Yapımı süren Çanakkale 1915 Köprüsü'nün arazileri değerlendirdiği Çanakkale'de son dönemde markalı konut projelerinde hareketlilik yaşanıyor. Mahalle tarzı yerleşimin nitelikli konuta evrildiği kentte yerel firmalarca 22 konut projesi geliştirilmiş durumda.
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Tarıma ve balıkçılığa dayalı sanayisiyle öne çıkan Çanakkale, son yıllarda gayrimenkul hareketliliği bakımından Türkiye'nin en hızlı gelişen kentlerinden biri haline geldi. Bu gelişmede 3 Mart 2017'de temeli atılan ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılı olan 2023'te açılması planlanan Çanakkale 1915 Köprüsü'nün büyük etkisi bulunuyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Yaşanabilir kentler arasında yerini alan Çanakkale'nin göç alması ve mahalle tarzı yerleşimden markalı sitelere geçiş süreci kentte son dönemde ciddi bir konut atağına neden oldu.
Miller Yapı'dan Mim Proje'ye, Karel İnşaat'tan Aydoğan İnşaat'a kadar yerel markaların kent merkezinden Kepez'e, Gökçeada'ya kadar kentin değişik bölgelerinde üretim ve satış aşamasında 22 konut projesi bulunuyor. Ulusal firmalardan Bak Yapı ve Ekşioğlu gibi şirketlerin geçmişte proje ürettiği kentte Esas Gayrimenkul de Esas 17 Burda AVM'yi açmıştı. Ulusal firmaların kentte proje yapmak üzere araştırmalar yaptıkları da gelen bilgiler arasında yer alıyor.
TÜM MARMARA DEĞERLENECEK
Kentin kaderini değiştiren Çanakkale 1915 Köprüsü'nün, tamamlandığında 2 bin 23 metre ayak açıklığıyla dünyanın en uzun köprüsü unvanını alması bekleniyor. Gelibolu ile Lapseki Şekerkaya arasında yükselecek olan köprü, yaklaşık altı yıl önce konuşulmaya başlanmasıyla birlikte, daha temelleri atılmadan kentte gayrimenkul ve arazi fiyatlarını yükseltmişti.
Köprü devreye alındığında Marmara Bölgesi'nin ring halinde dolaşılmasını sağlayacak olan otoyol projesinin son ayağı da hayata geçirilecek. Türkiye'nin Avrupa ile lojistik bağlantısını da kolaylaştırması beklenen köprünün bu özelliğiyle ilk etapta Çanakkale'deki, ilerleyen dönemde ise Marmara Bölgesi'n-deki diğer kentlerdeki gayrimenkul ve arazi fiyatlarını değerlendirmesi bekleniyor.
GÖÇÜN DE ETKİSİ VAR
Lapseki ilçesinin 2,5 km güneyinde yer alacak İstanbul-Çanakkale-Tekirdağ-Balı-kesir bağlantılı Çanakkale 1915 Köprüsü'nün Çanakkale merkezini ve çevresini değerlendirdiğini belirten Gayrimenkul Uzmanı Hakan Erilkun, son 10 yılda yapılan alım-satım işlemlerinde arsa ve tarlaların defalarca el değiştirerek en az 15 kat prim yaptığını söylüyor. Erilkun, bu köprünün ulaşıma getirdiği kolaylıklarla civar illere de emlak yatırımı anlamında can suyu verdiğini vurguluyor.
Hakan Erilkun, "Kentin ikinci önemli gelişim nedeni de göç alma hızı. Sakin dokusu ile yıllardır öne çıkan Çanakkale yatırım merkezi halini aldığı için bölgeye yerleşmek isteyenlerin sayısı da hızla arttı.
Kent hızlı gelişime açık bir kent halini aldı" diyor. Hızlı göç ile beraber Troya Bölgesi ve civarında dönen Çanakkale hayatı ve piyasasının Kepez başta olmak üzere ikinci merkez olarak adlandırılan Karacaören gibi yeni bölgelere kaydığını belirten Erilkun, üniversite kenti olmasının da kenti canlı tuttuğunu vurguluyor.
Dijital gayrimenkul platformu Yuvako. com'un verilerine göre, Çanakkale merkezde ortalama metrekare fiyatları 2 bin 350 TL olurken yatırımın geri dönüş süresi (amortisman) 23 yıl düzeyinde. Kentin ilçelerinde ortalama metrekare fiyatları ve amortisman süreleri ise şöyle sıralanıyor: Ayvacık'ta ortalama metrekare fiyatı 2 bin 450 TL olurken yatırımın geri dönüş süresi 19 yıl.
Bayramiç'te ortalama metrekare fiyatı bin 550 TL, amortisman süresi 27 yıl. Biga'da metrekare fiyatı bin 700 TL, amortisman süresi 25 yıl. Bozcaada'da ortalama metrekare fiyatı 10 bin 150 TL.
Çan'da ortalama metrekare fiyatı bin 500 TL, amortisman süresi 26 yıl. Eceabat'ta ortalama metrekare fiyatı bin 925 TL, amortisman süresi 24 yıl. Ezine'de ortalama metrekare fiyatı bin 775 TL, amortisman süresi 30 yıl. Gelibolu'da ortalama metrekare fiyatı bin 675 TL olurken amortisman süresi 27 yıl. Gökçeada'da 2 bin 125 TL ortalama metrekare fiyatı ile amortisman süresi 19 yıl. Ortalama metrekare fiyatı bin 850 TL olan Lapseki'de ise amortisman süresi 24 yıl.
VEYSEL BAKGÖR
BAKYAPI YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"BUTİK PROJELER ÜRETİLMELİ"
"Çanakkale'de Prestij markamızla bin konutluk bir proje yaptık. Kent yüksek volümlü projeler için uygun değil, daha butik projeler üretilmeli.
Çanakkale'de 35 bin civarında kent dışından gelen öğrenci bulunuyor. Çanakkale Köprüsü'nün hayata geçmesi ile 5-6 yıl sonra kentte hareketlilik olabilir ancak iş sorunu olması kentin en büyük dezavantajı."
HIZLI GÖÇ ALIYOR
Yuvako.com Kurucu Ortağı Altay Tınar, Çanakkale'nin yapımı süren Çanakkale 1915 Köprüsü'nün etkisi ve iç göç merkezlerinden biri olması nedeniyle yeni inşaat projeleri açısından yükselen bir grafik izlediğini söylüyor.
Son açıklanan net göç istatistiklerine göre, Çanakkale, Marmara Bölgesi içinde yüzde 9,8 net hız ile en çok göç alan dördüncü, Türkiye genelinde ise 12'nci il oldu. Altay Tınar, artan göç rakamları ve gelecekte de artacağına dair beklentilerin Çanakkale'yi inşaat firmaları açısından çekici ve yatırım yapılabilir hale getirdiğini vurguluyor.
ARZ FAZLASI OLUŞTU
Mevcut arsa sahiplerinin kat karşılığı projeler ile anlaşmalarıyla yeni konutlarda arz fazlası oluştu. Yuvako alıcı danışmanlarının yaptıkları analizlere göre, Çanakkale'de bulunan yaklaşık 7 bin konutluk mevcut satılık konut arzının yüzde 55'ini yeni konutlar oluşturuyor.
Altay Tınar, önceki yıllarda oluşan yüksek beklentiler ve spekülatif yaklaşımın 2014-2017 yılları arasında özellikle arsa metrekare fiyatlarında bazı bölgelerde 17-18 kata varan artışları da beraberinde getirdiğini vurguluyor. Tınar, "Bunun yansımaları konut fiyat istatistiklerinde belli bir oranda görüldüğü için satışlarda da yer yer zorluklar yaşanıyor. Son beş yıla baktığımızda Çanakkale'de ev fiyatları yüzde 107 oranında arttı" diyor.
MAKBULE YÖNEL MAYA
TSKB GAYRİMENKUL DEĞERLEME GM.
"EN ÇOK DEĞERLENEN KENTLERDEN BİRİ"
"Merkez Bankası verilerine göre Çanakkale ve Balıkesir son dönemde en çok değerlenen kentler arasında yer alıyor.
Bunda Marmara'nın Çanakkale Köprüsü ile ring haline gelecek olmasının etkisi büyük. Çanakkale'de 6-7 yıldır düzenli site tarzı projeler üretilmesi, yaşanabilir bir kent olması nedeniyle göç alması da fiyatları etkiliyor. Köprünün açılmasıyla da fiyatlar yukarı yönlü olacaktır."
LEVENT GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Tarıma ve balıkçılığa dayalı sanayisiyle öne çıkan Çanakkale, son yıllarda gayrimenkul hareketliliği bakımından Türkiye'nin en hızlı gelişen kentlerinden biri haline geldi. Bu gelişmede 3 Mart 2017'de temeli atılan ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılı olan 2023'te açılması planlanan Çanakkale 1915 Köprüsü'nün büyük etkisi bulunuyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Yaşanabilir kentler arasında yerini alan Çanakkale'nin göç alması ve mahalle tarzı yerleşimden markalı sitelere geçiş süreci kentte son dönemde ciddi bir konut atağına neden oldu.
Miller Yapı'dan Mim Proje'ye, Karel İnşaat'tan Aydoğan İnşaat'a kadar yerel markaların kent merkezinden Kepez'e, Gökçeada'ya kadar kentin değişik bölgelerinde üretim ve satış aşamasında 22 konut projesi bulunuyor. Ulusal firmalardan Bak Yapı ve Ekşioğlu gibi şirketlerin geçmişte proje ürettiği kentte Esas Gayrimenkul de Esas 17 Burda AVM'yi açmıştı. Ulusal firmaların kentte proje yapmak üzere araştırmalar yaptıkları da gelen bilgiler arasında yer alıyor.
TÜM MARMARA DEĞERLENECEK
Kentin kaderini değiştiren Çanakkale 1915 Köprüsü'nün, tamamlandığında 2 bin 23 metre ayak açıklığıyla dünyanın en uzun köprüsü unvanını alması bekleniyor. Gelibolu ile Lapseki Şekerkaya arasında yükselecek olan köprü, yaklaşık altı yıl önce konuşulmaya başlanmasıyla birlikte, daha temelleri atılmadan kentte gayrimenkul ve arazi fiyatlarını yükseltmişti.
Köprü devreye alındığında Marmara Bölgesi'nin ring halinde dolaşılmasını sağlayacak olan otoyol projesinin son ayağı da hayata geçirilecek. Türkiye'nin Avrupa ile lojistik bağlantısını da kolaylaştırması beklenen köprünün bu özelliğiyle ilk etapta Çanakkale'deki, ilerleyen dönemde ise Marmara Bölgesi'n-deki diğer kentlerdeki gayrimenkul ve arazi fiyatlarını değerlendirmesi bekleniyor.
GÖÇÜN DE ETKİSİ VAR
Lapseki ilçesinin 2,5 km güneyinde yer alacak İstanbul-Çanakkale-Tekirdağ-Balı-kesir bağlantılı Çanakkale 1915 Köprüsü'nün Çanakkale merkezini ve çevresini değerlendirdiğini belirten Gayrimenkul Uzmanı Hakan Erilkun, son 10 yılda yapılan alım-satım işlemlerinde arsa ve tarlaların defalarca el değiştirerek en az 15 kat prim yaptığını söylüyor. Erilkun, bu köprünün ulaşıma getirdiği kolaylıklarla civar illere de emlak yatırımı anlamında can suyu verdiğini vurguluyor.
Hakan Erilkun, "Kentin ikinci önemli gelişim nedeni de göç alma hızı. Sakin dokusu ile yıllardır öne çıkan Çanakkale yatırım merkezi halini aldığı için bölgeye yerleşmek isteyenlerin sayısı da hızla arttı.
Kent hızlı gelişime açık bir kent halini aldı" diyor. Hızlı göç ile beraber Troya Bölgesi ve civarında dönen Çanakkale hayatı ve piyasasının Kepez başta olmak üzere ikinci merkez olarak adlandırılan Karacaören gibi yeni bölgelere kaydığını belirten Erilkun, üniversite kenti olmasının da kenti canlı tuttuğunu vurguluyor.
Dijital gayrimenkul platformu Yuvako. com'un verilerine göre, Çanakkale merkezde ortalama metrekare fiyatları 2 bin 350 TL olurken yatırımın geri dönüş süresi (amortisman) 23 yıl düzeyinde. Kentin ilçelerinde ortalama metrekare fiyatları ve amortisman süreleri ise şöyle sıralanıyor: Ayvacık'ta ortalama metrekare fiyatı 2 bin 450 TL olurken yatırımın geri dönüş süresi 19 yıl.
Bayramiç'te ortalama metrekare fiyatı bin 550 TL, amortisman süresi 27 yıl. Biga'da metrekare fiyatı bin 700 TL, amortisman süresi 25 yıl. Bozcaada'da ortalama metrekare fiyatı 10 bin 150 TL.
Çan'da ortalama metrekare fiyatı bin 500 TL, amortisman süresi 26 yıl. Eceabat'ta ortalama metrekare fiyatı bin 925 TL, amortisman süresi 24 yıl. Ezine'de ortalama metrekare fiyatı bin 775 TL, amortisman süresi 30 yıl. Gelibolu'da ortalama metrekare fiyatı bin 675 TL olurken amortisman süresi 27 yıl. Gökçeada'da 2 bin 125 TL ortalama metrekare fiyatı ile amortisman süresi 19 yıl. Ortalama metrekare fiyatı bin 850 TL olan Lapseki'de ise amortisman süresi 24 yıl.
VEYSEL BAKGÖR
BAKYAPI YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"BUTİK PROJELER ÜRETİLMELİ"
"Çanakkale'de Prestij markamızla bin konutluk bir proje yaptık. Kent yüksek volümlü projeler için uygun değil, daha butik projeler üretilmeli.
Çanakkale'de 35 bin civarında kent dışından gelen öğrenci bulunuyor. Çanakkale Köprüsü'nün hayata geçmesi ile 5-6 yıl sonra kentte hareketlilik olabilir ancak iş sorunu olması kentin en büyük dezavantajı."
HIZLI GÖÇ ALIYOR
Yuvako.com Kurucu Ortağı Altay Tınar, Çanakkale'nin yapımı süren Çanakkale 1915 Köprüsü'nün etkisi ve iç göç merkezlerinden biri olması nedeniyle yeni inşaat projeleri açısından yükselen bir grafik izlediğini söylüyor.
Son açıklanan net göç istatistiklerine göre, Çanakkale, Marmara Bölgesi içinde yüzde 9,8 net hız ile en çok göç alan dördüncü, Türkiye genelinde ise 12'nci il oldu. Altay Tınar, artan göç rakamları ve gelecekte de artacağına dair beklentilerin Çanakkale'yi inşaat firmaları açısından çekici ve yatırım yapılabilir hale getirdiğini vurguluyor.
ARZ FAZLASI OLUŞTU
Mevcut arsa sahiplerinin kat karşılığı projeler ile anlaşmalarıyla yeni konutlarda arz fazlası oluştu. Yuvako alıcı danışmanlarının yaptıkları analizlere göre, Çanakkale'de bulunan yaklaşık 7 bin konutluk mevcut satılık konut arzının yüzde 55'ini yeni konutlar oluşturuyor.
Altay Tınar, önceki yıllarda oluşan yüksek beklentiler ve spekülatif yaklaşımın 2014-2017 yılları arasında özellikle arsa metrekare fiyatlarında bazı bölgelerde 17-18 kata varan artışları da beraberinde getirdiğini vurguluyor. Tınar, "Bunun yansımaları konut fiyat istatistiklerinde belli bir oranda görüldüğü için satışlarda da yer yer zorluklar yaşanıyor. Son beş yıla baktığımızda Çanakkale'de ev fiyatları yüzde 107 oranında arttı" diyor.
MAKBULE YÖNEL MAYA
TSKB GAYRİMENKUL DEĞERLEME GM.
"EN ÇOK DEĞERLENEN KENTLERDEN BİRİ"
"Merkez Bankası verilerine göre Çanakkale ve Balıkesir son dönemde en çok değerlenen kentler arasında yer alıyor.
Bunda Marmara'nın Çanakkale Köprüsü ile ring haline gelecek olmasının etkisi büyük. Çanakkale'de 6-7 yıldır düzenli site tarzı projeler üretilmesi, yaşanabilir bir kent olması nedeniyle göç alması da fiyatları etkiliyor. Köprünün açılmasıyla da fiyatlar yukarı yönlü olacaktır."