Perakendede marka satın alma peşindeyiz

Perakendede marka satın alma peşindeyiz

Zorlu Holding, ilk göz ağrısı tekstilde ihracat ve perakendede hızlı büyüme planlıyor. 2016 cirosu 650 milyon dolar olan Zorlu Tekstil, beş yıl sonra 1,2 milyar dolarlık ciroya ulaşmayı hedefliyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Zorlu Holding Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, bunu satın almalarla yapacaklarını söylüyor. Aydın, “Ev tekstilinde hala bir perakende markası satın almanın peşindeyiz” diyor.

Zorlu Holding, her ne kadar elektronik, madencilik, enerji, gayrimenkul sektörlerine son yıllarda yaptığı yatırımlarla dikkat çekse de, ilk göz ağrısı ev tekstili sektöründe de önemli adımlar atmaya hazırlanıyor.

650 milyon dolar cirolu Zorlu Tekstil, bu yıl ihracatta önemli bir sıçrama yakalamayı hedefliyor. İç pazarda ise perakendeye ağırlık vererek hızla mağazalaşmayı planlıyor. Ayrıca bir ev tekstili perakende markasını satın almak için de fırsat kolluyor.

Şirket, geçen yıl Esse markasıyla görüşmeler yürütmüş fakat anlaşmaya varamamıştı. Zorlu Holding’in Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, “Esse ile yakından ilgilendik ama olmadı. Fakat hala perakende markası satın almanın peşindeyiz” diyor.

Gruba marka ve imaj olarak değer katacak marka arayışlarının sürdüğünü anlatan Vedat Aydın, sorularımızı aşağıdaki gibi yanıtladı:

Zorlu Holding’in ilk göz ağrısı olan tekstilde 2017 yılı için nasıl bir hedefle yola çıktınız?
Holdingin temelleri 1953’te Denizli’de Zorlu Mensucat ile atıldı. Dolayısıyla tekstil Zorlu Holding’in başladığı yer. Bizden sonra açılan Vestel hızla büyüse de tekstil hiçbir zaman ikinci plana itilmedi. Kendi sektöründe Türkiye’nin en büyük ihracatçılarından biri olan Zorlu Tekstil Grubu, Avrupa’nın en büyük entegre ve inovatif polyester iplik üretim merkezi Korteks ve ev tekstili üretiminde global olan Zorluteks dahil olmak üzere 12 şirketle büyümeye devam ediyor. Entegre üretim ve yatak-çarşaf-nevresim grubu ürün pazarında dünyada ilk üç arasında yer alan Zorlu Tekstil, entegre perde ve yatak-çarşaf-nevresim üretiminde ise Avrupa’nın lideri konumunda. 7 bine yakın çalışanla 800 bin metrekare kapalı alanda, yıllık 250 milyon metrekare ev tekstili, 150 bin ton iplik üretimi yapıyoruz.

Zorlu Tekstil Grubu cirosal açıdan hangi noktaya geldi?
Geçen yıl 650 milyon dolarlık ciro elde ettik. Hammadde maliyetlerinin yüksek olduğu dönemler 800 milyon dolarları da gördük. Fakat geçen yıl iplik işimiz biraz geride kaldı. Çünkü Hindistan, Pakistan gibi ülkelerden ciddi bir ithalat söz konusu. Fakat burada belli taktiklerle satışları artırmak istiyoruz. Neticede beş yıllık süreçte önemli hedeflerimiz var.

Türkiye’nin 2023 hedefleri aşağı çekildi. Siz nasıl bir hedefle ilerliyorsunuz? Revizyon yaptınız mı?
Hedefimiz beş yılda 1,2 milyar dolarlık ciroya ulaşmak. 600 milyon dolar da ihracat hedefliyoruz. Bu noktada büyüme stratejimizde şirket alımları ve yurtiçi ve yurtdışında perakendeye yatırımlar var. İplik ve tekstil perakendesinde satın alma yaparken, üretimde dijitalizasyonu tamamlamak istiyoruz. İki AR-GE merkezimizin katkısıyla, teknik tekstil başta olmak üzere geliştirdiğimiz yenilikçi ürünlerle, dünya devlerinin inovatif ortağı olmaya devam edeceğiz. Yurtdışında H&M, Ikea, Marks & Spencer gibi markalara koleksiyon tasarlayıp toptancıları aradan çıkararak ilerleme stratejimiz var. Bu doğrultuda duyarlı ve sorumlu üretimle yatırımlarımızı sürdürmeye devam edeceğiz.

Şirketin ihracat stratejisinin değiştiğini söylüyorsunuz. Bu stratejiyi biraz açar mısınız?
Dünya çapında 650 kadar müşteriye tedarik yapıyoruz. Genelde büyük ithalat ve toptancılarla bu markalara açılırken, artık onları aradan çıkarıyoruz. Artık onlara yedirecek bir kâr marjı kalmadı. Yurtdışı pazarlama stratejisi olarak direkt perakendeciye gidiyoruz. Eskiden gitmiyorduk, çünkü ciddi servis istiyorlar. Sözünü ettiğim Zara Home, H&M gibi markalara artık gidiyor ve onlara özel koleksiyonlar, tasarımlar hazırlıyoruz. Markalarıyla bütünleşecek renkleri, tasarımları sunuyoruz. Kendi dizaynına uygun ürünleri gördüklerinde oturup konuşuyorlar. Aradan toptancıyı kaldırıyoruz ve bu ihracatta devamlılığı sağlayan bir unsur oluyor. Üretici olarak tüketiciye yaklaşmak ve dokunmak gerekiyor.

Bununla 2017 yılında ihracatta nasıl bir gelişme bekliyorsunuz?
Grup olarak yüzde 20 büyüme bekliyoruz. Bunun nedeni de 2016’da bekleyen bir talep oluştu. Ertelenmiş talep ortaya çıktı. Bunu hissediyoruz. 2015 ve 2016’da en büyük sıkıntıyı küçük üreticilerden dolayı yaşadık. Denizli veya diğer lokasyonlardaki küçük üreticiler iç piyasa daralınca ihracata yöneldiler. Piyasayı bilmedikleri için müşterinin verdiği rakamı kabul ettiler. Geçmiş yıllarda 10 Euro’ya satılan ürünü 7,5 Euro’ya sattılar. Sıfır kâr ile çalıştılar. Çünkü makine almışlardı ve nakit ihtiyacını çözmek için bunu yaptılar. Bu arkadaşların bir kısmı borcunu ödedi ve artık 9’a vereyim demeye başladılar. Kimisi de kapandı. Bunlar azaldığı için artık daha ciddi oyuncular var. Alıcılar açısından da hevesli bir yaklaşım varken biz ihracatta bu yıl yaklaşık 250 milyon dolara ulaşmayı öngörüyoruz.

İç pazarda grup geçen yıl bir satın alma ile gündeme geldi fakat olmadı. Bu yönde arayışınız devam ediyor mu?
Yurtdışında şirket satın alma olabilir. Özellikle teknik kumaş gibi özel üretimi olan bir şirket satın alabiliriz. Türkiye’de ise perakende markası olabilir. Bir ara Esse ile yakından ilgilendik ama olmadı. Fakat hala perakende markası satın almanın peşindeyiz. Bize marka ve imaj olarak değer katacak bir marka arıyoruz.

Satın almalar konusunda süreç hangi aşamada? Sözünü ettiğiniz satın almalarla birlikte yatırım bütçeniz nedir?
Şu an bir şey söylemek doğru olmaz. Fakat bizim bu yıl ciddi bir mağazalaşma atağımız olacak. Linens’te 40, Taç’ta 20 mağaza açacağız. Bunlar için her bir mağaza yatırımı 50 bin dolar olur. Bir de 30 milyon dolarlık makine yatırımı olacak. Marka satın alma olduğunda ise yatırım bütçemiz tabii daha yukarı çıkacaktır.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap