Bist 100
9645,02
-0,5%
Bist 100
Dolar/TL
32,5544
0,0234%
Dolar/TL
Euro/TL
34,9089
0,2175%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0708
0,0486%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2431,46
0,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

"Avrupa’nın en büyük tesisini kuruyoruz"

22 Mayıs 2022
"Avrupa’nın en büyük tesisini kuruyoruz"
Otomotivin önemli tedarikçilerinden 7 milyar TL cirolu İnci Holding, Avrupa'nın en büyük ticari jant üretim tesisini Manisa'da kurdu. İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Neşe Gök, bu yıl yeni tesiste üretime başlayacaklarını söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

15-28 Mayıs 2022 tarihli sayıdan

Akü, jant gibi alanlarda otomotiv sektörünün en önemli tedarikçilerinden biri olan İnci Holding, Avrupa ve Yakın Doğu'nun en büyük ticari araç jant tesisini Manisa'da kurdu. 70 yıldır kesintisiz ürettiklerini söyleyen İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Neşe Gök, üretime dönük yatırımlarına devam ettiklerin aktarıyor.

250 milyon TL yatırımla Manisa'da kurulan beşinci jant tesisinin bu yıl tamamlanacağını ve üretim kapasitesinin ise 13 milyon adede çıkacağını belirten Gök, yaklaşık 7 milyar TL ciroya sahip şirketin akü tarafında da yine önemli yatırımlar yapacağını ifade ediyor.

Son altı yıldır holdinge liderlik yapan Neşe Gök ile yeni dönem hedeflerini konuştuk.

Otomotiv sektörünün önemli tedarikçilerinden biri olarak 2021 nasıl bir süreç olarak kapandı? 2022'ye hangi hedeflerle girdiniz?

Biz, pandemi boyunca aslında bayağı temkinli ve iyimser bütçelerle gittik. Genel olarak 2021 yılı iyi geçti. Hedeflerimizin çok üstünde bir performansla kapattık.

Faaliyet gösterdiğimiz tüm sektörlerde pandeminin zorlu etkilerine rağmen, tüm kuruluşlarımızla grup olarak 2021 yılında konsolide sonuçlara göre TL bazında hedeflediğimizden yaklaşık yüzde 30 daha yüksek oranda bir büyüme sağladık.

Toplamda yaklaşık 7 milyar TL ciroya ulaştık. 2021 yılında toplam satış gelirlerimizin yaklaşık yüzde 85'lik kısmını otomotiv tedarik sanayi oluştururken, yüzde 13'ünü lojistik, yüzde 2'sini ise diğer faaliyetlerimizden elde ettik.

Bu yıl büyüme hedefiniz nedir? Sektörde yine bir kriz ya da bir sıkıntı bekliyor musunuz?

Aslında her türlü dalgalanmayı yönetmek sanırım Türk liderlerinin artık genlerine işlemiş durumda. Yani zaten biz kendimizi bildik bileli kur dalgalanmaları ile yaşayan bir ülkeyiz. Bunun üstüne bütün ülkeyi etkileyen bu çip krizi siparişleri çok dalgalandırıyor.

OİM çipten etkileniyor, hattı durduruyor, durunca "jantı yüklemeyin" deniliyor, ertesi hafta hattı açıyoruz "üç katını yükleyin" deniliyor. Öte yandan after markete baktığımızda özellikle Uzak Doğu'dan satın alma yapmak istemeyen birçok müşteri Türkiye'ye döndü.

Dolayısıyla akü ve jantta da Avrupa'da oldukça fazla talep artışı var. Biz de bu süreçte hem sipariş dalgalanmalarını hem de kur dalgalanmalarını iyi yönetmeye çalışıyoruz. Pandemide satışlar bayağı bir düşmüştü. Dolayısıyla 2021'de 2020'yi de telafi edecek rakamlara ulaştık. 2021 çok hareketli geçti. 2022 de öyle geçiyor, aynı hareketlilik devam ediyor.

Çip krizi, arz-talep konularında sizin öngörünüz nedir?

Çip krizi bu yıl da devam edecek gibi duruyor ve en çok ana otomotiv sanayini zorluyor. Çünkü ana otomotiv sanayi hep stok-suz çalışmayı planlamış ve üretim süreçlerini buna göre ayarlamış durumda.. Yani eğer her şeyden stok tutarsa çok fazla maliyetleri olacak, bu da uygulanabilir olmayacak.

Dolayısıyla en ufak bir parça eksikliği sorun yaratıyor, bu tedarik zincirindeki kırılmanın etkisi de ondan oluyor zaten. Her şeyi tam zamanında planlasanız bile bir tane eksik parça olunca araba hattı duruyor. O kırılmaları otomotiv sanayiinin iyi yönetmesi gerekiyor.

