şirkete en uygun fiyat ile en kaliteli hizmeti veriyoruz.
"SİLİKON VADİSİ'NDE BÜYÜK BAŞARI ELDE ETTİK"
"Silikon Vadisi'nin basılı yayın organlarından CIO Applications QNB eFinans'ı Avrupa'nın ilk 10 e-Fatura hizmet sağlayıcısından biri seçti. Bu başarının ardından yaptığımız görüşmeler sonrasında CIO Applications ekibine inovatif, kapsamlı, başka kimsede olmayan ürünlerimiz hakkında bilgi verdik.
Bu bilgilendirmeden sonra ise bizi dünyanın ilk 10 e-Fatura hizmet sağlayıcısı kategorisine de aday gösterdiler. İlgilerini çeken ve bize bu kategorilere yer vermelerini sağlayan en önemli nokta, QNB eFinans'ın Türkiye'nin en mikro firmasından en büyük şirketine kadar hizmet verebiliyor olması.
Portföyümüz oldukça büyük ve çeşitli. Ayrıca uluslararası şirketler de portföyümüzde yer alıyor. Dört adet uluslararası iş ortağına sahibiz. Uluslararası iş ortaklarımızla kendi ülkelerinde çalışan firmalar, Türkiye'de bir iş yaptıklarında buradaki süreci direkt bizimle yürütüyor. Bu, oldukça önemli bir başarı."