Podcast pazarı, medya sektörünün büyüyen bir kolu ve bu alandaki gelirler artıyor. Bu trend, birçok şirketin de yatırımlarım artırmasına neden oldu. Sektörde satın alma ve birleşmelerle rekabet artarken, yerli uygulamalar da devreye girdi.
Gözde Yeniova Saylak
[email protected]
Son yıllarda sesli yayınları dinleme alışkanlığı oldukça arttı. Mobil ve internete bağlı farklı cihazların günümüz şartlarında her an her yerde yanımızda olmasıyla birlikte ses yayını, gün geçtikçe hayatların merkezine yerleşiyor. Bununla birlikte, medya dünyasının da en hızlı büyüyen alanını oluşturuyor. Pod-cast'ler ise en önemli trendlerden biri olarak ortaya çıkmış durumda. Bu yönüyle de önemli bir ekosis-tem oluşturmaya başladı.
2000'li yılların ortalarında podcast adını alan bu mecra, birbirini izleyen sesli yayınlardan oluşuyor. Bir podcast, tıpkı bir radyo yayını gibi sadece dinlenebiliyor ancak canlı değil önceden kayıt edilmiş oluyor. Podcast'lere günümüzün popüler uygulamaları Spotify, Deezer, Apple Music gibi kanallardan ulaşılabildiği gibi podcast'e özel platformlar da mevcut.
Bugün dünyanın dört bir yanında, 100 dilde 850 binden fazla podcast ve bunlara ait 30 milyondan fazla bölüm var. Toplumsal içerikler, haber ve politika yayınları, sağlık, iş dünyası ve komedi başlıklarında toplanan podcast'ler, kurumsal dünyaya hem kalıcı hem de bilgilendirici yayınlar yapabilme olanağı tanıyor.
Geçtiğimiz yıl tüm dünyada 514 milyon dolarlık reklam harcaması yapılan podcast'ler için bu yıl reklam harcamalarının yüzde 28 büyüyerek 659 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
Podcast pazarı, medya ve eğlence sektörünün büyüyen bir kolu ve daha fazla insan, daha uzun saatler podcast dinliyor. Bu alandaki gelirler de artıyor. Bununla beraber pazar hala küçük sayılıyor. Deloitte'a göre; dünyada medya ve eğlence sektörü toplam cirosu 500 milyar dolarken, podcast pazarı 1,1 milyar dolar seviyesinde. Yani yüzde 0,2'lik bir paya sahip.
Podcast gelirlerinin yüzde 75'ini reklam gelirleri oluşturuyor. Deloitte, pandemi sonrası dünya podcast reklam pazarının önümüzdeki birkaç yılda yıllık yüzde 20-30 seviyelerinde büyümesini ve sonrasında da bir süre yüzde 10'ların üzerinde büyümeye devam etmesini öngörüyor. Podcast, niş olmasına rağmen medya sektörü içerisinde en hızlı büyüyen kategorilerden biri olarak görülüyor.
Pazarda rekabet arttıkça satın alma ve birleşmeler de görülüyor. Bu anlaşmalardan bazıları 100 milyon doların üzerinde gerçekleşti. Örneğin; son olarak Spotify, Gimlet, Parcast, The Ringer gibi önde gelen şirketleri satın aldı. Stitcher Radio, 2014 yılında müzik platformu Deezer tarafından satın alındı. İki yıl sonra Deezer, Stitcher Media'yı Amerikan Midroll Media'ya 5,5 milyon dolara sattı. BlogTalkRadio ile Spreaker 2017 yılında birleşirken, daha sonra bu organizasyon Ocak 2018'de Voxnest tarafından satın alındı.
Podcast yaymaları teknolojiden sağlığa, eğitimden seyahate kadar birçok alanda tecrübe ve bilgilerini dinleyicilere aktarıyor. Apple, Google, Spotify, Soundcloud, Deezer global gibi şirketler de bu alandaki yatırımlarını artırıyor. Geçen yıl Google Podcasts hizmetini kullanıcılarına sunmaya başlayan Google, uygulamanın daha fazla yayılmasını sağlamak için çalışma yürütüyor. Müzik dinleme uygulaması Spotify da müzik listelerine podcast yayınlarını ekledi.
2020 yılının ikinci çeyreği itibarıyla Spotify'ın global toplam aylık aktif kullanıcılarının yüzde 21'i podcast içerikleri dinledi. Bu oran, 2020 yılının ilk çeyreğinde yüzde 19'du. Yıldan yıla ise Spotify'da podcast içerik tüketimi, üç haneli oranlarla büyümeye devam ediyor.
Diğer yandan Spotify'ın podcast kata-loğu da büyüyor. 2020 yılının ikinci çeyreğinin finansal sonuçlarına göre, şu an Spotify'da 1,5 milyonun üzerinde podcast ve tüm Spotify stüdyolarında 300'ün üzerinde orijinal ve özel podcast yayını bulunuyor. Spotify yetkilileri, içerik keşfinden kullanıcı deneyimine ve reklama kadar podcast sektörünü dönüştürmeye odaklandıklarını kaydediyor.
Podcast yayıncılık işinin önemli derecede büyüyeceğine inandıklarını belirten Spotify yetkilileri şunları söylüyor: ''Spotify, bu ilerlemeye liderlik edecek ancak elbette diğerleri de büyümeye devam edecek. Daha çok insan podcast yayıncılığı dünyasına dahil oldukça podcast'lere daha fazla reklam bütçesi akışı olacak.
Spotify olarak, reklam teknolojileri inovas-yonlarını odağımıza alarak podcast reklam sektörünün büyümesine liderlik etmek konusunda iddialıyız.'' Şirket, favori müzik ve podcast'leri birleştirecek yeni özellikleri de test ediyor.
Bir diğer şirket Deezer da podcast yayını yatırımları yapıyor. Şirket, son olarak podcast yayıncıları için analiz uygulaması geliştirdi ve Analy-tics by Deezer'ı duyurdu. Uygulama sayesinde, yayınların performansı hakkında anlık bilgi almak mümkün olacak. Deezer, Türkiye'de de portföyüne yeni podcast'ler ekleyerek arşivini genişletmeye devam etmeyi planlıyor.
Türkiye'de sesli kitap uygulaması Storytel de podcast hizmeti veriyor. Storytel, çeşitli podcast çalışmalarına sponsor oluyor ve onların dinleyicilerle buluşmasını sağlıyor. Şirket önümüzdeki süreçte de podcast'ler üzerinde yatırım yapmaya devam edecek ve çeşitliliği artıracak. Kendi alanında uzman kişilerin oluşturacağı seriler ile podcast pazarının daha da büyüyeceğini söyleyen Storytel Türkiye Ülke Müdürü Berk İmamoğlu, ''Her kesimden dinleyicinin mutlaka kendi ilgi alanına uygun bir podcast serisini bulacağı yepyeni bir döneme gireceğiz.
Podcast alanında yatırım yapmaya devam edeceğiz'' diyor. Digital Exchange CEO'su Emrah Pamuk ise sayısı binleri geçen Türkçe podcast'ler için yerli platformların da popüler olmaya başladığına dikkat çekiyor. Emrah Pamuk, ''Markaların reklamlarla olduğu kadar, kendi içerikleriyle de podcast kanalları oluşturması, tüketicilerle iletişimi kuvvetlendirmek ve satın alma gücü ile eğitim düzeyi yüksek hedef kitlelere ulaşmak için önem taşıyor" diyor.
PODCAST PAZARI BÜYÜYECEK
METİN ASLANTAS / DELOITTE TÜRKİYE ORTAĞI VE TMT ENDÜSTRİSİ LİDERİ
"Podcast pazarında en belirleyici faktörlerden biri, evden çalışma ve işe gidip gelme arasındaki denge olacak. İnsanlar daha çok yolda podcast dinliyor ama evden çalışma arttıkça, yolda geçen süre kısalıyor. Deloitte olarak aralık ayında podcast pazarının 2020'de yüzde 30 büyüyeceğini öngörmüştük.
Fakat Covid-19'un etkisiyle azalan reklam harcamaları sebebiyle bunu aşağı doğru revize ettik. Mart-haziran aylarında Amerika'da podcast pazarı yüzde 5-20 arası küçüldü. İyimser beklentilere göre, ikinci yarıdaki toparlanmayla sektör yüzde 15 civarı büyüyecek. Biz daha ihtiyatlıyız ve şu anki durumda beklentimiz pazarın yüzde 0-5 civarı büyüme ile yılı kapatması yönünde. ''
Gözde Yeniova Saylak
[email protected]
Son yıllarda sesli yayınları dinleme alışkanlığı oldukça arttı. Mobil ve internete bağlı farklı cihazların günümüz şartlarında her an her yerde yanımızda olmasıyla birlikte ses yayını, gün geçtikçe hayatların merkezine yerleşiyor. Bununla birlikte, medya dünyasının da en hızlı büyüyen alanını oluşturuyor. Pod-cast'ler ise en önemli trendlerden biri olarak ortaya çıkmış durumda. Bu yönüyle de önemli bir ekosis-tem oluşturmaya başladı.
REKLAM PAYI BÜYÜYOR
2000'li yılların ortalarında podcast adını alan bu mecra, birbirini izleyen sesli yayınlardan oluşuyor. Bir podcast, tıpkı bir radyo yayını gibi sadece dinlenebiliyor ancak canlı değil önceden kayıt edilmiş oluyor. Podcast'lere günümüzün popüler uygulamaları Spotify, Deezer, Apple Music gibi kanallardan ulaşılabildiği gibi podcast'e özel platformlar da mevcut.
Bugün dünyanın dört bir yanında, 100 dilde 850 binden fazla podcast ve bunlara ait 30 milyondan fazla bölüm var. Toplumsal içerikler, haber ve politika yayınları, sağlık, iş dünyası ve komedi başlıklarında toplanan podcast'ler, kurumsal dünyaya hem kalıcı hem de bilgilendirici yayınlar yapabilme olanağı tanıyor.
Geçtiğimiz yıl tüm dünyada 514 milyon dolarlık reklam harcaması yapılan podcast'ler için bu yıl reklam harcamalarının yüzde 28 büyüyerek 659 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
SATIN ALMALAR YAPILIYOR
Podcast pazarı, medya ve eğlence sektörünün büyüyen bir kolu ve daha fazla insan, daha uzun saatler podcast dinliyor. Bu alandaki gelirler de artıyor. Bununla beraber pazar hala küçük sayılıyor. Deloitte'a göre; dünyada medya ve eğlence sektörü toplam cirosu 500 milyar dolarken, podcast pazarı 1,1 milyar dolar seviyesinde. Yani yüzde 0,2'lik bir paya sahip.
Podcast gelirlerinin yüzde 75'ini reklam gelirleri oluşturuyor. Deloitte, pandemi sonrası dünya podcast reklam pazarının önümüzdeki birkaç yılda yıllık yüzde 20-30 seviyelerinde büyümesini ve sonrasında da bir süre yüzde 10'ların üzerinde büyümeye devam etmesini öngörüyor. Podcast, niş olmasına rağmen medya sektörü içerisinde en hızlı büyüyen kategorilerden biri olarak görülüyor.
YATIRIMLAR ARTIYOR
Pazarda rekabet arttıkça satın alma ve birleşmeler de görülüyor. Bu anlaşmalardan bazıları 100 milyon doların üzerinde gerçekleşti. Örneğin; son olarak Spotify, Gimlet, Parcast, The Ringer gibi önde gelen şirketleri satın aldı. Stitcher Radio, 2014 yılında müzik platformu Deezer tarafından satın alındı. İki yıl sonra Deezer, Stitcher Media'yı Amerikan Midroll Media'ya 5,5 milyon dolara sattı. BlogTalkRadio ile Spreaker 2017 yılında birleşirken, daha sonra bu organizasyon Ocak 2018'de Voxnest tarafından satın alındı.
Podcast yaymaları teknolojiden sağlığa, eğitimden seyahate kadar birçok alanda tecrübe ve bilgilerini dinleyicilere aktarıyor. Apple, Google, Spotify, Soundcloud, Deezer global gibi şirketler de bu alandaki yatırımlarını artırıyor. Geçen yıl Google Podcasts hizmetini kullanıcılarına sunmaya başlayan Google, uygulamanın daha fazla yayılmasını sağlamak için çalışma yürütüyor. Müzik dinleme uygulaması Spotify da müzik listelerine podcast yayınlarını ekledi.
2020 yılının ikinci çeyreği itibarıyla Spotify'ın global toplam aylık aktif kullanıcılarının yüzde 21'i podcast içerikleri dinledi. Bu oran, 2020 yılının ilk çeyreğinde yüzde 19'du. Yıldan yıla ise Spotify'da podcast içerik tüketimi, üç haneli oranlarla büyümeye devam ediyor.
Diğer yandan Spotify'ın podcast kata-loğu da büyüyor. 2020 yılının ikinci çeyreğinin finansal sonuçlarına göre, şu an Spotify'da 1,5 milyonun üzerinde podcast ve tüm Spotify stüdyolarında 300'ün üzerinde orijinal ve özel podcast yayını bulunuyor. Spotify yetkilileri, içerik keşfinden kullanıcı deneyimine ve reklama kadar podcast sektörünü dönüştürmeye odaklandıklarını kaydediyor.
Podcast yayıncılık işinin önemli derecede büyüyeceğine inandıklarını belirten Spotify yetkilileri şunları söylüyor: ''Spotify, bu ilerlemeye liderlik edecek ancak elbette diğerleri de büyümeye devam edecek. Daha çok insan podcast yayıncılığı dünyasına dahil oldukça podcast'lere daha fazla reklam bütçesi akışı olacak.
Spotify olarak, reklam teknolojileri inovas-yonlarını odağımıza alarak podcast reklam sektörünün büyümesine liderlik etmek konusunda iddialıyız.'' Şirket, favori müzik ve podcast'leri birleştirecek yeni özellikleri de test ediyor.
Bir diğer şirket Deezer da podcast yayını yatırımları yapıyor. Şirket, son olarak podcast yayıncıları için analiz uygulaması geliştirdi ve Analy-tics by Deezer'ı duyurdu. Uygulama sayesinde, yayınların performansı hakkında anlık bilgi almak mümkün olacak. Deezer, Türkiye'de de portföyüne yeni podcast'ler ekleyerek arşivini genişletmeye devam etmeyi planlıyor.
YERLİ UYGULAMALAR DEVREDE
Türkiye'de sesli kitap uygulaması Storytel de podcast hizmeti veriyor. Storytel, çeşitli podcast çalışmalarına sponsor oluyor ve onların dinleyicilerle buluşmasını sağlıyor. Şirket önümüzdeki süreçte de podcast'ler üzerinde yatırım yapmaya devam edecek ve çeşitliliği artıracak. Kendi alanında uzman kişilerin oluşturacağı seriler ile podcast pazarının daha da büyüyeceğini söyleyen Storytel Türkiye Ülke Müdürü Berk İmamoğlu, ''Her kesimden dinleyicinin mutlaka kendi ilgi alanına uygun bir podcast serisini bulacağı yepyeni bir döneme gireceğiz.
Podcast alanında yatırım yapmaya devam edeceğiz'' diyor. Digital Exchange CEO'su Emrah Pamuk ise sayısı binleri geçen Türkçe podcast'ler için yerli platformların da popüler olmaya başladığına dikkat çekiyor. Emrah Pamuk, ''Markaların reklamlarla olduğu kadar, kendi içerikleriyle de podcast kanalları oluşturması, tüketicilerle iletişimi kuvvetlendirmek ve satın alma gücü ile eğitim düzeyi yüksek hedef kitlelere ulaşmak için önem taşıyor" diyor.
PODCAST PAZARI BÜYÜYECEK
METİN ASLANTAS / DELOITTE TÜRKİYE ORTAĞI VE TMT ENDÜSTRİSİ LİDERİ
"Podcast pazarında en belirleyici faktörlerden biri, evden çalışma ve işe gidip gelme arasındaki denge olacak. İnsanlar daha çok yolda podcast dinliyor ama evden çalışma arttıkça, yolda geçen süre kısalıyor. Deloitte olarak aralık ayında podcast pazarının 2020'de yüzde 30 büyüyeceğini öngörmüştük.
Fakat Covid-19'un etkisiyle azalan reklam harcamaları sebebiyle bunu aşağı doğru revize ettik. Mart-haziran aylarında Amerika'da podcast pazarı yüzde 5-20 arası küçüldü. İyimser beklentilere göre, ikinci yarıdaki toparlanmayla sektör yüzde 15 civarı büyüyecek. Biz daha ihtiyatlıyız ve şu anki durumda beklentimiz pazarın yüzde 0-5 civarı büyüme ile yılı kapatması yönünde. ''