Biz tabii sadece akü ve jant kısmında o sürekliliği sağlamaya çalışıyoruz. Biz direk çip ile alakalı değiliz ama o çip sebebiyle ya da başka tedarik zincirindeki kırılma sebebiyle hat durdurduğunda dolaylı olarak bizi de etkiliyor. Bize de siparişi durdurma şeklinde yansıyor.

Öte yandan talep de oldukça birikti. Biriken bir talep var. Pandemi de insanlar toplu taşımaya binmeyi çok tercih etmedi ve bireysel araçlara çok yöneldiler.

Holdingin yatırım gündeminden söz eder misiniz? Hangi alanda ne kadarlık bir yatırım planı var?

2022 yılında planımız mevcut faaliyet alanlarımızda büyümeye devam ederken odak alanlarımızdaki yatırım fırsatlarını da değerlendirmek olacak. Bunların yanı sıra kapasite artırmaya yönelik ve teknoloji geliştirmeye yönelik yatırımlarımıza devam edeceğiz.

Zorlu koşullar fırsatları da beraberinde getiriyor. Holding olarak şu an fırsat gördüğünüz ve yatırım kararı aldığınız bir alan var mı?

Maxion Türkiye operasyonları tarafında beşinci fabrikamızı bu yıl faaliyete geçirmeyi hedefliyoruz. Bu yıl devreye almayı planladığımız Maxion Jantaş tesisimiz Avrupa'nın ve Yakın Doğu'nun en büyük ticari araç jant fabrikası olacak.

Üretim gücü ve yatırım maliyeti ne olacak?

Yeni fabrikayla beraber toplam jant üretim kapasitemiz 13 milyona çıkacak. Manisa Organize Sanayi Bölgesi'ndeki beşinci, ağır ve ticari araç jant üretiminde ise ikinci fabrikamız olan bu yeni yatırımımızla 60 milyon dolar ek satış ve 50 milyon dolar ek ihracat hedefliyoruz.

Jant alanında müşterilerimizin yeni projelerine paralel büyümemiz önümüzdeki yıllarda da devam edecek. Ürün paletinin genişletilmesi bizim için önemli konular arasında. Bunun yanı sıra ortağımız ile endüstri 4.0 alanında fabrikaların dijitalleşme-sine yönelik çok önemli çalışmalar yapıyoruz.

Ayrıca akü üretimi alanında da hem endüstriyel hem de otomotiv ürün gruplarında büyümeyi hedefliyoruz. Bu büyümeyi de yeni teknolojilerle geliştirdiğimiz ürünler ile sağlayacağız.

Bulunduğunuz diğer işlerde de benzer adımlar atılacak mı?

Yusen İnci Lojistik şirketimiz de hızlı bir ivme ile büyümesini sürdürüyor. Buradaki ortağımız dünyanın en büyüklerinden Japon lojistik firması Yusen ile 2014 Eylül ayından itibaren hali hazırda değer yarattığımız alanlarda yeni yatırımlar planlıyoruz.

İncitaş şirketimizde, enerji verimliliğini sağlayacak ürün ve hizmetler sunan online dikey bir pazaryerini yıl içinde devreye aldık.

Hızla büyüyen e-ticaret sektörü ve toplumda artan çevre bilincini göz önüne alarak, bu projeyi kritik buluyoruz. Bunun yanı sıra şirketin portföyünü çeşitlendirmeye yönelik çalışmalarımız da devam ediyor.

“AİLE MECLİSİNDE 25 KİŞİ VAR”

“14 yaşın üstündeki tüm aile bireylerini kapsayan aile meclisimiz 25 kişiden oluşuyor. Aile meclisinin bir konseyi var. Beş kişilik bir ekip. Aile ile ilgili kararların alındığı yer, o konsey oluyor. 25 kişiyi temsil eden ve onlar adına da aslında karar alan beş kişi oluyor.

Ben o aile konseyinde yokum. Ben işin başındayım, fakat ailenin başında değilim. 6 yıldır yürüttüğüm holding başkanlığı görevimin ise iki yıl daha devam etmesi planlanıyor. Ondan sonrasında muhtemelen kuzenlerimden bir tanesine devrederim diye planlıyoruz.”
0


  • ALTIN GRAM - TL 2431,46 0,07%
  • ALTIN ONS 2323,02 0,05%
  • BIST 100 9645,02 -0,5%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,79 -0,008%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,36594 -0,02781%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 93,2 -0,5166%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5544 0,0234%
  • EURO/DOLAR 1,0708 0,0486%
  • EURO/TURK LIRASI 34,9089 0,2175%
  • STERLIN/DOLAR 1,2455 0,03775%
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL